Fragment din
cuvântul înainte al lucrarii "In al treilea refugiu, Exilul"
de Eugen St. Holban, Ed. Căpriana, Paris, 1991
Trei refugii într-o viată de om, sunt dovezi
suficiente pentru a caracteriza o epocă si istoria vitregă prin
care a trecut poporul român, in general si românii din Basarabia,
in special.
După scurgerea atîtor veacuri, soarta de popor
care a stat in "calea răutătilor", pare ca nu s-a
încheiat. In aceiasi ordine de idei, putem vorbi de politica
expansionistă a celor trei imperii in spatiul nostru geografic,
însotită de subjugarea economică si apoi de asuprirea natională
si culturală, care au împiedicat o dezvoltare proprie.
In cazul cotropirii Basarabiei (1940 si 1944) refugiul a reprezentat pentru
anumite categorii de cetãteni, singura modalitate de a-si salva viata.
La alte proportii, o situatie asemãnatoare s-a creat in România,
dupã instalarea regimului comunist.
Secolul XX a cunoscut in Europa mari frãmîntãri, rãzboaie
si dislocãri ale populatiei, datoritã, in special, celor douã
dictaturi sîngeroase. Nu s-a scris încã, o istorie a marilor
refugii din Secolul nostru, dar probabil cã fuga in pribegie a celor
peste 700.000 de români basarabeni, din fata armatei rusesti, "eliberatoare"
si NKVD-ului, care o urma, va figura printre cele mai însemnate. Din
nefericire,
acest exod, aproape ca nu este cunoscut in lumea occidentalã. Amploarea
refugiului apare si din raportarea numãrului de refuguati la totalul
populatiei, reprezentînd peste 20%. Orasele se goliserã, iar de
la sate se refugiaserã intelectualii. Tãranii in cea mai mare
parte, au rãmas pe loc. Ei îsi pãrãseau greu vatra
si apoi trãiserã atîtea cotropiri, in decursul istoriei.
In cele ce urmeazã prezentãm cîteva din zilele celor trei
refugii si unele aprecieri ale epocii respective.
Eram in seara zilei de 27 iunie 1940, cu cîtiva prieteni pe bvd-ul Alexandru
cel Bun, strada principalã a Chisinãului. Incã nu se întunecase,
iar forfota strãzii era dominatã de vocile si rîsetele
tinerilor.
Cursurile si examenele scolilor, liceelor si facultãtilor se terminaserã
si manifestârile de bucurie erau firesti. Timpul frumos de inceput de
varã si de vacantã stimula acest elan tineresc. Nimic nu pãrea
sa tulbure viata linistita si fericitã a basarabenilor si a acestor
tineri,
care umpleau bulevardul si grãdina publica, din apropiere, cu veselia
lor.
La un moment dat, o stire ca un trãsnet, se rãspîndeste
din om in om:
"S-a anuntat la radio cedarea Basarabiei. Rusii o vor ocupa in urmãtoarele
trei zile".
In scurt timp strada devine pustie. Mã indrept si eu in mare grabã
spre casã. Gãsesc pe parinti descumpãniti si îngrijorati.
Hotãrîm sa ne refugiem si sã ne pregãtim pentru a
pleca, a doua zi, pînã la prînz cu acceleratul de
Bucuresti.
Tatãl meu se îngrijeste de acte si de hîrtii mai importante.
Mama, nu stie ce sã aleagã, cu prioritate, pentru cele douã
valize pregãtite in acest scop. Urmeazã o noapte scurta si cu
un somn zbuciumat. Dimineata, dupã un mic dejun luat in grabã
si alte pregãtiri mã reped in oras sã gãsesc o birjã.
La locurile obisnuite, lipseau. Continuu cãutarea. In sfîrsit,
o birjã in mers, o angajez si ne îndreptãm spre locuinta
noastrã pentru a pleca la garã. Coborîm in curte, cu bagajele
pentru a lua loc in birjã.Privesc, in semn de rãmas bun, la curtea
imensa, in care mi-am petrecut copilaria si tineretea. Locuisem, in aproape
intreaga perioadâ interbelicã pe strada Tighinei nr. 2-4 (unii
o mai numeau încã, Benderskaia). Aici era un complex de imobile,
ce pãreau impozante pentru acele timpuri. O clãdire masivã
cu un etaj. La parter era scoala primarã de bãieti, cu 4 clase
elementare. La etaj o scoalã de fete, complimentarã, cu 7
clase.
In interior, o curte enormã, împãrtitã in douã,
pentru bãieti si respectiv, fete. In mijlocul acestei curti se ridica
un imobil, pentru corpul didactic, compus din 6 apartamente cu trei etaje, cum
spuneam noi pe acolo (în realitate, un parter cu douã etaje). La
un moment dat eram vreo 12 tineri, de toate vîrstele, de la elevi de scoala
primarã pînã la studenti. In timpul vacantelor, noi eram
stãpînii acestor spatii, unde veneau prieteni, de pe strãzile
vecine pentru a forma echipe cu tot felul de jocuri. Un zid masiv din piatrã
împrejmuia curtea. In dreapta era inchisoarea, impresionantã prin
turnurile ei, ca niste fortãrete. In stînga, o bisericã
numita biserica militarã, la care erau uneori adusi la slujbele
religioase,
soldatii ce-si fãceau serviciul militar. In apropiere, spre exteriorul
orasului începea cartierul Malaia Malina, in care locuia in majoritate
minoritatea rusa si de cum se însera, ni se recomanda, sã nu trecem
pe acolo.
Pãrãseam toate aceste locuri copilãriei si apoi trãirile
si visurile tineretii mã legaserã atat de mult.
Ne urcãm cu bagajele in birja si suntem gata de
plecare. Credinciosul
nostru cîine presimte ca ceva neobisnuit se petrece. Latrã si schelãcãie
intruna, alergînd de jur-împrejurul trãsurii. Plecãm,
si el ne petrece, încã cîteva strãzi, lãtrînd
mereu, dupã care se opreste cu privirea îndreptatã spre
noi, care ne tot îndepãrtãm. Il mai vedem cum se întoarce
abãtut. Am aflat mai tîrziu, ca era vãzut rãtãcind
pe strãzile Chisinãului. Pe la colturile de stradâ si încrucisãrile
mai mari, se instalaserã cuiburi de mitralierã, in jurul cãrora
2-3 soldati români, cu un ofiter sau subofiter, le supravegheau si scrutau
strãzile. Pe strãzi se aflau putini trecãtori. Pe unele
figuri tristete, pe altele bucurie ascunsã.
Ajungem la garã. Aici lume multã si cunostinte la fiecare pas.
Cumpãrãm bilete si ne urcãm in tren, la locurile noastre.
Cãlãtorii au figurile îngrijorate, fiecare cu gîndurile
lui. Dupã vreo jumãtate de orã trenul se pune in
miscare. Apoi, vom afla cã a fost ultimul tren, care a plecat spre
Bucuresti.
Rusii nerespectînd acordul, au intrat in dupã amiaza zilei in Chisinãu.
Pînã la Ungheni, nimic deosebit. Inainte de a trece
Prutul, lumea
se înghesuie la ferestre, asteptînd traversarea rîului, ce
va despãrti Basarabia de România,- ca pe un moment istoric
deosebit.
Unii îsi fac cruce, altora le curg lacrimile, iar altii privesc imobili,
nefiind in stare sã schiteze vreun gest, datoritã zbuciumului
sufletesc care îl trãiau.
Intrãm pe teritoriul Patriei-Mamã, care dupã cum vom constata
in curand, va fi si ea tristã, vâzîndu-si fiica ei,
Basarabia,
din nou înstrãinatã.
Din acest moment înainte vom avea calitatea de refugiati din Basarabia.
De la cele douã valize, parintii mei pornesc a reclãdi o nouã
gospodãrie si viata. Ne bucurãm împreunã cu toti
refugiatii din Basarabia, de o primire, o dragoste si o ajutorare cu adevãrat
frãteascã.
In foarte scurt timp, România va trece prin alte momente
grele. Vecinii
profitînd de îngenunchierea tãrii si de conjunctura politicã
internationalã, rup alte hãlci din trupul ei.
Refugiatilor din Basarabia li se adauga cei din Ardealul de Nord si
Cadrilater.
Cu toti sunt ajutati, in continuare, fãcîndu-i sã suporte
mai usor pribegia. In ciuda marilor dificultãti survenite, guvernul României
va stãpîni situatia si echilibrul economic.
Odatã cu începerea rãzboiului pentru dezrobirea Basarabiei
(22 iunie 1941), prin acel act istoric: "Ostasi, vã ordon, treceti
Prutul!", românii basarabeni se bucurã, cã in curînd,
refugiul lor va lua sfîrsit. Multi tineri si adulti basarabeni cer înrolarea
in armata pentru a participa la lupte si la alungarea dusmanului cotropitor.
In toamna anului 1941, revenisem cu pãrintii in Chisinãul, ars
si distrus, in mare parte. Acestui aspect dezolant se adaugã corpurile
neînsufletite ale celor descoperiti in gropile comune, -din strada
Viilor,-
asasinati prin împuscarea in ceafã. Ne stabilim la vechiul
domiciliu,
din strada Tighinei nr. 2-4, in clãdirile rãmase intacte, datoritã
pozitiei periferice. La început cu bucuria realipirii Basarabiei, la
Patria-Mamã
si cu speranta cã totul se va vindeca si reface. Peste relativ scurt
timp, se instaleazã sentimentul incertitudinii, din cauza schimbãrii
situatiei de pe front. De abia, pãrintii mei reusiserã sã
mai încropeascã cite ceva din gospodãrie, ca la începutul
lunii martie 1944, urmare apropierii frontului sunt obligati sã plece
in a doua pribegie. Rãmîn singur, pentru a încerca sã
expediez o parte din mobilã, pe calea feratã. Dupã 20 martie
1944, mã asociez unui convoi de trãsuri si cãrute, ale
unor ferme, însumi fiind cu o cãrutã si un cal al gospodariei
noastre, de la o micã proprietate, din apropierea Chisinâului,
de lîngã satul Buruiana.
De data aceasta am mers pe ruta Hîncesti-LeuseniHusi. Trecem din nou
Prutul, oprindu-ne, însã, pentru a ne lua rãmas bun, a doua
oara,
de la Basarabia noastra, într-o atmosferã de emotie si tristete.
Incepe al doilea refugiu. Continuãm drumul, împreunã, pîna
la Buzãu, unde ne despãrtim. Fiecare pleacã spre
destinatia,
dinainte cunoscutã. La 5 aprilie 1944, înainte de a intra in
Ploiesti,
asist îngrozit la bombardamentul american asupra orasului Ploiesti si
împrejurimilor
Calul meu, atît de blînd si docil cîteva zile
nu-l pot stâpîni.
In alte 4 zile voi ajunge la Rm. Vîlcea, localitate in care se stabiliserã
pãrintii mei.
Si de data aceasta basarabenii s-au bucurat de o primire frãteasca (ajutoare
bãnesti, cantine pentru refugiati, case pentru cazare etc.).
Vine 23 august 1944. Cetãtenii manifesta si jubileazã cu prilejul
încheierii armistitiului. Noi basarabenii eram, însã,
tristi,
stiind ce va urma.
Dupã ce ocuparea României de cãtre trupele
ruso-sovietice,
constituie un fapt împlinit si comunistii se instaleazã la putere,
basarabenii trãiesc teama "repatrierii", dictatã de
rusi. Multi îsi procurã acte de nastere false, cu ajutorul binevoitor
al autoritãtilor românesti. Pe mãsurã ce timpul
trecea,
vînarea basarabenilor se intensificã, mai ales acolo unde începuserã
sâ se instaleze comunistii sau cozile lor de topor.
Urmeazã deceniile comuniste de teroare si degradare moralã. In
anul 1957, tatãl meu, Stefan Holban, este arestat. Din momentul arestãrii
nu mai stim nimic despre soarta lui. La repetatele mele cereri, mi se rãspunde
la 6 ani de la arestare si la peste 2 ani de la deces, cã "detinutul
Holban Stefan a încetat din viatã in timpul executãrii pedepsei".*)
*)
Din scrisoarea
M.A.I. - Directia Generala a Penitenciarelor Nr. 21342 din
12 nov. 1963.
Cu prilejul acestei comunicãri, aflu cã ultima închisoare
în care a fost detinut si în care si-a sfîrsit zilele a fost cea din
Botosani.
La trecerea unui timp dupa ce se acordase o amnistie a tuturor detinutilor politici
(1964), plec la Botosani, pentru a gãsi rãmãsitele pâmîntesti
ale tatãlui meu. Primul drum îl fac chiar la închisoare,
la directorul ei, care ma primeste in "audientã". Alãturi
de director stãtea responsabilul politic, care, aflînd cã
mã informez de locul unde as putea gãsi osemintele, se aratã
iritat si autoritar, întrebîndu-l pe director: "ce treabã
are dumnealui sã se informeze de asemenea lucruri?". Directorul
cu oarecare modulare binevoitoare a vocii, îi spune: "în calitate
de fiu al unui fost detinut, care a murit aici la noi". Apoi, adresîndu-mi-se
mã informeaza, cã numai primaria orasului Botosani si administratia
cimitirului "Eternitatea" sunt in mãsurã sã-mi
satisfacã cererea.
Prin paznicul cimitirului si mai ales prin femeile care îngrijeau de unele
morminte, reusesc sã capat unele informatii, dupa ce le captez încrederea.
Sunt condus la parcela in care au fost înmormîntati detinutii
politici,
respectiv într-un colt al cimitirului, de unde se întindeau spatii
virane, iar închisoarea se profila, departe, peste acest cîmp. Mi
se spune cã cei morti in închisoare erau adusi direct peste cîmp
si numai in timpul noptii. Gardul de sîrmã al cimitirului era atunci
desfãcut pe o anumitã portiune, pentru a îngadui intrarea
in acest colt de cimitir.
Obtin o informatie importantã si anume aceea cã îngroparea
mortilor se facea in ordinea succesiunii datelor calendaristice. Pe baza acestei
informatii si tinînd seama de data decesului (27 august 1961) încerc
sã identific locul. La serviciul de stare civilã al primãriei
din Botosani, mi se spune ca pot primi, fie autorizatia pentru deshumare si
transferarea osemintelor, în caz de identificare, fie dreptul la concesionarea
locului respectiv. Cum mormintele fãrã cruci erau majoritare,
o eventualã identificare presupunea cercetarea mai multor morminte, lucrare
ce mi se pãrea anevoioasã si poate chiar un act de impietate.
Hotãrãsc ca pe locul aproximativ, ce mi se parea
posibil, sa ridic
un mic monument funerar (un cenotaf).
In aceiasi perioadã de timp este arestat condamnat politic, fratele
meu,
Anatol Holban. Aflãm cã procesul se va judeca la Deva. Plecam
pentru a asista la proces, cu mama mea si cu alt frate. Avocatul pe care il
angajasem ne comunicã ca procesul se va judeca cu usile inchise. In urma
insistentelor acestuia ni se admite participarea. Suntem impresionati-de chipul
de martir al fratelui, asemãnãtor cu cel al sfintilor martirizati
de pe icoanele unor biserici vechi. Mai tîrziu am aflat cã fusese
lãsat într-o incãpere izolata, in pãrãsire,
nemai putind suporta nici un aliment din cauza unor boli digestive care il
chinuiau.
La scurt timp de la eliberare va muri si el.
Este evident cã intr-un regim comunist, un cetãtean cu un asemenea
dosar (doi din membrii de familie, -detinuti politici-) este condamnat la
suspiciune,
supraveghere permanentã si marginalizare. Nu lipsea nici atitudinea de
rezervã a unor cunostinte si chiar rude, dornice de parvenire, care se
fereau de a avea contacte cu asemenea "leprosi".
Dupã anul 1970, in ciuda unei aparente
destinderi, teroarea luase alte forme, mai perfide si mai
perfectionate. România devenise o mare închisoare
in care se accentua degradarea vietii morale si spirituale. Pentru cei care
iubeau libertatea, climatul politic si social era de nesuportat.
Singura cale pentru a mai fi util societãtii, tarii si provinciei mele
natale, înrobitã de dusman, o vedeam in exil.
Fortat de imprejurãri am ajuns in al treilea
refugiu.
La 13 iunie 1986 ajung in Franta si cer azil politic, care mi se acordã.
Primesc in acelas timp calitatea de rezident.
In pofida lipsei quasi totale a unor rude, prieteni sau
cunostinte, reusim (eu
si sotia mea) sã reluãm, dupã un timp, relativ scurt, o
viatã normalã, datoritã generozitatii acestui mare stat,
care cu îndreptãtitã mîndrie îsi spune "France,
terre d'asile".
Cîteva consideratii asupra exilului românesc se
impun, dat fiind
cã acest fenomen (exodul românilor in masã) in formele lui
acute, a apãrut in perioada comunismului. Au existat si înainte
emigrãri sporadice, mai ales din teritoriile ocupate. Dictonul popular,
"fie pîinea cît de rea tot mai bine in tara meal', poartã
amprenta gîndirii mioritice, care s-a perpetuat veacuri in sir, pînã
la aparitia comunismului. Noi nu am fost in decursul istoriei o tarã
a emigrãrilor ci una a imigrãrilor, lucru care vorbeste de la
sine, in ciuda situatiei politico-istorice a tãrilor românesti.
La noi au veni si s-au stabilit, in decursul timpurilor, numeroase minoritãti
nationale, in mod compact (greci, armeni evrei, bulgari, germani,
turci, rusi,
ucraineni s. a.).
Referindu-ne la exilul românesc din perioa de dupã cel de al doilea
rãzboi mondial, el a urmat una din cele douã atitudini, cunoscute
si la alte popoare.
Unii au fost adeptii dictonului: "ubi bene ibi patria". Diferenta
sensibilã dintre mod de viatã lãsat acasã si cel
din tãrile occidental precum si avantagiile progreselor tehnice si
stiintifice,
au fost determinante în adoptarea acestui dicton. Imbrãtisînd
aceastâ gîndire ei merg pe calea dezintegrãrii nationale,
topindu-si treptat, substanta etnicã in conglomeratul multinational al
unor tãri ca Franta, Statele Unite s.a. Pentru ei tara de origine, reprezintã
trecutul, iar cea in care locuiesc acum, viitorul.
Altii au purtat în suflete si în spirit dragostea pentru tarã
si neamul pe care l-au pãrãsit. Acestia au tînjit totdeauna
dupã patria lor si pe mãsura ce anii se scurgeau, dorul lor pentru
tarã crestea. Daca ei ar fi acceptat viata de simplã leguma ca
ceilalti, ei ar fi murit spiritual si poate chiar fizic. La ei, spiritualitatea
domina existenta lor biologica. Ei trãiau aici in exil, dar radãcinile
lor, erau acolo în tarã si prin ele isi hrãneau fiinta
pribegita.
Dintre activitãtile românesti din exil
ne-am referi, mai intâi,
la publicatii (-foi, periodice etc.) Cea mai mare parte au mers pe linia dezrobirii
tãrii si unitãtii românesti. Din nefericire au existat si
unele publicatii care prin caracter calomniator, al atacurilor personale si
al propagãrii dezbinãrilor s-au autodezonorat si marginalizat.
Realizatorii acestora, ne par astãzi, un fel de precursori ai dihoniei
din România postdecembrista.
Din punct de vedere politic, o bunã parte din exilul românesc prezenta
o dezbinare, rar întîlnitã la alte natiuni. Romania si Basarabia
cu Bucovina de Nord, ocupatã de dusman, gemeau si sufereau o împilare
si o teroare de proportii,greu de imaginat si in acest timp multi români
din exil îsi disputau partidele, grupele, grupuletele, asociatiile,
presedintiile,
sefiile etc. Unul din marile partide din Romania interbelica, avea vreo trei
secretari generali, fiecare pretinzînd cã el este cel îndreptãtit
sã detinã aceastã functie. Intr-o singurã tarã
din occident erau mai multe asociatii ale fostilor detinuti politici. Si mai
pot fi date multe alte exemple. Dizidentele au lovit si subrezit partide si
miscãri politice ce demonstraserã in tarã o solidaritate
si unitate ce pãrea de nezdruncinat. Unii se si întrebau: oare
nu au plecat in exil cei mai slabi, iar oamenii de principii si de caracter
au rãmas, în tarã, sã moarã in închisori
si lagãre? In situatia grea in care se afla tara si teritoriile ocupate,
o luptã unitã, fãrã rezerve si fãrã
culoare politicã partizanã se impunea, dar foarte multi doreau
sã fie generali si nimeni ostas care sã se angajeze in luptã
cu haina soldatului necunoscut.
In acest tablou trist al exilului românesc, s-au desprins totusi si oameni
aflati la antipodul celor de mai sus. Ei duceau o activitate pentru salvarea
tãrii si pentru sensibilizarea occidentului faltã de problemele
legate de realitãtile crude din Romania si din provinciile românesti
cotropite. Unii din ei erau capabili de sacrificii si se aliniau la toate actiunile
românesti fãrã a pretinde onoruri. Erau si din cei, care
ajutînd, doreau sã rãmînã in anonimat. Aceste
inimi românesti mi-au dat si mie, atît speranta in viitorul mai
bun al neamului românesc cît si forta sufleteascã de a mã
angaja in lupta si in activitatea pe care am dus-o in exil.
Activitatea respectivã s-a concretizat
printr-o serie de lucrãri
cu caracter documentar, precum si prin articole, apeluri si luãri de
cuvînt în diverse împrejurari. Studiile si lucrãrile
documentare realizate în acest timp sunt:
• "Basarabia Româneasca" - Mãrturii,1990.
• "Figuri Basarabene" (douã
editii, 1990, 1992).
• "Prin veacurile învolburate ale Moldovei dintre Prut si Nistru",
1991.
• "Cuvinte despre Basarabia", 1991.
• "Cãrpinenii" -
Monografie, 1991.
• "Ostasii Moldoveni" -Momente istorice-1918-", 1992.
Toate lucrãrile au apãrut in
editura, proprie, CAPRIANA, Paris.
Majoritatea au fost republicate în reviste, diverse periodice sau cotidiene
din Republica Moldova...
Iulie 1993, Paris
M
Fragment
din cuvântul înainte al lucrării "In al treilea refugiu,
Exilul" de Eugen St. Holban, Ed. Cãpriana, Paris, 1991