DIN PRESA LEGIONARĂ

REFLECTII SI PORTRETE

 

"Venim cântând în ziua învierii

Desprinsi depe Galgotele durerii

Cu pumni de fier si fruntile rebele, 

Sfărmând surghiunuri si robii misele..."

(Cântec legionar din 1938)

- I -

Intr'un admirabil aforism (în "Le Pélerin de l'Absolu"), Léon Bloy spunea că suferinta trece, dar a fi suferit nu trece niciodată.

După 16 ani de la "eliberare", întors fortamente mereu cu gândul si cu inima la tot ce s'a trăit în închisorile comuniste din România, îmi dau seama că niciodată nu va putea fi uitată actiunea de desfigurare a constiintelor si teroarea fizică la care cei din clestele marxist au rezistat printr'un miracol - si m-am intrebat dacă cei care au scăpat cu viata din aceasta încercare mai pot fi unii si aceiasi cu care au intrat. Suferintele inimaginabile ale celor din închisori (inimaginabile pentru omul care si-a trăit viata afară, oricât ar fi de grea, dar firească), atât suferintele morale cât si fizice, ating notele grave ale tragediei, în aspectele cele mai profunde si mai autentice. Pentrucă să traiesti la marginea vietii si a mortii 20 de ani, să nu poti nici muri deci, nici trăi, si la această cumpănă in care, orice fiintă isi are clipa de liniste in care se oferă neantului, să lupti intru a nu ceda ingerintelor satanice si să supravietuiesti, este din domeniul fanteziei. Să nu părăsesc intrebarea: am rămas aceiasi?

Răspunsul pare paradoxal: aceiasi, dar altii! Aceiasi prin elementele spirituale care ne-au structurat si a idealului crestin si national căruia ne-am dăruit, dar altii ca modalitate si capacitate de a le trăi si a le desfăsura. O emotie măruntă, un accident minor, o intâmplare insignificantă, ne modifică intelegerea pe care am avut-o până atunci asupra oamenilor si lucrurilor. Dar tot ce am trait clipă cu clipă aevea si in somnul chinuit, zeci de ani, să ne fi lăsat aceiasi?

Un criteriu al Căpitanului la acordarea gradelor era si numărul de zile de închisoare. De ce? Pentrucă in constrângerea inamicului, îti verifici forma si rezistenta morală. Iti verifici caratele. In plus, închisoarea îti rezerva timpul necesar meditatiei. Poti adera la o conceptie de viată furat de ceeace are spectaculos, să fi înrâurit de factori neesentiali, de moment. Aplecat, insa, prin forta imprejurărilor, asupra celor dinlăuntru, te întrebi si-ti răspunzi dacă esti sau nu esti făcut si pregătit pentru drumul ales. In inchisorile comuniste verficarea a durat nu câteva zile, săptămani sau luni, ci douăzeci de ani, si pentru multi chiar mai mult. Cam obositor, este adevarat! De aceea, o parte din cei bătrâni, au abandonat suisul, sub o forma sau alta. Nu este vina lor: Până la un punct. Cei mai tineri, în special fratii de cruce, în imensa lor majoritate nu numai că au rezistat necedând sub nici o formă, dar formati în idealul lor si la această scoală a suferintii, au devenit imbatabili. In toate circunstantele vietii grele de inchisoare, fratii de cruce erau elementele de echilibru moral si nu o singură dată, judecătile lor politice si previziunile lor erau confirmate de realitate.

Cum poate fi explicată această viziune politică exacta a frătiilor de cruce care nu erau sub nici o formă pregătiti pentru asta?

Dupa "eliberare", în primele 2-3 luni, colindând arterele Bucurestiului, mai apoi prin diferite orase ale tarii, întâlneam pe străzi oameni cu privirea pierduta, nebărbieriti, cu tinuta vestimentară deplorabilă. Marele număr al celor cu aceasta jalnică înfătisare, m'a determinat să cercetez cine sunt. Toti erau iesiti din închisori, si câtiva îsi pierduseră echilibrul interior după "eliberare", în contact cu realitatea nebănuită si inacceptabilă: "realitatea socialistă".

Unul din acestia cu care am putut sta de vorbă datorită excelentelor raporturi de la mina de plumb Baia Sprie, a fost camaradul nostru, medicul Laurentiu Soltuz din Moldova. Am spus ca am putut sta de vorbă, a acceptat să stăm de vorbă, pentrucă toti ceilalti, necunoscuti, cu care am încercat deasemenea convorbiri, au refuzat să articuleze un singur cuvânt.

Doctorul Soltuz era un om sobru, tăcut, linistit. Intr'un cuvânt: serios. Cei doi ani cât am convietuit in lagărul de la Baia Sprie, părea că este atât de bine clădit încât nimic nu-l atingea si nimic nu-l putea doborî. Totdeauna cu zâmbetul pe buze, ochi senini si gura usor întredeschisă, lăsându-te să crezi că recită o poezie, sau fredonează o melodie. Si tinuta lui corporala îl reprezenta pe cel dinlăuntru. Drept si cu pas sigur. Nu s'a plâns niciodată nici de munca grea, nici de mâncarea slabă, nici de temperatura de plus 38 grade in care lucra adesea. Era intangibil la orice actiune din afara grupului in care trăia. Repartizat de la o echipă la alta si dintr'un loc de muncă la altul, n'a protestat niciodată si niciodată n'a încercat să obtină o conditie avantajoasă pentru sine. Nu l-am văzut grăbit nicicând si nici căutând, fără să găsească, un obiect care-i era necesar. Ordinea lui era, cu alte cuvinte, perfecta. In convorbirile cu camarazii, sau cu cei straini de Miscarea Legionară n'a ridicat niciodată vocea si nu s'a pripit să afirme ce nu controlase în prealabil. Isi rostea preceptele conceptiei pe care o imbrăti~ase, rar, cu claritate si fără ostentatie. Nu angaja cu nimeni discutii contradictorii, iar in raporturile cu autoritătile comuniste nu era nici supus, nici recalcitrant. Era, deci, o personalitate rotundă, frumos înjghebată si temperamental. După doi ani am fost mutat la o mină de plumb si l-am pierdut. Din când în când aveam informatii despre el de la alti detinuti cu care venise in contact. Rămăsese mereu acelas.

L-am reîntâlnit în 1965 pe strada Berzei, colt cu Calea Plevnei, unde cu 17 ani in urma adică in 1948, întâlnisem pe Dragos Protopopescu, într'o conditie oarecum similară. Profesorul Dragos Protopopescu, de care m'am apropiat sa-l salut, a dus degetul la buze si mi-a spus: "Nu te-am vazut, nu m'ai vazut! La revedere!" Laurentiu Soltuz, tot drept, dar cu privirile ratacite mirosind a mucegai si tremurându-i usor buzele, a dus degetul la gură: "Hai cu mine!"

Am plecat împreună pe Aleea Socec, la intersectia străzii Berzei cu Calea Plevnei, am urcat la o mansardă si am intrat într'un fel de chilie. Pe perete ardea o candela cu icoana lui Iisus. Pe alt perete, fotografia unei bătrâne: mama. Pe o masă de sub portretul mamei, un borcan in care se uscase de mult un buchet de flori.

S'a asezat pe pat si m'a privit îndelung, fără sa vorbească. După câteva minute de tăcere s'a sculat, a încercat sa dichiseasca florile din borcan, apoi mi-a întins mână, a deschis usa, si mi-a spus: "Să ne rugăm lui Dumnezeu!" Am iesit si usa s'a închis. El a rămas. Coborînd scarile mi s'a părut că simteam miros de smirnă si de tămâie.

 

- II -

 

Scrisori Legionare, Anul I, Nr. 10, Decembrie 1980

In numarul trecut ne-am pus două intrebări la care am răspuns numai în mod general, ca sa putem avea timp de meditatie si să ne răspundem fiecare, in masura în care ne interesează aceste probleme.

Cei ce au facut, in virtutea unei credinte, 20 de ani de inchisoare (unii ceva mai putin, altii ceva mai mult), consimtind această "probă de foc", au rămas aceiasi ca cei care au intrat?

Răspunsul nostru partial si aparent paradoxal, "aceiasi, dar altii" poate fi nesatisfăcator, ca si sumara explicatie care-l insotea.

Să urmărim judecata in de aproape si sa ne imaginăm o bucată de fier din care trebue alcătuit un obiect cu anurnite caracteristici. Este suficient să infierbânti fierul până la incandescent si să-i dai forma obiectului? Nu! Este necesar să-; bati, si să-i inlături denivelările, să-l mai privesti în zare pentru a surprinde ondulatiile cele mai estetice, în fine si dimensiunea trebue avută in vedere. După oarecare truda, mesterul este de cele mai multe ori nemultumit (mesterul autentic!) si îsi propune ca obiectul următor să fie mai bun si mai frunos, după experienta castigată la lucrul celui terminat.

Ca si mesterul la care ne-am referit, in experienta de zeci de ani, legionarii care si-au pus problema unui alt om, au încercat să-l realizeze, îmbogătindu-si viata prin suferinta fără dimensiuni, din care purcede in mod firesc,bunătatea, ordinea, smerenia, ingăduinta, lipsa înfumurării si alte atribute umane si crestine de baza. Dar cu o hotărire: niciun compromis cu inamicul! Pentrucă scopurile tuturor inamicilor nostri, indiferent de eticheta, sunt aceleasi: dezordinea între noi, dimensiunea in sânul unitătii, pentruca unitatea noastră inexpugnabilă odinioară a constituit si ar putea constitui si pe viitor, pragul de netrecut. Am relatat foarte pe scurt "experienta" de la mina de plumb Baia Sprie, unde datorită unitătii grupului legionar (coagulând întreaga massa a detinutilor, indiferent de orientare politicâ), am reusit sa înfrângem dusmanul cel mai nemilos si mai lipsit de scrupule. Conducerea,comunistă a lagărului,după ce i.-au ratat toate încercarile - mergând până la asasinarea unor detinuti sub ochii nostrii, pentru a timora grupul si a-l destrama - a recurs la ultima solutie posibilă in acel moment: un mare număr de detinuti considerati răspunzători de rezistenta stabilită in lagăr, a fost ridicat din lagăr in lanturi, si in lanturi tinuti intr'o strictă izolare,aproape un an - la Aiud. Bătălia fusese câstigată de detinuti. Această victorie a detinurilor (o victorie a chinurilor, continuată in chinuri), a fost totală si sbirii n'o puteau ascunde decât prin disparitia noastră din mijlocul comunitătii si prin izolarea noastră. Astfel de examene, sub diferite forme specifice locurilor respective, au fost date in toate inchisorile. Cei iesiti din inchisori, prin urmare, aveau o experientă care îi făcea "altii".

Dar "altii", fiecare pe structura lui.

Din acest rezultat purcede răspunsul întrebării a doua: Cum se explică faptul că Fratii de Cruce, total nepregătiti pentru viata si problemele politice, foarte adesea cu o totală inaderentă la aceste probleme, le judecau si le rezolvau asemănator si în conformitate evidentă cu realitatea?

Imi amintesc de un exercitiu a lui Gheorghe Gh. Istrate (nu stiu dacă este citat în "Indreptar"1)). La o întâlnire cu un mănunchiu de frătiori si frati de cruce, le-a pus o problemă căreia îi trebuia găsită solutia. Problema era de ordin social si moral. Fratii de Cruce au rezolvat-o fiecare într'un anumit fel. Ca urmare a acestor deosebiri de vederi, Istrate a initiat un mars cu întregul grup al Fratiilor de Cruce, si dacă îmi amintesc bine si o zi de tabără, undeva în apropierea Bucurestiului. Parcă la mânăstirea Pasărea. La sfârsitul acestui exercitiu, punându-li-se din nou problema, au rezolvat-o, în marea lor majoritate,asemănător.

Iată deci care era "secretul" ca Fratii de Cruce din închisoare, trăind împreună, suferind împreună, având acelas ideal, judecau si rezolvau problemele - chiar acelea de care preocuparea lor era departe, în mod asemănător. Aceasta era si trebue să rămană scoala noastră.

1)____

-Este vorba despre "Indreptarul Frătiilor de Cruce"...

Gabriel Bălănescu

 

 

Un ultim salut la mormântul lui Mircea Musetescu, Madrid, 1967

 

 

/ /
INAPOI LA PAGINA ROMÂNIEI NATIONALISTE