65
DE ANI DELA RĂPIREA TERITORIILOR ROMÂNESTI
Nicolae
Lupan
Am
în fată un studiu istorico-politic pe care profesorul Ion Cretu îl publica
la Bucuresti în 1941. Aparitia acestei lucrări, cum nu e greu de înteles,
era prilejuită de ruperea cu forta din trupul tării-mame a Basarabiei, Bucovinei
de Nord si tinutului Hertei.
Stiam
de existenta acestei neobisnuite cărti dispărute de la '44 încoace de pe rafturile
tuturor bibliotecilor publice dintre Nistru, Tisa, Dunărea si Marea Neagră.
Odată
întoarsă ultima pagină, întelegi de ce de-a lungul celor 40 de ani de
regim zis popular la Bucuresti si de putere sovietica - la Chisinău, marele
nostru poet n-a fost comemorat niciodata în aceste două capitale ca neîntrecut
patriot roman, ci numai ca scriitor: ba al românilor - pe malul Dambovitei,
ba al moldovenilor - pe malul Bâcului.
Iar
faptul că mostenirea sa publicistică, o mostenire a neoamului nostru întreg
ne este interzisă în mod arbitrar de către o minoritate infamă ce ne tine
in supunere oarbă cu forta armată, te face să parcurgi cu emotie de nedescris
cele opt articole politice eminescene publicate pe paginile ziarului "Timpul"
în primăvara anului 1878. Anul congresului de la Berlin ce consfintea fără
scrupule reanexarea de către Rusia a Basarabiei de Sud, retrocedate României
în urma războiului ruso-turc din Crimeia.
De
ce le-o fi fiind oare frică cerberilor dezinformării - ma întreb! De fotografia
lui Eminescu de pe prima copertă, de cea a statuiei lui "Stefan cel Mare
si Sfânt" de pe ultima sau de satira eminesceană cu "Împărati pe
care lumea nu putea să-i mai încapă/ Au venit si-n tara noastră de-au cerut
pământ si apă..."? Ori poate de celelalte patru fotografii, redând Palatul
Mitropolitan, Universitatea din Cernăuti, Cetatea Albă si cea a Hotinului?
Putin
probabil. Adevărul istoric - iată ce-i scoate din săritele imposturii pe sovietici!
"Învoirea smulsă cu de-a sila, care stă la baza anexării teritoriilor
românesti, nu poate constitui un drept. Căci, continua Mihail Eminescu in
articolul "Basarabia, numele si întinderea ei", publicat in "Timpul"
de la 3 Martie 1878: "A rosti numele Basarabia e una cu a protesta contra
dominatiunii rusesti", adăugând că "Numele Basarabia si Basarabia
există cu mult înaintea vremii in care acest pământ devenise românesc: acest
nume singur este o istorie întreagă", scanda Luceafărul poeziei atotromânesti.
Scanda si adăuga: "Tarul nu avea niciun drept pe care si-ar fi putut
întemeia această cerere atunci, când a luat teritoriul din Nistru până la
Prut".
Astazi,
ca si acum o sută de ani, articolele politice ale lui Eminescu n-au pierdut
nimic, dar absolut nimic, din puterea lor de demascare si condamnare a celor
ce calcă in picioare dreptul popoarelor la autodeterminare si integritate
teritorială, cum este cazul nostru de la 1812, 1878 sau 1940. "Nici atunci",
- constată Eminescu, după cum nici astăzi, as adăuga eu, - "nu vom avea
însă dreptul de a ceda, ori a consimti la cedare, întocmai cum nu am consimtit
la cedarea Bucovinei ori la cedarea Basarabiei, ci, ca popor slab dar hotărît,
ne-am rezervat" - si ne rezervăm, putem adăuga - "dreptul de a respinge
orisicând învinovătirea, că însine am stat la târguială asupra vetrei strămosilor
nostri". Si poetul continuă: "Dacă nu am putut păstra întreaga mosie
rămasă de la părintii nostri, ne-am păstrat si voim să ne păstrăm constiinta
întăritoare, că ne-am făcut datoria si că din vina noastră, nu cu învoirea
noastră a fost stirbită".
Ar
fi, cred, o impietate fată de marele Eminescu dacă as veni astăzi cu considerente
de ordin personal in problema problemelor românesti: integritatea neamului
din care ne tragem! Pentru
că, cine ar fi in stare să scrie mai bine decat Eminescu despre lupta României
cu panslavismul într-un articol pe al cărui parcurs el compară destinul "moldovenilor
căzuti sub stăpânirea pravoslavnicului tar" cu cea a românilor din Bucovina.
Numai că, in timp ce aceasta "formează un mic centru pentru desvoltarea
vietii românesti", se are in vedere realitatea de pe timpul stăpânirii
austro-ungare, Basarabia, - continuă poetul, - "este deslegată si tinută
cu sila departe de poporul românesc... Rusia nu a luat această parte din Moldova
pentru ca sa-si asigure granitele, ci pentru ca să înainteze cu ele si nu
voieste să înainteze decat spre a putea stăpâni cât mai multe suflete, făcând
in asa fel ca din Basarabia să poată inrâuri asupra Moldovei si asupra întregului
popor românesc..."
O
constatare valabilă si pentru zilele noastre!...
"Împărătia
rusească", - constata Mihail Eminescu în articolul "România în luptă
cu panslavismul", publicat in numerele ziarului "Timpul" de
la 9, 22, 24 si 27 lunie 1878, - "Împărătia rusească", deci, "nu
este un stat, nu este un popor, este o lume întreagă, care negăsind in sine
nimic de o măretie intensivă, caută mângâierea propriei măriri in dimensiunile
mari... Documentele istorice... ne dovedesc că Rusii sunt o putere mistuitoare
nu numai prin puterea bratului, ci si prin urmările demoralizatoare ale înrâuririi
lor... Românii pusi în contact cu Rusii sunt mai mândri de rornânitatea lor...
Nu. Înrâurirea fîrească a Rusiei nu e stricăcioasă, ea nu ne poate nimici.
Pentru ca să ne ia individualitatea, Rusia ar trebui să ne dea alta în schimb
si cel putin deocamdată nu suntem copti pentru o asemenea degenerare..."
Orice
comentariu, chiar si cel al profesorului Ion Cretu din 31 Decembrie 1940,
ar fi de prisos.
Nicolae
Lupan
(din
vol. "Basarabia si Bucovina sunt Pământuri Românesti", Ed.
Nistru,Bruxelles 1984)
Unitatea
natională fu visarea iubită a voievozilor nostri cei viteji, a tuturor bărbatilor
nostri cei mari, care întrupară in sine individualitatea si cugetarea poporului
spre a o manifesta lurnii. Pentru dânsa ei trăiră, muncirii, suferiră si muriră.
Pentru dânsa Mircea cel Bătrîn si Stefan cel Mare se luptară toată viata lor
îndelungată si traseră asupră-le năvălirea îngrozitoare a turcilor, pentru
dânsa Mihai cel Viteaz cade ucis în câmpul Turda, pentru dânsa Serban Cantacuzino
bea otravă, pentru dânsa Horia moarte cumplită pe roată sufere. Desele războaie
între Moldova si Tara Românească n'avură altă pricină...
Nicolae BĂLCESCU
Desteaptă-te, pământ român! biruieste-ti durerea... E vreme să
iesi
din amortire, semintie a domnitorilor lumei! Astepti oare, spre a învie, ca
strămosii să se scoale din morminte?... Într'adevăr ei s'au sculat, si tu
nu i-ai văzut... ei au grăit, si tu nu i-ai auzit... Cinge-ti coapsa ta, caută
si ascultă... ziua dreptătei se apropie... toate popoarele s'au miscat...
căci fortuna mântuirei a început... Vezi! cu cât mai mult pleci capul, cu
atâta cei nelegiuiti îsi bat gioc de tine si sug sângele tău...
Alecu RUSSO
Natia este poporul cara are acelasi sânge, vorbesce aceeasi limbă
si are aceleasi datini sau obiceiuri. Poporul este trupul, ear' limba este sufletul
natiei. Pentru aceea precum trupul fără suflet este mort, asa este moartă si
natia fără limbă. Nationalitatea este dumnedzeescul, vecinicul si de odată
cu omul născutul drept, de a se folosi de limba sa in toate trebuintele vietii,
in casă, in scoală, in biserică si în cele ale cârmuirii. Nime pe lume nu
poate lua dreptul acesta al limbei. - Limba romănească este cel mai sfânt si
mai pretios odor al natiei române, pentru-ca este sufletul ei. Până când se
va vorbi limba romănească, pănă atunci va trăi si natia română; ear'
stîngându-se limba, se stînge si natia însasi.
Aron PUMNUL
EPISTOLĂ CĂTRE ROMÂNI
Cu
dragoste frătească, frati Români, mă bucur că v'ati unit, si înalt rugăciunea
către Domnul Dumnezeu, cel ce a scăpat si a păstrat Muntenia si Moldova in
mijlocul tuturor cataclismelor, al tuturor prefacerilor si nimicirilor ce
de atâtea ori au schimbat fata Europei, atunci când Statele cele mai puternice
cădeau pentru a nu se mai ridica. Să dăruiască Dumnezeu, vouă si viitoarelor
lăstare ale voastre, acele zile senine de fericire si slavă, de care s'au
bucurat strămosii vostri sub scutul celor de Dumnezeu asezati si de Dumnezeu
înăltati Domnitori, Stefan cel Mare si Mihai Viteazul.
Vă
trimit urări de bine din partea Basarabiei, pentru care sunt scumpe si pline
de însemnare viitoarele destine ale României unite, patria-mamă; primiti aceste
urări ale mele ca un glas sufletesc al unui frate, pentrucă eu sunt trup din
acelas trup si os din aceleasi oase, din care sunteti plămăditi voi si in
vinele mele curge acelasi sânge românesc care curge in vinele voastre...
Multe
mai sunt, despre care as fi vrut să vă scriu, dragii mei frati Români... Oricum,
fiti încredintati că sunt al vostru, un frate Român. Ce vă pasă de numele
meu personal? În momentul de fată, in afacerea comună a României, e destul
să stiti că sunt un frate Român, a cărui soartă este de a îndura adevărul
cel însufletit al poetului persan: "A trăi făr'de tine si afară de tine,
o patria mea scumpă!, se poate; dar o asemenea viată e mai groaznică decât
de a muri mii de ori si iară a învia pentru o clipă!"
Cristinesti-Hotin, Februarie 1859
Alexandru HASDEU
HARTA
BASARABIEI