Gheorghe
Gavrilă-Copil
Daca
nu este un Sfânt în sensul strict, acest mare POET este ”CUVÂNTATORUL SFINTENIEI
Neamului si Pamântului ROMÂNESC”. Sunt si ”Sfinti ai Pamântului”, care nu
au ”Suprafirescul de Cer”, ci ”FIRESCUL Pamântesc”, ce ”concureaza” cu Cerul.
Taina
prin care ”Cerul tinde sa COBOARE si sa se ODIHNEASCA pe Pamânt”, este o MEMORIE
ancestrala. În sensul Crestin, Pamântul nu mai este ”contrazicerea” Cerului,
ci BISERICA în care Cerul se ”FACE TRUP-EUHARISTIE”.
”SFINTENIA
Pamântului” este ”SINTENIA FIRII Pamântesti”, care poate sa PRIMEASCA si SUPRADIMENSIUNEA
Cerului.
”SFINTENIA
Pamântului” nu este în ”VIRTUTI de Cer ”, ci în ”VIRTUTI de Pamânt”, ce se
pot ”ÎMPLETI” reciproc.
Daca
CERUL a fost ”zguduit” de ”pacatul caderii Îngerilor”, Pamântul este si el
”stricat de pacatul adamic”.
ADAM
cel în sine, asa cum l-a Creat DUMNEZEU, are ”FIREA Pamânteasca BUNA” si doar
pacatul i-a adaugat si o ”parte a raului”.
”VIRTUTEA
FIRII BUNE Pamântesti” este de alta categorie, fata de ”VIRTUTEA Suprafireasca
de CER”.
Poetul
Mihai Eminescu nu este un Sfânt de Cer, ci un ”Sfânt de Pamânt”.
FIREA
Pamântului este ”CHEMAREA IUBIRII de CER ” de a VENI sa se ”ODIHNEASCA pe
Pamânt”.
SFINTENIA
Pamântului nu este ”transformarea în cer”, ci este ”PRIMIREA SI ODIHNA CERULUI
pe Pamânt”.
Este
o Mare Taina aceasta ”ODIHNA a CERULUI pe Pamânt”, care este la toti Sfintii,
dar si separat, ca ”FIREA în sine a Pamântului”.
Poetul
Mihai Eminescu este prin excelenta ”EVANGHELISTUL SFINTENIEI Pamântului”.
”CRUCEA
SFINTENIEI Pamântului” este o ”CRUCE a Pamântului”. ”GOLGOTA CRUCII Pamântului”
este Drumul ”INTRARII în ODIHNA-CASA Pamântului”.
Este
o ”drama a CASEI pustiite” si un RAI al ”CASEI VENIRII si ODIHNEI celor ASTEPTAI”.
Mihai
Eminescu este ”Sfântul dramei CASEI pustiite” si totodata PROFETUL ”CASEI
ODIHNEI ÎMPLINITE”.
La
Eminescu nu cautam ”Sfintenia de CER”, ci ”Taina CHEMARII CERULUI-Luceafarului”
de a VENI pe Pamânt.
”DORUL
Pamântului” nu este de a se RIDICA la CER, ci de a COBORÎ CERUL pe Pamânt,
ca ”NUNTA Pamânteasca”, ca o ”CINA de Taina Pamânteasca”.
”NUNTA
Pamânteasca” nu este ”pat nuptial”, ci ”ODIHNA-VESELIA CASEI Pamântesti”.
Zisul
”Eros pamântesc” este tocmai ”drama pamânteasca”, ca o ”ASTEPTARE a VENIRII
Luceafarului CERESC”.
”IUBIREA
este VENIREA si ODIHNA”, iar Mireasa
este ”DORUL” acesteia.
DOINIREA
este CHEMAREA VENIRII Luceafarului, este însasi ”IUBIREA Sfânta Pamânteasca”,
care nu se împlineste decât în ”ÎNTÂLNIREA” reciproca.
Eminescu
este ”EVANGHELISTUL DOINIRII IUBIRII Pamântesti” si asa îl putem considera
”SFÂNTUL Pamântului”.
Asa,
si Pamântul poate ”STA FATA catre FATA cu CERUL”, fara amestecare.
”Patima
pacatoasa” a Pamântului este mereu în ”crucificare” cu ”Virtutea Pamântului”,
si la Eminescu este, cu prisosinta evidentiata aceasta. Daca Eminescu, ca
Persoana proprie, trece el însusi prin toate ”patimile pamântului”, tot el
se zbate sa iasa din aceasta ”subterana a iadului pamântesc”.
Viata
lui Eminescu este ”CRUCIFICAREA subteranei pamântesti”, din care iese ”Biruitor
si ÎNVIAT”.
Eminescu
a ”LUAT toata subterana Neamului Românesc” si a ”PURTAT-O” ca pe o ”ASEMANARE
MESSIANICA”.
Eminescu
este ”Profetul Ilie ROMÂN”, care ”NU a MURIT”, ci a ramas cu ”Trupul pe Pamânt”,
sa ”DOINEASCA” mereu Plânsul acestui Pamânt; pustiirea CASEI Pamântesti; IUBIREA
parasita; CREDINTA uitata; cotropirea straina; micimea pervertirii urmasilor
nedemni.
”CASA
ROMÂNEASCA” nu poate fi niciodata fara ”EVANGHELIA DOINIRII” lui Eminescu,
Evanghelistul IOAN al acestui Pamânt si Neam.
Eminescu
este PROFET, APOSTOL, ”OMUL cel de TAINA si cel MARE al Pamântului” este ”SFÂNTUL
Pamântului”, este ”VESNICUL TÂNAR-FAT-FRUMOS” este LUCEAFARUL, este ”ICONICUL
pamântesc” din noi.
În
acest sens, încercam si noi un mic Acatist al lui Mihai Eminescu.
Este
la alegerea fiecaruia, de a-l CINSTI ca pe un ”Sfânt pamântesc”, sau doar
ca pe un ”Om al OMENIEI ROMANESTI”.
Dupa
obisnuitul început se zice:
Condacul 1
Si Pamântul are un Chip, din care se Nasc Fapturile si Neamurile lor, si acestea
se OGLINDESC ca STELE si LUCEFERI pe Cerul de SUS, în care se ODIHNESC ÎMPREUNA,
si tu un LUCEAFAR fiind, îti Cantam:
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Icosul 1
Însusi DUMNEZEU DORESTE sa COBOARE pe Pamânt si FERICIT esti tu, Mihai Eminescu,
ca ”DORUL Pamântului” l-ai avut si DOINITORUL sau te-ai facut, ”LACRIMA de
Pamânt”:
Veseleste-te, Lacrima de Fat-Frumos;
Veseleste-te, Lacrima de HRISTOS;
Veseleste-te, Lacrima de TAINA;
Veseleste-te Lacrima de ICOANA;
Veseleste-te, Lacrima din LACRIMA;
Veseleste-te, Lacrima de VESNICIE;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 2-lea
LACRIMA de cer nu este ”plâns”, ci IUBIREA Cea Mare cu ”DORUL de Pamânt” ce
Coboara în jos, în Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 2-lea
O, ce Necuprins este în LACRIMA de Cer, ce LUMINA de
LUCEAFAR cu DORUL de Pamânt, ce Chip, Chip Nascut din APA si din DUH, CHIP
de BOTEZUL Lui HRISTOS:
Veseleste-te, LUCEAFARUL Românesc;
Veseleste-te, LUCEAFARUL acestui Pamânt;
Veseleste-te, LUCEAFARUL acestui Neam;
Veseleste-te, Vesnicul TÂNAR de Taina:
Veseleste-te, Vesnicul COBORÂTOR din cer;
Veseleste-te, DOR de ”DORUL SFÂNT”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 3-lea
Cine este Fat-Frumos, cine este Voinicul ce se lupta cu zmeii ucigatori? Este
LUCEAFARUL de Taina COBORÂT pe Pamânt, Zamislit din ”LACRIMA din ICOANA”,
din Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 3-lea
Fat-Frumos din Lacrima este LUCEAFARUL ce nu s-a mai
”întors” la Cer, care a ramas pe Pamânt, si asa RAIUL din Nou s-a facut:
Veseleste-te, Taina de CHIPUL Lui HRISTOS;
Veseleste-te, Taina de Pamântean;
Veseleste-te, Pamânteanul MINUNAT;
Veseleste-te, Pamanteanul ce-si cauta ”MIREASA pierduta”;
Veseleste-te, cel ce o scoate de pe ”tarâmul celalalt”;
Veseleste-te, PAMÂNTEANUL ÎMPARAT;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 4-lea
Înmultindu-se ”vrajmasii zmei”, CASA ÎMPARATULUI este atacata, Fii sai sunt
luati în robie, hotarele se ”rup”, strainii navalesc si ”PLÂNSUL” se iveste,
în locul de: ALILUIA!
Icosul al 4-lea
Ca odinioara Profetul Ieremia, si tu, Eminescu,
”PLÂNSUL robiei noastre te-ai facut, care adânc s-a sapat si a intrat pâna
în Codrii cei mari si pe Muntii cei înalti, cu DOINIREA-CUVÂNTUL de Pamânt:
Veseleste-te, DOINIRE de DOR DUMNEZEIESC;
Veseleste-te, DOINIRE de Dor Pamântesc;
Veseleste-te, DOINIRE de Sfânta CHEMARE;
Veseleste-te, DOINIRE de IUBIRE;
Veseleste-te, si DOINIREA cea de ”jale”;
Veseleste-te, DOINIREA, ”EVANGHELIA Pamânteasca”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 5-lea
Nasterea din ”LACRIMA” ICOANEI MAICII DOMNULUI este CHIPUL IUBIRII DUMNEZEIESTI
coborâte pe Pamânt, care se face ”FIUL-LUCEAFARUL-Fat-Frumos-Voinicul”, IZBAVITORUL
de zmeii cei ucigatori, în Cantarea de : ALILUIA!
Icosul al 5-lea
PLÂNGE MAICA DOMNULUI când ”lumea se pustieste” când FIUL DUMNEZEIESC nu mai
este PRIMIT pe Pamânt, si din ”LACRIMILE de Taina”, Luceferi si Stele se Nasc:
Veseleste-te, LUCEAFARUL MAICII DOMNULUI;
Vesleste-te, LUCEAFARUL cel ”Nascut din LACRIMA”;
Veseleste-te, Luceafarul Fat-Frumos;
Veseleste-te, Luceafarul cu INIMA IUBIRII;
Veseleste-te, Luceafarul cu”DORUL de Taina”;
Veseleste-te, LUCEAFARUL ce s-a ”facut Pamântean”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 6-lea
”DOR DUMNEZEIESC” este ”VESNICA IUBIRE”, pe care DUMNEZEU o REVARSA în Fapturile
Sale, si ”MINUNAT” este apoi si ”Dorul Lumii” cu Chipul ”Iubirii Lumii”, în
Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 6-lea
Este si o ”Iubire Curata si Sfânta a Lumii”, care se ÎNCHINA ca ”DAR” ALTARULUI
DUMNEZEIESC, si asa se face ”BISERICA-ÎNTÂLNIREA în ICOANA”;
Veseleste-te, Iubirea ÎNTREAGA a Lumii;
Veseleste-te, ”DORUL Întreg” pentru ALTARUL Lui HRISTOS;
Veseleste-te, DOR DUMNEZEIESC si DOR de Faptura în ”CAUTARE”;
Veseleste-te, DOINIREA, Cântarea ”EVANGHELIEI Lumii”;
Veseleste-te, DOINIREA, ”DORUL de pe CRUCEA Lumii”;
Veseleste-te, DOINIREA, ”hotarul dintre ”VESNICII”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
CONDACUL al 7-lea
Vremelnicia lumii a întunecat ”Cerul Înstelat” si zmeii ucigatori s-au înmultit,
si ”sarpele cu douasprezece capete” s-a nascut, si LUCEAFARUL Lumii este mereu
CHEMAT în Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 7-lea
VINO, LUCEAFAR Blând, si APARA pe ”FECIOARA Lumii” de ”balaurul cu douasprezece
capete”, pe care o pândeste necontenit, sa o ”fure” pentru ”lumea lui întunecata”:
Veseleste-te, Nadejdea MÂNTUIRII;
Veseleste-te, Nadejdea lui HRISTOS;
Veseleste-te, Nadejdea-Sabia de FOC;
Veseleste-te, Nadejdea-Bratul cel TARE;
Veseleste-te, Nadejdea cea De-a pururea peste Lume;
Veseleste-te, NADEJDEA-LUCEAFARUL ÎNTRUPAT;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 8-lea
Dezamagit, adesea ”singur si parasit” ramâneai, dar ”DORUL Sfânt de LUCEAFAR”
era mai TARE decât toate, în Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 8-lea
”GLASUL de Taina al DOINIRII” asa s-a NASCUT. Izvor de ”LUMINA de Pamânt”,
din ”stânca a iesit”:
Veseleste-te, CUVÂNTUL ce se ”face Lume”;
Veseleste-te, CUVÂNTUL-LUMINA Dintru-nceput;
Veseleste-te, CUVÂNTUL din Care Pamântul s-a plamadit;
Veseleste-te, CUVÂNTUL, INIMA Lumii;
Veseleste-te, CUVÂNTUL, ”SÂNGELE de Taina”;
Veseleste-te, CUVÂNTUL-LUCEAFARUL ce VESNIC se ”face TRUP”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 9-lea
”Iubirea de Pamânt” se Naste din”LACRIMA de CER” ca ”LUCEAFAR” si asa, ”DOINIREA-CUVÂNTUL
SFÂNT al Lumii”, ”CARTEA Vietii lumii”, o SCRIE.
Icosul al 9-lea
DOINIREA de CER si de Pamânt mereu ne CHEAMA si ÎNTÂLNIREA
de Taina o doresc si în Chipuri de Lumini Stralucesc:
Veseleste-te, CHEMAREA din VESNICIE;
Veseleste-te, CHEMAREA ce se ”face CHIP”;
Veseleste-te, CHEMAREA, Glasul IUBIRII;
Veseleste-te, CHEMAREA, ”Cel mai DORIT”;
Veseleste-te, CHEMAREA, trecerea ”peste hotar”;
Veseleste-te, CHEMAREA, ARIPILE necontenitului ZBOR;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul al 10-lea
LUCEAFARUL este CHIPUL de Taina al lui HRISTOS Daruit
Fapturii, ”DOR de CER si Dor Pamântesc” ce De-a pururi ÎMPREUNA sunt si care
se ÎNTÂLNESC pe ALTARUL IUBIRII, în Cântarea de: ALILUIA!
Icosul al 10-lea
IUBIREA niciodata nu se poate ”ucide” si orice ”înstrainare”
în DOINIREA de Jale se face, DOINIREA cu LACRIMI de FOC si plâns, cu ”blestem
amarnic si greu”:
Veseleste-te, LUCEAFARUL IUBIRII acestui PAMÂNT;
Veseleste-te, LUCEAFARUL DOINIRII sale Sfinte;
Veseleste-te, LUCEAFARUL si de BUCURIE si de Jale;
Veseleste-te, LUCEAFARUL si de BINECUVÂNTARE si de ”blestem”;
Veseleste-te, LUCEAFARUL, cel CRUCIFICAT si ÎNVIAT;
Veseleste-te, LUCEAFARUL ce De-a pururi ”COBOARA si
URCA”;
Veseleste-te, Mihai Eminescu, LUCEAFARUL cu DORUL de Pamânt!
Condacul
al 11-lea
EMINESCU, NUMELE de ICOANA al DOINIRII ROMÂNESTI, în Codrii, la Izvoare, la
raspântii, pe Munti, în mijlocul lumii, la Porti de BISERICI, DE-A PURUREA
Te ARATI ca Fat- Frumos si LUCEAFAR, dar si ca ”fulger si blestem” pentru
dusmanii cei rai si asa, si noi Cântam: ALILUIA!
(Acest condac se repeta de trei ori.)
Se citeste apoi din nou Icosul 1.
(Acatistier-Sinaxar. Sfintii Români, II, Ianuarie-August, Colectia Isihasm, 2000, Tiparita cu Binecuvântarea Înalt Preasfintitului SERAFIM, Mitropolitul Germaniei, Editie Îngrijita si adaugita de Ierom. Ghelasie Gheorghe si Fratele Vasile Dragos Pârvu, Editura ”Conphys”, Rm. Vâlcea, p. 199-208).
Acest Acatistier ar fi bine sa fie de gasit spre cumparare la toate bisericile
românesti ortodoxe, greco-catolice si catolice.
IMN EMINESCULUI
în nouasprezece cânturi
„Eminescu e sfântul preacurat
al ghersului românesc” (Arghezi)
Starea întâi
E mult de când te’nsinguri spre noptile de-apoi
Miscându-ti vesnicia prin spatii si prin noi.
Intram cu tine’n lume si parca ieri ne-au fost
Navoadele din care-ti facuram adapost.
Enciclica serbare. Ne’nvalui în rotund.
Stâlpari de foc se-aduna si’n tine se patrund.
Cenusile’nserarii pe slove ni le cerni
Umplându-le cu arderi din zorii tai eterni.
Treapta întâi
Minunea lumii toata-i în ochii tai oglinda.
Ies taine din vitralii si’n soare se’nfloresc.
Hotar cu ne’nceputul, vazduhul pamântesc
Aprinde roi de patimi când visul tau colinda
Imperii de tacere din care cânturi cresc:
bucura-te’ntrariparea gândului de-abia’ntrupat
bucura-te somn în care muntii’n capete se bat
bucura-te corn de seara când se pleaca’n vad gorunii
bucura-te logodirea lacului cu raza lunii
bucura-te cel ce nu stii ceasul bun pe unde-apuca
bucura-te Dor-de-Duca!
bucura-te chip al ierbii îndragit de cer si ape
bucura-te unda’n care stelele te simt aproape
bucura-te cutezanta vântului de-a fi subtire
bucura-te ca’nainte-ti neguri prind sa se desfire
bucura-te’nmugurire din gândire si din grai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a doua
Erai pe-atunci copilul cu plete zburatoare
Mirat de câte’n lume din vis pot sa coboare.
Intrau cu tine’n fi'nta si’n fruntea ta’nvârstate
Nalucile din sânge cu veacuri lungi în spate.
Eresurile carnii cu sufletu’n raspar
Se schimba azi la fata’ntr’un singur adevar.
Cine-ar putea sa nege ca’n ochii tai adânci
Undeste învierea izvoarelor din stânci?
Treapta a doua
Miresme tari ti-adie pamântul astei patrii.
Izvoarele suspina si codrii negri plâng.
Hai-hui pornesti cu dorul, colinele se frâng,
Asiric ti se’nchina ca niste idolatri
Inaii si Ceahlaii – si cerbii din Parâng.
bucura-te somn al brazdei roditor de spic înalt
bucura-te noapte-adânca ce-si ia soarele cu-asalt
bucura-te bob de spuma bubuind prin besne sparte
bucura-te soapta’n care se dau stâncile de-o parte
bucura-te ca secunda’n veacuri vaste se dezghina
bucura-te Radacina !
bucura-te trunchi al slavei drept si dârz prin viituri
bucura-te umbra larga cât o tara de paduri
bucura-te nor de aur peste dulce Românie
bucura-te print de roua rourat în moarte vie
bucura-te ca te’mbie de sub glie sfânt alai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a treia
Elanurile ierbii sub calmele zapezi
Marturisescu-ti graba cu care te visezi
Ivit la fata lumii’ntr’o singura durata.
Napraznicele arderi strâng timpul ca’ntr’o roata.
Erupi precum din scorburi diamantele’n cununa.
Strigoii zburda’n soare, mutenia se razbuna.
Curg raze diamantine si ne sporesc de sus
Umbrind virginitatea cuvântului nespus.
Treapta a treia
Musteste toamna’n codri – nemistuite ruguri –
Iesindu-si dintru sine pe când în ea se’nchide.
Hipnotice podgorii se-ascund în crisalide.
Arěpile de mâine din vinuri dorm în struguri,
Imn tainic ce-ti preschimba armurile’n hlamide.
bucura-te’ntrebatorul nestiutului tarâm
bucura-te ca’n lumina vetrei tale dogorâm
bucura-te-adeverirea celor ce ne par ca mint
bucura-te pasul frunzei între-arama si argint
bucura-te murmur palid al cuvântului nescris
bucura-te Prag Deschis !
bucura-te ritm al horei ce se-alege din hârjoana
bucura-te nimb subtire care faci din chip icoana
bucura-te geana-a zilei când o lume se desceata
bucura-te abur slobod prins în florile de gheata
bucura-te dimineata ce-si rasfata albul strai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a patra
Eminii si Aminii ni se’ntâlnesc în mituri,
Mânati de începuturi, atrasi de nesfârsituri.
Istorie si poveste se-adeveresc în carte,
Nicicând mai laolalta si nici mai far'de moarte.
Eroii’nchipuirii si-ai vietilor aieve
Strabat un singur geniu si sorb aceleasi seve.
Cândva vom întelege de ce – rotit suvoi –
Urcându-ne spre tine ne pogorâm în noi.
Treapta a patra
Multimi trezite’n spita stramosilor iconici
Izbesc cu pumni de piatra’n preaferecate porti.
Hrisoavele se’nziua din viata celor morti,
Alearga’n colb spre tine uitatii de prin cronici,
Iar tu la curti de aur triumfator îi porti.
bucura-te buciumasul secolelor ne’ndurate
bucura-te glas de-arama ce prin neguri mari razbate
bucura-te ca-ti raspunde zvon de fluier si de trisca
bucura-te ca’n Rovine osemintele se misca
bucura-te steag sub care vin norod dupa norod
bucura-te Nou Voivod!
bucura-te biruinta armelor cuvântatoare
bucura-te ca vitejii îti pun sceptrul la picioare
bucura-te bard ce schimba halebardele’n stindarde
bucura-te ca din arcuri numai viersul suna’n coarde
bucura-te stea ce arde în pieptar de tânar crai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a cincea
Esti azi si vei fi mâine ce-ai fost întotdeauna,
Mai mult decât certarea ce ne-a’mblânzit furtuna.
Imens la prora, zarea scrutând-o cu doi cremeni,
Naboiul greu de ape si veghea ni le’ngemeni.
Epave’ngreuiate de aur se scufunda;
Saraci ne stim, dar marea ni-i larga si rotunda.
Când Mircea Domnul însusi în zaua ta viaza,
Unde-am gasi povata mai clara si mai treaza?
Treapta a cincea
Menit ai fost sa scaperi un verb de foc prin oameni.
Icnesc în furci miseii, nebunii’n cusca rag,
Hienele’ncoltite stau gata de artag,
Abrase ca din toate’n nimic nu li te-asameni.
Instanta ti-este vorba, condeiul tau, toiag.
bucura-te mustratorul prostilor si far'delegii
bucura-te grai prin care si-au râvnit puterea regii
bucura-te jude tânar, nemitarnic si barbat
bucura-te ca’mprejuru-ti stau toti Tepesii la sfat
bucura-te ca prin tine bunii de cei rai se-aleg
bucura-te Om întreg !
bucura-te bici pe cei ce limba neamului o spurca
bucura-te spaima celor ce jucara tara’n turca
bucura-te zeu ce’nfrunta toate stimele’n fruntarii
bucura-te ca te-or teme hotii, gâzii si samsarii
bucura-te cel ce-i sparii pe cezarii pusi pe trai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a sasea
Egal cu tine însuti, la masa ta de brad
Mângâi garafa stirba ca pe-un pocal de jad.
Ispite nu-ti trezira de slava prin funingini
Nici idolii din piete, nici larii carolingini.
Edenul tau e unde carare n’au calaii:
Singuratatea lumii si cosmosul odaii.
Cerca-te-vom zadarnic în moarte, vocea ta
Uranic se detuna si arde’n agorŕ.
Treapta a sasea
Misterele femeii ucid si nasc imperii.
Izbânzi, înfrângeri, doruri si patimi omenesti
Hangere-ti trec prin cuget, pumnale prin povesti.
Ascunsa ca un cântec în bronzurile serii,
Iubirea ta-i vecernia din care le stârnesti.
bucura-te’mpatimitul frumusetii ne’nserate
bucura-te cel ce’n codru i-ai pus dragostei cetate
bucura-te floare ninsa peste pletele balaie
bucura-te dor ce’ncarca sfânta noptilor vapaie
bucura-te boare calda peste trupuri ca o haina
bucura-te Vis-de-Taina !
bucura-te însetatul sarutarii suferinde
bucura-te jind pe care gura dulce nu-l cuprinde
bucura-te limpezime de fântâna si nastrapa
bucura-te ca nu-i pânza de izvoare sa te’ncapa
bucura-te ochi de apa ce-si adapa guri de rai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a saptea
Erotica-am numi-o lucirea ta pe ape –
Miraj nocturn – de n’am sti ca-i raza din Agape.
Iubita care’n bratul strainului se frânge
Nu-i poate da durerii decât porniri natânge.
Exista’n frigul cosmic o clipa far’ sa degeri?:
Seninul unei alte mai 'nalte întelegeri.
Cu cât esti mai Luceafar, cu-atât esti si Parinte;
Uitasesi pentru-o clipa, El ti-a adus aminte.
Treapta a saptea
Marunte lumi se’nalta, curg stelele prin cetini,
Inelele se leaga’n ghirlande de minuni.
Hyperion, ce patimi te-alearga prin genuni,
Atât de vii, ca zborul nu-i chip sa ti-l încetini?
Iertam în tine totul, tu înca nu te’mbuni.
bucura-te neodihna vântului culcat prin vrejuri
bucura-te ca te-atâta suier, spulber si vârtejuri
bucura-te amintirea lumilor de peste soare
bucura-te ca tot cerul în faptura ta tresare
bucura-te sfânt nesatiu sa cuprinzi ce-i necuprins
bucura-te Zbor Nestins!
bucura-te drum de aur catre Steaua-ne Polara
bucura-te ca durata doar adâncul ti-o masoara
bucura-te cel ce fulgeri dincolo de timp si schime
bucura-te din rapirea neajunsa’n veac de nime’
bucura-te’n Cincizecime si’naltime de-Adonai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a opta
Eonul asfinteste din ostenite pleoape
Marindu-ti umbra lunga pe câmpuri si pe ape.
Ins de-o vecie, fructul e floarea dintr-o zi
Nuntita’n vis si’ntoarsa’n bobocul ce-o porni.
Efluviile stirpei în tine ni se-aduna
Supuse si slavite ca laurii’n cununa.
Cuceritor de spatii, ne darui pe pamânt
Uimirea de-a cuprinde o lume’ntr’un cuvânt.
Treapta a opta
Martiriul de-a te naste nu’ncape în osânda,
Izbelistile vietii sunt viata’n sinea ei.
Haiduc al suferintei, în codrul tau de tei
Adii din doina frunzei neliniste nascânda –
Incerta si fecunda ca luna’n funigei.
bucura-te rob al trudei si-al sudorilor de sânge
bucura-te cel ce’n noapte noaptea paginii o’nfrânge
bucura-te’mblânzitorul de cuvinte’n herghelii
bucura-te cel ce graiul într’un spic de pana-l tii
bucura-te lupta slovei cu’ntelesul ei deplin
bucura-te Dulce Chin!
bucura-te colb de aur între filele ne’ntoarse
bucura-te ceara scursa din lumina care-o arse
bucura-te turn de veghe pâna’n ceru’n care starui
bucura-te apa’nalta ce’n cascade largi te narui
bucura-te cel ce-i darui fiecarui tot ce ai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
Starea a noua
Ecouri destramate par vechile geneze.
Mormânt cu plod, în tine’nceputurile-s treze.
Incendii calme parca ar vrea sa despresoare
Neprihanite doruri timide’n asteptare.
Efemerida noptii ti-arunca’n ploi de stele
Seminte ne’ncercate, gradini sa faci din ele.
Culegem floare-albastra si stim ca ni s’a scris
Ursita de-a ne’ntoarce cu tine’n paradis.
Treapta a noua
Mirunsa frunte. Logos în treapta lui înalta.
Iluminata stema’n vecia unui neam.
Harěsma’n deznadejdea sub care ne’nclinam
Amurgului. Cu viii si mortii laolalta
Iesimu-ti în nuntire prin sfânt epitalam:
bucura-te’nflacarare adunata’ntr’o scânteie
bucura-te strop de roua revarsat în curcubeie
bucura-te ram pe care stelele’n ciorchin roira
bucura-te alauta’n zbor cu strunele spre lira
bucura-te vaz launtric ce’n auzul alb se’nscrie
bucura-te Poezie !
bucura-te’ntregul nostru ce prin secoli s’a tot frânt
bucura-te darul pâinii de-a se’ntoarce în cuvânt
bucura-te ne’mpartirea inimii ce ni se’mparte
bucura-te bucurie din adânc si de departe
bucura-te cel ce’n moarte printr’o carte ni te dai
bucura-te’nvesnicirea Eminescului Mihai!
(Valeriu Anania, IMN EMINESCULUI în nouasprezece cânturi,
Cartea Româneasca, 1992)
Starea a zecea
Extazele cernelii doar tu ni le’nfiori,
Mihaiul nostru unic si-al unicei splendori.
Izvoade noi de-am strânge, tot am culege’n cale
Norocul de-a-l petrece pe-al tau din ale tale.
Eterna stalagmita din stea stalactitara,
Statura ta ne-aduna sub cer si peste tara.
Cuvântul tau din ziua-l purtam cu noi prin ere,
Usure ca’ntr’o moarte si greu ca’ntr’o’nviere.
(Valeriu Anania IMN EMINESCULUI în nouasprezece cânturi, Cartea Româneasca, 1992, p.5-23).
Gheorghe
Gavrilă-Copil