Nichifor
Crainic
Ziua de 6 Septembrie 1940 e deopotrivă culminatia unui
dezastru şi începutul mântuirii.
Dezastrul national stă
în prăbuşirea fostului Rege cu care se
prăbuşea un regim artificial prea cunoscut astăzi.
În al doilea
rând, îndrăzneala unui general, sincronizată cu strada verde, a pus
capăt unui regim de tiranie asiatică.
Nu ştiu dacă neamul nostru a mai trăit cândva,
în acelaşi timp, cu aceiasi intensitate, sentimentul catastrofei şi sentimentul reînvierii, ca în aceste
zile. Să vezi cum una după alta, mândrele noastre provincii se rup
din trupul statului, smulse de şuvoaiele vrăşmaşe şi
înecate din nou în robie; să auzi rând pe rând strigătul de
revoltă şi chemarea in ajutor a celor patru milioane de frati căzuti
în ghiarele de care abia scpăseră acum douăzeci şi doi de
ani; să citeşti groaza zilei pe fetele sutelor de mii de refugiati;
să asculti dincolo chiotul de bucurie al tuturor duşmanilor neamului
tău; si în toată această vreme, să vezi armata tării cu bratul încremenit pe arma mută
şi tara întreagă cu căluşul la gură - iată
chinuri trăite ale înjosirii, fată de care cele închipuite pe seama
iadului sunt firave fantome. Un fior de sfârşit apocaliptic cutremura tara cu sufletul spânzurat pe prăpastia deznădejdii.
Mizeria morală sta gata să descompună această societate bătută de toate
blestemele lumii.
Dar
în clipa cea mai grozavă, când nimeni nu mai aştepta
nimic de nicăieri, o minune a sfâşiat beznele, a închis prăpăstiile
şi a zguduit sufletele: tineretul Gărzii de Fier a reapărut, umplând
pustiul cu vigoarea şi cântecul lui. S'a întâmplat atunci un lucru cu
desăvârşire neobişnuit: tara care ieri bocea de moarte, a izbucnit a
doua zi în larmă de viată. Trecerea, repede ca în vis, a fost dela
stingere la înviere.
O primăvară
de viată, revărsată
peste un cimitir de visuri
glorioase. Fireşte, o mişcare tânără, care începe un
capitol nou în politica de stat, are nevoie de un imens credit moral. Dar ceea
ce se poate spune cu sigurantă, încă de pe acum, e că ea a realizat minunea
de a ne face să credem si să sperăm chiar în mijlocul tragediei
românismului. Pentru ceasul de fată, aceasta este enorm de mult.
În ochii
lor încă trişti e bucuria celor care supravietuiesc. Nimeni nu are dreptul
s'o
mustre - daca ar avea curajul! - fiindcă toti poartă vinovătia de a fi vrut
s'o ucidă.
România democrată, România tiraniei asiatice, e singura tară din
Europa care a crezut că poate trăi ucigându-şi tineretul. Intre
crimele ei, cea mai odioasă si fără pereche în istorie, este aceea de a fi
încercat să-si ucidă viitorul propriu, împuscând pe tineri si expunându-le
cadavrele la răspântiile satelor si oraselor îngrozite. Dacă
vârsta îngerilor e copilăria, tineretea e vârsta arahanghelilor. Si
momentul acela de sadică profanare a tineretii, de hâdă batjocorire a
mortilor, e ultima treaptă la care se poate coborî făptura umană. Dacă
există un Dumnezeu în cer, el n'a putut să îndure neispăsită o astfel de
crimă. Iar pedeapsa lui a căzut ca un munte de piatră prăvălit din slavă
peste tara care a fost în stare să îngăduie această crimă. Pedeapsa
e a noastră a tuturor; bucuria că supravietuiesc e numai a tinerilor
acestora, goniti ca un vânat sălbatic, ani de-a rândul, de întregul
aparat al statului, în nepăsarea unui neam întreg. Să plângă
şi să bocească oricine în această tară! Singuri
tinerii aceştia au privilegiul de a se bucura, - nu după voia oamenilor,
ci după voia lui Dumnezeu, care i-a ajutat să biruie moartea
sadică.
Împotriva complicatei şi pompoasei şandramale,
având ca singură temere teroarea politienească, tinerii au năvălit
cu cântecul pe buze. Cântecul e semnul sufletului pe care l-au dezrobit... Sporul nou, pe care l-a adus Corneliu Codreanu în viata publică nu
stă în idei, pentru că idei poate avea oricine, ci într'o cruntă
disciplină diametral opusă dezordinei democratice în mijlocul
căreia apărea. O disciplină ale cărei elemente esentiale
sunt două: renuntarea la sine şi creatia în folosul neamului.
"Ori
învingem,
ori
murim"
nu e numai un refren de cântec legionar, ci însuşi principiul acestei
mişcări, care, în afară de aceea a lui Avram Iancu, e singura
cu adevărat revolutionară din istoria noastră. Revolutionarismul
zăcea în fiinta întemeietorului ei. Moartea lui, care e un sacrificiu,
consfinteste această disciplină si o ridică la prestigiul unei scoli a
eroismului moral.
Nichifor
Crainic
(Rândurile
de mai sus reprezintă un fragmentarium sintetizat al ideilor expuse în mai
amplul articol cu acelasi titlu apărut în revista "Gândirea",
Anul XIX, Nr. 8, Octombrie, 1940)
Căpitanii
Neamului Românesc