ARTICOLE POLITICE

STEFAN CEL MARE SI ARTA DE A GUVERNA

I

Nu putem zice ca "natura produce ceva", ci numai că "în natură se produce ceva". Pentru stiintele naturale artistul e necunoscut; ele înlocuiesc artistul prin cauzalitatea mecanică, prin „legi naturale" Problema dacă aceste legi sunt imanente sau sunt date de un creator al lumii, ies din domeniul stiintelor naturale, cari nu fac decît să constate ca lumea se prezintă ca o ordine perfectă, ca un "cosmos".
   Arta presupune dimpotrivă că ordinea naturală nu este "perfectă". Există, de pildă, adăposturi naturale (pesteri), dar fără indoială că o colibă este un adăpost mai perfect decît o pesteră, un palat un adăpost mai perfect decît o colibă. Arta perfectionează deci natura cu ajutorul tehnicei. Produsele naturale apar cu necesitate in conditiuni date. Ele sînt previzibile, dacă se cunosc conditiunile. Arta produce efecte prin crearea conditiunilor. Aceste efecte sunt „scopurile" artei, iar tehnica creează conditiunile. Stiintele naturale ne fac să cunoastem ce efecte se produc in anumite conditiuni. Cînd dorim si cunoastem din stiintă conditiunile in cari aceste efecte se produc cu necesitate, ne adresăm artistului, in mod "artificial", prin mijloace tehnice.
   Stiintele exacte moderne s'au straduit să deslege si "problema tehnică", adică problema creierii conditiunilor pentru producerea oricărui efect ce ar putea fi dorit cîndva. Fără de această năzuintă si mărginindu-se numai la constatarea faptelor, stiintele naturale ar fi rămas sterpe, fără folos practic satisfăcînd numai curiozitatea naivă a omului. Dar, dela Leonardo da Vinci si Galileo Galilei încoace, străduintele stiintelor exacte (naturale, fiziee) au fost îndreptate spre inventarea de instrutnente cît mai perfecte, menite să inlesnească „experimentarea", adică creearea artificială a conditiunilor in cari fenomenele observate in natură se produc cu necesitate. Instrumentele si aparatele au sporit puterea de creatiune a omului într'o măsură nebănuită. Prin deslegarea problemei tehnice, omul deveni un ,,artist", in stare să constrîngă natura să se transforme după dorintele lui. Asa fiind, omul modern, cînd doreste ceva, se adresează stiintei cerîndu-i mijloacele tehnice cu ajutorul cărora să se poată produce lucrul dorit.  Dorintele omului, la început modeste si satisfăcute prin mijloace tehnice descoperite prin observatie întîmplătoare, s'au înmultit insă neîntrerupt si au împins la cercetări sistematice, la constituirea stiintei. Dar dorintele n'au devenit numai numeroase, ci si foarte variate, astfel ca si stiinta s'a ramificat, în stiinte speciale. Una din stiintele aceste speciale este sociologia. Oamenii, cînd doresc ca societatea să fie organizată mai bine decum este, cauta un artist care să le satisfacă dorinta. Si s'au prezentat în toate timpurile, si mai ales în timpurile noastre, multime mare de artisti sociali. Ei arată în colori cît se poate de atrăgătoare cum ar trebui să fie societatea ca să fie buna si perfectă si făgăduiesc că vor reforma-o după gustul si dorinta tuturora. Multimea a ales si alege de obiceiu pe cel ce face promisiunile cele mai frumoase. Cîteodată alegerea e bună, foarte adeseori gresită. Bună este alegerea, cînd reformatornl este si tehnician social, rea, cînd mijloacele sale tehnice sunt insuficiente sau lipsesc cu totul. Reformatorii cari au condus omenirea spre ascensiune socială au fost totodată si inventatorii tehnicei sociale. Oamenii îi admiră însă mai mult pentru rezultatele ce au dobîndit, nedînd atentie laturii tehnice. Abia atunci cînd (si acolo unde) problemele de reformă socială deveniră foarte complexe, s'a trezit reflexiunea asupra mijloacelor tehnice. Interesul s'a concentrat asupra cercetării felului cum reformatorii geniali au procedat pentru a înfăptui ideile lor. Dela constatarea si descrierea faptelor, de la istorie, s'a trecut la explicarea faptelor, la stiinta socială si in acelas timp la încercări de experimentare rationala, la tehnicism social.
   Sociologia ca stiintă (care năzueste să rezolve si problema tehnică) incepe cu Tucidide. "Politeia" si "Legile" lui Platon precum si "Politica" lui Aristotel, sunt primele manuale de sociologie, cari, pe lîngă teorie pură, dau si indicatiuni tehnice pentru cei ce se dedică artei sociale. Abia după multe secole apare un nou autor genial, Machiavelli, care îmbogăteste stiinta socială cu două tratate clasice: „Discursurile asupra primei decade a lui Titu Liviu" si "Principele". In "Principele" său, Machiavelli nu vrea să dea o teorie generală, un tratat de sociologie, ci încearcă să dea regule precise pentru arta gu vernarii, pentru arta politica. Si întrucît, pe acele vremuri, o stiinta socială generală, o sociologie, încă nu exista, Machiavelli scoate regulele sale din studiul evenimentelor istorice. Observînd cum au procedat oamenii pentru a dobîndi o domnie si a o păstra, noi putem desprinde regulele, prin a căror aplicare într'un caz special putem dobîndi rezultatul dorit. Machiavelli cunoaste mai ales istoria Italiei, cunoaste oamenii politici si caracterul lor, cunoaste arta lor politică. In temeiul acestor cunostinte, Machiavelli expune un plan de actiune cu un scop bine determinat: alungarea străinilor din Italia si unirea tuturor Statelor italiene într'un Stat national, după pilda Spaniei si a Frantei. Machiavelli e in căutarea omului in stare să infăptuiască aceasta idee. Dar numai dorinta, oricît de adîncă si sinceră ar fi, nu ajunge, căci atunci dece n'ar fi încerat Machiavelli el însusi să conducă actiunea? Acel artist politic trebuia căutat între principii de atunci, între cei ce aveau sau îsi dobîndiseră rangul de conducători politici, de „principi". Dar Machiavelli nu l-a găsit, asa cum Platon nu-l găsise pe regele-filosof sau filosoful-rege in stare să înfăptuiască Statul său ideal, si asa cum teoria politică a lui Aristotel n'a găsit lungă vreme „principi" dispusi să se folosească de preceptele sale tehnice.
   Dar Polibiu, scriind istoria Romanilor si cercetînd cauzele puterii lor, constată că ei au înfăptuit cea mai bună constitutie. Politica Romanilor a confirmat astfel teoria aristotelică. Problema ce ne interesează pe noi aci este, dacă regulele practice ale lui Machiavelli au fost confirmate de istorie, dacă exemplele date de dînsul au fost bine alese si prezintă într'adevăr toate cazurile posibile, permitînd a desprinde regule general-valabile. Teza lui Machiavelli este: "Dacă un principe ar urma regulele mele, ar reusi să întemeieze o domnie puternicii in Italia; că niciun principe n'a reusit pînă acuma, desi toti aveau această dorintă, se explică din faptul că, toti au făcut greseli tehnice, după cum se vede din cutare si cutare exemplu". Pentru a intelege bine intentia lui Machiavelii si pentru a evita o interpretare gresită a "Principelui", trebuie să tinem seama de faptul că preceptele sale nu sunt aplicabile decît în conditiile particulare în cari se afla Italia de atunci. Ele derivă, ce-i drept, din principii generale de guvernare, dar trebuie să servească unei actiuni directe într'o situatie concretă. Eroarea interpretilor săi de mai tîrziu a fost că au crezut, cum că "Principele" cuprinde regule_aplicabile in orice situatie istorica. Dar chiar comparatia "Principelui" cu "Discursurile" sale ne arată, că "Principete" nu este un manual de artă politică,, ci un manual de tehnică politică, menit să-l ferească pe un principe italian din aeea vreme de greseli de tactică in urmărirea scopului propus: de a uni Italia sub un singur sceptru. Tehnica "machiavelică", cuprinsă in ,,Principe", ar fi deci aplicabilă numai in conditiunile particulare ale Italiei Renasterii - si în cazuri asemănătoare. Cum se face însă că niciun principe italian, chiar dintre cei ce au cunnoscut tratatul lui Machiavelii, n'a înfăptuit scopul propus de autor?
   Din două una: sau nu existau între acesti principi caractere cari ar fi acceptat sfaturile lui Machiavelli, sau sfaturile sale, regulele fixate de el, erau, gresite. Prima ipoteză trebue eliminată dela început." Italia de atunci produsese doar un mare număn de „principi" geniali, între cari pe un Cezare Borgia. Intr'adevăr, acesta mai ales atrăsese atentia autorului "Principelui" si pentru el era menit în primul rînd acest manual. Dar să fi fost într'adevăr numai vina împrejurărilor (boala lui Cezare intr'un moment critic) că acest principe n'a putut realiza dorinta tuturor patriotilor italieni de atunci? Noi credem că nici Cezare Borgia, nici un alt principe italian n'ar fi reusit, urmînd chiar cu sfintenie preceptele lui Machiavelii - deoarece aceste precepte sunt gresite.
   Dovada pentru afirmatia noastră ne-o dă tot istoria. In conditiuni asemănătoare: amestecul strainilor, lupte pentru ocuparea tronului etc. Stefan cel Mare a înfăptuit în Moldova, ceea ce dorea Machiavelli pentru Italia: întemeierea unei domnii puternice.

 

II


Cert este că Stefan cel Mare n'a cunoscut teoria lui Machiavelli („Principele" e scris 1513), cum dealtminteri nici Machiavelli (care in anul mortii lui Stefan, 1504, era de 35 de ani), n'a cunoscut politica domnitorului Moldovei, n'a avut posibititatea să studieze arta politică a acestui principe genial. Ispititoare însă este ideea de a cerceta in ce măsură Stefan eel Mare corespunde imaginei "Principelui" lui Machiavelli, si mai ales in ce măsură se deosebeste de ea. In cadrul expunerilor de fată nu putem decît să schităm problema,, care, pentru a fi analizată în toată întinderea ei, ar cere un tratat voluminos. Aci, cîteva însemnări numai.
   Citind "Principele" lui Machiavelli si amintindu-ne de felul cum s'a comportat Stefan cel Mare in deslegarea practică a problemelor, ne uimeste intuitia genială a marelui Voevod prin care cunoaste importanta diferitelor probleme si cum, în urmă, stie să le dea, printr'o tehnică desăvîrsită, o deslegare perfectă.

  Inlaturarea lui Petru Aron, Stefan cel Mare o consideră cu drept cuvînt ca o conditie fundamentală pentru consolidarea domniei sale. Existenta lui Petru Aron implica două printejdii pentru noul domnitor: amestecul străinilor (al Poloniei si apoi al Ungariei) precum si trădarea din partea unor boieri ademeniti de fostul domnitor. Intrebarea e, dacă Stefan ar fi procedat in acelasi fel in cazul cînd Petru Aron ar fi fost numai un pretedent oarecare, iar nu si ucigasul lui Bogdan, tatăl lui Stefan. Care este in această actiune partea calculului politic si care cea a setei de răzbunare?
   E greu să presupunem că setea de răzbunare să se fi mentinut cu aceeas intensitate prin 12 ani, ci actiunea lui Stefan ni se pare izvorîtă in primul rînd din năzuinta sa de a înlătura orice posibilitate ca vecinii Moldovei, Polonii si Ungurii, să-l ameninte cu un pretendent la tron dînd neîntrerupt prilej unor boieri nemultumiti de a unelti împotriva domnitorului.
   Ca si in Italia lui Machiavelli, asa si in principatele române, partidele boieresti constituiau o statornică primejdie pentru consolidarea unei domnii. Stefan a stiut să înlăture această primejdie, procedîad cu mult tact. El n'a căutat să guverneze numai cu boierii cari l-au ajutat la dobîndirea tronului, ci i-a primit si pe fostii colaboratori ai lui Petru Aron în rîndul consilierilor săi si chiar pe cei ce fugiseră cu Petru Aron. Stefan îi primi cu iertare la întoarcerea lor. "Oamenii, cînd primesc binele dela acela dela care nu se asteaptâ decît la rău, sunt mai îndatorati fată de binefăcătorul lor", zice Machiavelli. Marea autoritate a lui Stefan fată de boierii săi a rezultat si din felul cum Stefan a stiut să cîstige dragostea poporului. "Unui domnitor care stie să poarte frînele guvernului si căruia nu-i lipseste deloc curagiul in vremuri de grea cumpănă si nici ceea ce îi trebuie pentru a întretine spiritul poporului, nu-i va părea rău niciodată că a pus temeiu pe iubirea sa". Stefan a venit la domnie cu ajutorul boierilor, dar el nu le-a dat voie să asuprească multimea pentru a se îmbogăti. Mijloacele de cari s'a folosit au fost: întreprinderi războinice in afară, activitate organizatorică intensă înăuntru. Dar pentru a învinge asupra dusmanilor din afară si a păstra linistea si solidaritatea înăuntru, domnitorul trebuie să dispună de un instrument tehnic perfect. Acest instrument si l-a creat Stefan: armata natională, armata de tărani. Din momentul ce boierii deveniră generali ai unei armate puternice supt comanda supremă a unui strateg genial cum era Stefan Vodă, Moldova se ridică la rangul unui Stat puternic, temut de dusmani si respectat de prieteni. Iată cum glăsuieste Machiavelli, par'că ar vorbi de Stefan cel Mare: "Un domnitor nu trebue să aibă altă preocupare, nici alt gînd si nici să-si îndrepte studiile in altă parte decît numai către războiu, aceasta este îndeletnicirea cea mai potrivită pentru acela care comandă si folosul unei asemenea stiinte este de asa fel încît nu numai că păstrează Statele acelora cari sunt născuti pe tron, dar încă adesea ea aduce la tron pe aceia cari sunt născuti simpli particulari. Si din contră, se dovedeste că, atunci cînd domnitorii s'au gîndit mai mult la petreceri decît la arme, ei si-au pierdut Statul. Cea dintîiu cauză care te face să-l pierzi este nesocotirea acestei arte, tota sa după cum hărnicia in arta războiului este mijlocul de a cuceri un Stat". Vorbind de armata natională, Machiavelli zice: "Fără
armată natională niciun domnitor nu poate fi in sigurantă... Trupele nationale sunt acelea cari se compun din supusii tăi si din credinciosii tăi; toate celelalte armate sunt mercenare sau auxiliare". Mercenarii au prapadit, pe vremea lui Machiavelli, Italia, si imposibilitatea de a organiza o armată natională a împiedicat la noi, mai tîrziu, desăvîrsirea operei lui Mihai Viteazul, si l-a pierdut pe Tudor Vladimirescu.
   Dar pe lîngă aceste asemănări, ce se pot desprinde prea lesne, între Stefan Vodă si Principele ce-l dorea Machiavelli pentru Italia, personalitatea lui Stefan ne poate da prilejul să explicăm erorile lui Machiavelli. Politica nefastă a Papilor, neputinciosi pedeoparte de a infăptui ei însisi unitatea Italiei, iar pe de altă parte atîtînd neîntrerupt rivalitătile între Statele italiene pentru a-si păstra Statul lor, i-a întunecat lui Machiavelli, ca si celor mai multi, oameni politici italieni din vremea sa, întelegerea importantei religiozitătii, a adevăratei religiozităti si a adevăratei moralităti, pentru consolidarea unui Stat. Dacă Machiavelli l-ar fi cunoscut pe Stefan eel Mare, capitolul al XVII-lea al "Principelui" său (,,Cum trebuie să-si tina domnitorii făgăduielile"), capitol care i-a atras lui Machiavelli atîta hulă, ar fi primit alt continut. „Un domnitor", zice Machiavelli „n'are trebuintă să aibă însusirile ce am arătat, dar trebuie să pară că le are pe toate. Voiu adăuga chiar că a avea si a te sluji de toate aceste însusiri este primejdios si că este folositor întotdeauna sa te prefaci că le ai; asa că domnitorul trebuie să pară îndurător, credincios, omenos, religios si cinstit, dar trebuie să fie stâpîn pe sine, pentru ca, la trebuintă, să poată si să stie să facă si cu totul dimpotrivă". Pilda lui Stefan eel Mare dovedeste că domnitorul trebuie să aibă într'adevăr aceste însusiri pentru a fi respectat si iubit de poporul său.
   Machiavelli trăeste într'o atmosferă care înăbusă orice avînt eroic, care usucă sufletele, de orice porniri nobile si desinteresate. Politica este pentru el un joc primejdios, o tesătură de intrigi si curse. Numai cel inteligent, viclean peste măsură, si hotărît să îndrăznească totul, putea să răzbească si să domineze. Patriotismul înflăcărat al lui Machiavelli căuta între cei răi pe cel mai rău ca să poată îndeplini misiunea de a uni Italia supt un singur sceptru.Dar întrebarea e: poate un astfel de om să destepte însufletirea multimii, spiritul de jertfă, credinta într'un viitor mai bun? Putea lumea să dorească de a schimba pe micii tirani imperfecti, cu un singur tiran, diavol perfect?
   Cum Italia de atunci nu putea produce decît un astfel de Principe, problema pusă de Machiavelli rămase fără deslegare posibilă.
   Cei ce l-au cuuoscut pe Stefan cel Mare, au văzut si admirat in el pe Principele care a întrunit toate însusirile necesare unui domnitor ideal. 1. Ursu, in cartea sa "Stefan cel Mare", citează rîndurile lui Miechovita, din cari personalitatea marelui Domn ni se înfătisează in deplina ei strălucire: "O! Bărbat glorios si victorios, care ai biruit pe toti regii vecini. O! om fericit, căruia soarta i-a hărăzit cu multă dărnicie toate darurile. Căci pecînd natura a dat altora calităti numai in parte si anurne unora prudentă împreunată cu siretenie, altora virtuti eroice si spirit de dreptate, altora biruinta contra dusmanului, numai tie ti le-a hărăzit la un loc pe toate. Tu esti drept, prevăzător, istet, biruitor, contra tuturor dusmanilor. Nu in zadar esti socotit printre eroii secolului nostru".
   Arta guvernării nu se poate întemeia, cum credea Machiavelli, numai pe calcul. ci ea cere o adîncă întelegere a sufletului omenesc, un acord perfect de simtire intre conducător si multime. Multimea nu e nici bună nici rea; conducătorul o poate face, dacă el însusi este într'adevăr bun. El o poate face capabilă de orice jertfâ pentru apărarea patriei, a credintei, a moralei, pentru înfăptuirea unei culturi înalte, dacă el însusi e însufletit de acest spirit de jertfă.
   Frederic al II-lea al Prusiei, si el numit de posteritate "cel Mare", a scris înainte de urcarea pe tron un "Anti-Machiavelli"; Stefan eel Mare a dovedit prin guvernarea sa, că teoria lui Machiavelli are nevoie de o nouă analiză si de o rectifiicare in unele puncte esentiale.

 

III

 

Utilitatea practică a unor astfel de studii nu poate fi tăgăduita. In Statele moderne, problemele ce se pun conducătorilor politici sunt atît de complicate si dificile, încît numai oameni politici geniali le-ar putea rezolva fără pregătire teoretică.
   Cunoasterea teoriei, nu numai că poate împiedica greseli, dar ea înlesneste actiuni cu efecte previzibile, adică apliearea de mijloace tehnice rationale.
   Politica empiristă degenerează cu necesitate in politicianism deoarece nîci nu poate desprinde cu claritate scopul principal al actiunii politice, nici nu cunoaste toate posibilitătile tehnice pentru a asigura rezultatul dorit. E adevărat ca in anumite timpuri si imprejurări, vrednicia oamenilor a fost suficientă in domeniul actiunii politice, dar lipsa unei pregătiri teoretice si tehnice a conducătorilor politici schimbă toată istoria unui popor, cînd timpul si împrejurările iau altă înfătisare. Intr'un Stat modern, clasa conducătoare trebue să primească o educatie politică desăvîrsită. Genii nu se pot creia prin educatie, dar oameni vrednici, cinstiti, harnici, împlinindu-si cu sfintenie datoriile către patrie si neam - astfel de caractere se pot forma prin educatie, dîndu-li-se în acelas timp si o temeinică pregătire teoretică si tehnică in domeniul activitătii politice.
   Progresul sociologiei depinde de stabilirea unei legături strînse a teoriei sociale cu practica, cu experienta, prin elaborarea continuă a unei tehnice servind artei sociale. Auguste Comte a cerut separatiunea teoriei de practică, ceea ce nu insemnează însă înstrăinarea stiintei de artă. Afirmatia că politica practică se învată prin istorie îsi dobîndeste adevărata semnificatie si importantă, dacă între istorie si politică se asează stiinta politică, teoria întemeiată pe experienta istorică. Dealtminteri, se poate spune cu aceeas dreptate că popoarele si oamenii politici nu învată nimic din istorie.

 

Traian BRĂILEANU

 

(Sociologia si Arta Guvernării, Articole politice), 

Ed. "Cartea Românească,  ed. a II-a, Buc., 1940

 

/ /