DENATURĂRI SI FALSIFICĂRI CARE JIGNESC SI PROFANEAZĂ MEMORIA VICTIMELOR TERORII HORTISTE
Dr. Oliver Lustig
Ca fiu al plaiurilor transilvane, cetatean român de
nationalitate evreu, obligat de soarta, la un moment dat, sa beau pâna la fund
paharul umilintelor si suferintelor generate de ura si vrajba, ma simteam
îndreptatit sa sper ca o carte aparuta în zilele noastre într'o tara socialista,
carte ce-si propune sa evoce amplu, în trei volume masive, istoria
Transil-vaniei, sa fie - sau cel putin sa încerce sa fie - o calda sI sincera
pledoarie pentru colaborarea între tarile si popoarele noastre, condamnând
energic si fara rezerve toate acele idei, teze, orientari care, în diferite
momente ale istoriei au propagat ura, diversiunea, asuprirea si dispretuirea,
ajungând pâna la acea teroare horthista desantata, care s'a soldat cu
exterminarea fizica a zeci si zeci de mii de români si evrei din nord-vestul
României. Cred - si nimeni nu ma poate clinti din aceasta convingere - ca o
carte de istorie trebue sa militeze - tocmai pe baza învatamintelor cristalizate
de istorie - pentru o mai buna cunoastere, pentru apropiere, pentru respectul
reciproc al tre-cutului popoarelor noastre.
DAR PÂNĂ LA OCUPATIA GERMANĂ ? Deschizând primul volum al Istoriei Transilvaniei
cu astfel de gânduri, am ajuns ca la terminarea celui de al treilea sa fiu
stapânit de o totala deziluzie, sufletul sa-mi fie plin de durere si revolta.
Da, de durere si revolta, pentru ca în paginile celor trei volume s-au condensat
nu doar erori si aprecieri ten-dentioase, nu doar imprecizii si date gresite, ci
mai ales dena-turari si falsuri, care merg pâna la pângarirea celor mai
lumi-noase momente din istoria poporului român, pâna la jignirea demnitatii
nationalitatilor ce au convietiuit de secole pe stra-vechiul pamânt românesc al
Transilvaniei, pâna la reînvierea si relansarea unor texte extrem de nocive,
soviniste si revizio-niste, pe care le credeam de mult înmormântate. In loc sa
apropie popoarele si nationalitatile tarilor noastre vecine, cele trei volume
ale Istoriei Transilvaniei - prin falsuri grosolane si inadmisibile
omisiuni deliberate, prin aprecieri batjocoritoare si calomnii fatise -provoaca
nedumerire si revolta, genereaza ani-mozitati si disensiuni, învenineaza
atmosfera, submineaza, prin atacurile sale directe, un bun dobândit de-a lungul
unei zbuciu-mate istorii: conlucrarea, buna întelegere.
Nu numai ansamblul lucrarii la care ne referim prezinta o
imagine denaturata a istoriei Transilvaniei, ci fiecare capitol al ei falsifica
etapele si momentele pe care le abordeaza.
In cele ce urmeaza nu ma voi referi la faptele încrimi-nate de
mult de istorie: masacrele, teroarea fara egal, reprima-rea, lagarele de munca
fortata, expulzarile exercitate de hor-thisti în anii 1940 - 1944 împotriva
populatiei românesti majoritare din teritoriul de nord-vest al României ocupat
ca urmare a dictatului de la Viena din August 1940. Din multitu-dinea
problemelor privind teroarea horthista, probleme prezen-tate denaturat si fals
ori pur si simplu omise, ma voi referi, pentru exemplificare, la un singur
moment: deportarea si exter-minarea populatiei evreesti din partea de
nord-vest a României cotropita de Ungaria horthista.
Pare de necrezut si totusi aceasta este realitatea : din 2.000
de pagini, mai precis, din cca 90.000 de rânduri, autorii lucrarii consacra doar
patru rânduri si jumatate exterminarii de catre horthisti a evreilor din
nordul Transilvaniei. Expediaza asadar, într'o singura fraza, deportarea si
nimicirea fizica a unei populatii care traia de secole întregi pe aceste
plaiuri. Pentru precizie, pentru a vorbi "la concret", reproducem în întregime
fraza: "Dupa ocupatia germana, în 1944, autoritatile ungare - în pofida
protestelor curajoase ale intelectualilor progresisti si ale capilor
bisericesti, ca de pilda, a episcopului Marton Aron - au transportat o parte
însemnata a populatiei evreiesti din Transilvania de Nord, vreo 90-100.000 de
oameni, în lagare de concentrare din Germania, condamnându-i la pieire."1) 1). Erdely
tortenete, Akamiai kiado, Budapest, 1986, p. 1757.
Dincolo de faptul ca reducerea la atît a eliminarii fizice a
evreimii din nordul Transilvaniei reprezinta o minimalizare de-a dreptul
profanatoare a unuia din cele mai mari asasinate în masa din istoria omenirii,
fraza de mai sus denatureaza, falsi-fica si induce în eroare opinia publica
mondiala atât prin omisi-uni de neiertat cât si prin fiecare afirmatie, prin
fiecare cuvânt al ei.
Sa le luam pe rând:
Autorii încep evocarea holocaustului evreilor din nordul
Transilvaniei asternând pe hârie, fara sa le tremure mâna, "Dupa ocupatia
germana...". Cititorul însa nu poate sa nu se întrebe: dar pâna
atunci, pâna la ocupatia germana din martie 1944, evreilor din nordul
Transilvaniei chiar nu li s'a întâmplat nimic? Consider jignitoare si profanatoare deopotriva pentru
memoria victimelor si pentru suferintele supravietuitorilor vehicularea cu
insistenta si în alte lucrari a tezei potrivit careia evreilor din Ungaria si
din teritoriile pe care le cotropise, "nu li s'a clintit niciun fir de par" -
cum le place sa declare unora - pâna la 19 martie 1944. Este o împietate pe care
ma simt dator s'o res-ping în numele acelui dureros de lung sir al victimelor
din satele si orasele Transilvaniei de Nord, ucise de gloantele unor ofiteri sau
soldati horthisti, ucise cu patul pustii, cu vâna de bou ori izbite cu capul de
pereti de jandarmii si politistii regimului de teroare ungar, sau gonite în masa
spre marele masacru de la Kamenec-Podolsk.
Desigur, patrunzând în nord-vestul României pe baza
samavolnicului dictat de la Viena, întregul aparat represiuv, întreg mecanismul
opresiunii horthyste si-a îndreptat taisul împotriva populatiei românesti,
savârsind mii de crime indivi-duale si colective, devastând si maltratând,
semanând deopo-triva la sate si orase spaima si frica, înstaurând o teroare fara
precedent în salbaticia sa.
Dar înca de atunci, din primele zile ale trecerii
frontierei, printre victime, alaturi de români se numarau tot mai multi evrei.
In marele masacru de la Traznea - din Septembrie 1940 - au fost ucisi si sase
evrei. Au cazut de asemenea, alaturi de români, doborîti de glont sau spintecati
de baioneta horthysta evrei din Cerisa si Marga (judetul Salaj), din Viseu si
Tasnad, etc. La Sucutard, lânga Gherla, la sugestia grofului din comuna au fost
ucisi doi tineri tarani români - Iosif Moldovan si Ion Cotin. In aceeasi zi
locotenentul Papucs a dispus asasinarea a doua tinere evreice - Roza si Ester
Rozenberg. Evocând aceas-ta crima într'o carte, Michael Bar-On din Israel
consemneaza: "Dupa razboi cadavrele au fost exhumate. Ungurii, carora le
place sa faca parada cu spiritul lor cavaleresc, îngropasera victimele într'un
mod infam: pe fundul gropii au asezat fetele, iar peste ele pe cei doi
barbati."
Oare chiar nici unul din autorii volumelor sa nu cunoasca
faptul ca pentru primul asasinat în masa din lungul sir al celor care au jalonat
aplicarea "solutiei finale" de catre nazisti, adica pentru cumplitul masacru din
1941 de la Kame-nec-Podolsk, din cele peste 20.000 de victime, cca 16.000
au fost furnizate de autoritatile horthyste din rândurile evreilor din nordul
Transilvaniei si Ucraina Subcarpatica? E greu de crezut, pentru ca lucrarea lui
Ghideon Hausner, procurorul general în cunoscutul proces intentat criminalului
de razboi Eichmann, aparuta în traducere la Budapesta cu titlul Sentinta la
Ieru-salim, arata ca în vara a lui 1941, la scurt timp dupa ce Germania
nazista ataca Uniunea Sovietica, autoritatile ungare îi strâng pe toti asa zisii
"evrei din Rasarit", adica pe cei care nu aveau cetatenie ungara (fosti evrei
polonezi, români si cehoslovaci) si-i târasc în zonele abia cucerite din Polonia
Rasariteana, Acolo, SS.-Obersturmbandfuehrer Jeckelm s'a angajat "ca pâna la 1
Septembrie îi va lichida pâna la unul pe acesti jidani" (pe cei deportati din
Ungaria, din Transilvania de Nord si pe cei localnici - nn). Si s'a tinut de
cuvânt. Einsatz-gruppe C. de sub comanda lui i-a macelarit pe toti la
Kamenec-Podolsk si în orasele vecine. Numarul victimelor a depasit cifra
de 20.000. Doar câtiva au reusit sa scape ca prin minune, sa ajunga la Budapesta
si sa povesteasca cele întâmplate.
DIN SAPTE, SASE AU MURIT Si cum se poate trece peste suferintele celor peste 50.000 de
barbati evrei în floarea vârstei - dintre acestia 15.000 au fost din nordul
Transilvaniei -pe care autoritatile horthyste, constituindu-i în detasamente de
munca fortata si de pedeapsa, i-au trimis în Ucraina cu scopul premeditat de a-i
lichida ? Dupa cum reiese din memoriile fostului ministru al apararii din
Ungaria, general-colonel Nagybaconi Nagy Vilmos, din fiecare sapte evrei trimisi
în Ucraina sase au pierit de foame, de frig ucisi în batai, împuscati sau arsi
de vii la Dorosici. Fraza continua ... "în 1944 - în pofida
protestelor curajoase ale intelectualilor progresisti si ale capilor
bisericesti, ca de pilda al episcopului Marton Aron... " Aici ar fi fost
necesar sa se faca referiri concrete cel putin la un singur document, la un
singur memoriu public semnat de un intelectual ungur de vaza sau de un grup de
intelectuali. Noi, cei aflati în ghetouri, asteptam un astfel de protest cu
sufletul la gura. Dar nici atunci, nici pe timpul desfasurarii deportarilor nu
s'a auzit de un astfel de protest. Da, Marton Aron, singurul pe care-l numesc
autorii, a protestat curajos, numai ca el nu era capul unei bisericii din
Ungaria, cum lasa sa se înteleaga autorii, ci era episcop cu resedinta la Alba
Iulia, deci în România; de acolo a trecut granita vremelnica si la 18 mai 1944
si-a rostit protestul la catedrala "Sf. Mihail" din Cluj, fapt pentru care,
chiar la sfârsitul acelei luni, a devenit o "persoana nedorita" pe teritoriul
ocupat de Ungaria horthysta si expediat înapoi.
Este adevarat ca pe la mijlocul lunii iunie a existat din
partea bisericii reformate o încercare de a organiza un protest comun al
bisericilor ungare. Incercarea a esuat însa din cauza pozitiei primatului
Ungariei, Szeredi Jusztinian, capul bisericii majoritare. Peste ani, aparatorii
primatului vor sustine ca el, aidoma unui strateg militar, a asteptat sa atace
"în momentul oportun, cu forta necesara si în locul potrivit". Numai ca
atunci când oamenii erau dusi spre moarte într'un ritm de 12.000 pe zi,
"asteptarea si amânarea" nu reprezentau nici strategie, nici tactica, ci pur si
simplu abandonarea victimelor.
Deci, în pofida protestelor curajoase (pentru a caror atestare
nu ni se ofera marturii) spun autorii în continuare, autoritatile ungare
"...au transportat o parte însemnata a popu-latiei evreiesti din Transilvania
de Nord, vreo 90 -100.000 de oameni în lagarele de concentrare, condamnându-i la
pieire."
Pentru mine - supravietuitor al acelui calvar - este de
neînteles cum si-au permis autorii sa mistifice în asa hal fap-tele, sa eludeze,
cu asemenea lipsa de scrupule, o realitate atât de grava. Las la o parte
expresia "au transportat"*) - desi nu pot sa
ascund ca mi se înfige în inima ca un cutit orice încercare de poleire a unei
realitati de o cruzime si o salbaticie fara asemanare în istoria oimenirii - dar
nu pot, n'am dreptul sa nu protestez când nu se respecta adevarul nici macar în
privinta faptelor si cifrelor arhicunoscute. Cum poti sa spui ca doar "o parte
însemnata" a evreimii din nordul Transilvaniei a fost deportata, când este un
lucru notoriu ca jandarmeria si politia horthysta - cu o precizie si
meticulozitate, cu un zel ce i-au surprins pâna si pe hitleristi - au scotocit
fiecare casa din fiecare sat si oras si, pe baza datelor de la serviciile de
"evidenta a populatiei" si a "listelor speciale", întocmite din timp, i-au
strâns "om cu om" pe toti evreii din nordul Transilvaniei în ghetouri apoi,
înghesuindu-i câte 80-90 într'un vagon de vite, i-au expediat la moarte în
trenuri de câte 50 de vagoane. Cei exceptati - câtiva mari mutilati de razboi
etc. - reprezinta o cifra atât de infima încât n'au cum sa schimbe datele
problemei.
Si nu acopera realitatea nici afirmatia ca au fost
trans-portati "în lagare de concentrare din Germania". Intr'a-devar,
Reichu-ul nazist era împânzit la acea data de mii de lagare de concentrare, în
care detinutii de toate nationalitatile din Europa erau supusi unor munci
istovitoare si unui tratament imposibil de suportat.
_____
*) Nazistii au trimis direct sau au patronat
trimiterea la moarte, gazare si ardere a cca sase milioane de evrei. In toate
documentele vremii emise de autoritatile naziste se vorbeste însa doar de
"transportarea spre Rasarit", de "evacuarea", de "stra-mutarea", de "aplicarea
unui tratament special " evreilor. Niciodata de uciderea, de asfixierea, de
exterminarea lor. Urmând acest trist exemplu, în documentele vremii, elaborate
de autoritatile horthyste, se foloseste acelas limbaj eufemistic de un rar
cinism, ocolindu-se de fiecare data pâna si cuvântul "deportare". Cred ca ar fi
timpul sa spunem lucrurilor pe nume!
Evreii din nordul Transilvaniei au fost însa expediati fara
exceptie, în lagarul de exterminare Birkenau-Auschwitz, unde 70-75%, uneori
chiar 80 % din cei sositi erau dusi de pe un peron direct în camerele de gazare.
Si numai cei 20-30% ra-masi în viata au fost trimisi ulterior în lagarele de
concentrare din Germania. Desi la Birkenau-Auschwitz era pusa la punct o banda
rulanta a mortii si exista o experienta de câtiva ani în asigurarea functionarii
ei fara perturbari în vederea sosirii într'un ritm fara precedent a deportatilor
din Ungaria si din teritoriile pe care le cotropise, s'a luat un sir lung de
masuri speciale. Locotenent-colonel SS Rudolf Hoess, fostul coman-dant al
lagarului, numit între timp inspector general în centrala lagarelor de
concentrare, a fost din nou detasat la Auschwitz.
Garniturile au fost renovate, furnalele recositorite, cosurile
întarite cu benzi de otel; au fost sapati kilometri de santuri în imediata
vecinatate a crematoriilor, pregatindu-se arderea pe ruguri a cadavrelor ce nu
vor putea fi mistuite de cele patru crematorii în zilele si noptile când
capacitatea lor va fi depasita.1) 1) Vezi si Magazin Istoric Nr. 2/ 1968,
2/1969, 5/1971, 5/1980, 5/1982, 5/1984.
Chiar si camerele de gazare primitive, care fusesera folosite
înaintea construirii celor moderne, au fost repuse în stare de
functionare.
S'a construit o noua linie ferata între Auschwitz si
Birkenau, iar punctul de debarcare a fost adus mai aproape cu 200 m de
crematorii. Numarul Haeftling-ilor din cele doua Sonderkommando-uri
(detasamente speciale) ce lucrau la ca-merele de gazare, a fost sporit de la 224
la 860, iar Kom-mando-ul care sorta prada din trenuri a fost majorat la aproape
2.000 de oameni. Cu toate aceste masuri, Rudolf Hoess a fost nevoit sa se
deplaseze de câteva ori la Budapesta pentru a pune de acord ritmul exagerat al
deportarilor horthyste cu capacitatile de gazare si ardere de care dispunea
Birkenau-ul.
Cât priveste cifra de 90-100.000 de oameni pe care o dau
autorii, nu poate fi explicata altfel decât ca o tendinta deliberata dfe a
micsora dimensiunile crimei savârsite de hor-thysti si implicit de atenuare a
raspunderii faptuitorilor ei.
Un calcul cât de cât apropiat de realitate era usor de facut.
Recensamântul din 1941 întreprins de organele horthyste au pus în evidenta
existenta a 151.125 de evrei în nordul Tran-silvaniei. Se stie însa ca, datorita
legilor anti-evreiesti, au fost supuse prigonirii, ghetoizarii si deportarii si
persoanele care se considerau crestine dar care aveau parinti si chiar numai
bunici evrei. Astfel, numarul lor a crescut cu cca 10%. Cert este ca potrivit
datelor cunoscute în literatura de specialitate, numarul evreilor din nordul
Transilvaniei supusi actiunii de exterminare a fost de peste 166.0000, dintre
care peste 150.000 au fost deportati de autoritatile horthyste la
Birkenau-Auschwitz, iar în jur de 15.000 au fost trimisi la moarte în Ucraina.
Nu-mi pot explica cum au ajuns autorii sa aprecieze numarul victimelor la
maximum 100.000. Chiar daca ei s'ar fi limitat sa consulte datele incomplete,
consemnate de Comandamentul militar ungar din Kosice, pe unde au trecut
trenurile cu deportati spre Birkenau-Auschwitz, ar fi vazut ca sunt înregistrate
27 de garnituri, indicându-se ziua trecerii, numarul deportatilor aflati în
vagoanele lacatuite si ghetoul din care provin.
Adunând cifrele gasite acolo ar fi ajuns la un total de
131.641, la care neaparat trebuiau sa-i adauge pe cei 15.000 trimisi în
Ucraina.
Apoi se cuvenea, era obligatoriu sa mentioneze cel putin, daca
nu si sa comenteze cutremuratoarea realitate, ca dintre cei deportati -
transportati, cum se exprima eufemistic autorii - 84,5% au fost
exterminati.1)
______ 1). Remember, 40 de
ani de la masacrarea evreilor din Ardealul de Nord sub ocupatia horthysta .
Federatia comunitatilor evreiesti din Republica Socialista România, Bucuresti,
1985, p. 59.
PRIMA LEGISLATIE ANTISEMITĂ IN
EUROPA De altfel, nu este singurul fapt grav eludat. Din pacate
omisiunile sunt atât de multe si de neiertat încât în unele privinte ele sunt
mai de condamnat decât însasi denaturarile comise.
Am recitit paragraful în cauza de câteva ori; nu-mi venea
sa trec mai departe. Nu-mi venea sa cred, nu puteam sa concep ca într'o carte ce
se pretinde de istorie, aparuta sub egida Academiei Ungare de Stiinte si din al
carei colectiv redactional face parte un membru marcant al guvernului de la
Budapesta, se consemneaza pur si simplu exterminarea unei întregi populatii fara
sa se dea acestei crime odioase nici un fel de caracterizare, fara sa se faca
cea mai vaga referire la cauzele care au generat-o, fara sa se spuna un singur
cuvânt de condamnare la adresa faptuitorilor.
Inainte de toate trebuia si trebuie spus raspicat, fara
ocolisuri, ca aplicarea "solutiei finale", cu alte cuvinte "rezolvarea
definitiva a problemei evreiesti în stil horthyst" a fost urmarea directa a
politicii fasciste, soviniste, rasiste si antisemite, promovata de regimul lui
Horthy. De altfel, mai marilor acestui regim le placea sa se mândreasca - si nu
fara temei - ca în perioada de dupa primul razboi mondial, Ungaria a fost primul
stat din Europa care a legiferat masuri antisemite. Intr'adevar, înca din 1920
s'a adoptat legea privind regle-mentarea admiterii în învatamântul superior,
scopul declarat al legii fiind "contingentarea cu înteleapta chibzuinta a
numarului studentilor". In realitate era vorba de limitarea la anumite
procente a studentilor apartinând nationalitatilor conlocuitoare.
In 1938 a aparut din nou o lege antievreiasca, purtând
titlul nevinovat: "Asigurarea mai eficienta a echilibrului vietii sociale si
economice", menite sa limiteze accesul evreimii la viata economica si
sociala din Ungaria.
Peste numai o jumatate de an, parlamentul ungar a adoptat o
alta lege antievreiasca, care stabilea ca trebuiau considerati evrei, alaturi de
cei de religie izraelita, toti acei cetateni unguri care aveau un parinte ori
doi bunici de religie izraelita în momentul ori înaintea intrarii în vigoare a
legii. Notiunea de evreu a fost extinsa apoi prin legea din 1941 privind
"apararea rasei".
Bazându-se pe aceasta realitate, vitez Endre Laszlo,
numit de Horthy secretar de stat la Ministerul de Interne, într'o declaratie
difuzata la posturile de radio si reluata de întreaga presa ungara, a combatut
vehement
"conceptia potrivit careia problema evreiasca ar fi aparut
din nou (adica dupa 19 Martie 1944 - nn) ca rezultat al situatiei
politice mondiale." El a subliniat ca "unanimitatea societatii ungare
aparatoare a puri-tatii rasiale urgenteaza de aproape 25 de ani rezolvarea
proble-mei evreiesti. Antisemitismul ungar nu este o politica la moda, nu este
copierea sau imitarea unor tendinte si idei actuale. Nu de un an-doi, ci de
decenii întregi, ca sa spunem asa, prima în Europa, ungurimea a simtit pe
propria piele, ce pericol catas-trofal reprezinta cresterea în proportii tot
mai mari a influentei evreiesti. De-a lungul unei lupte de decenii s'a
cristalizat convingerea ca numai o rezolvare radicala poate duce la rezultatul
definitiv si satisfacator, dorit de ambele parti. "Convingerea noastra de nestramutat - si-a
continuat declaratia primul colaborator al ministrului de interne
horthyst -putem s'o sintetizam astfel pentru neamul nostru ungar, evreimea
este un element care nu este dorit, nici din punct de vedere moral, nici
spiritual, nici fizic. Constienti de aceasta descoperire, trebuie sa cautam
acea rezolvare care departajeaza si elimina în întregime evreimea din viata
ungurimii"1). 1) Vadirat a nacizmus ellen (Act de acuzare
împotriva nazismului) Budapest 1958, Vol, I, pp 88-89.
Sintetizând aceasta realitate istorica, Tribunalul
Poporului din Cluj, judecând în mai 1946 pe criminalii horthysti vinovati de
exterminarea evreilor din nord-vestul României, releva în actul de acuzare
ca:
"In Ungaria horthysta a fost cel mai vechi fascism
din Europa, fiind primul care a introdus legi antievreiesti deja în anul 1920,
prin legiferarea institutiei "Numerus clausus" în universitatile din Ungaria.
Aceeasi opresiune a practicat-o prin prigoana muncitorilor, a elemen-telor
progresiste, asasinate politice, având legatura din primul moment al venirii
la putere cu regimul hitlerist din Germania. Drept consecinta a statornicirii
unui astfel de regim fascist în Ungaria horthysta au fost adoptate o serie de
legi anti-evreiesti, s'au înfaptuit masuri inumane, cum au fost deportarea
unui numar de evrei în vara anului 1941 la Kamenec-Podolsk, expulzarile
ordonate de comandamentele militare din nordul Ardealului, pogromul de la
Ujvidek si alte fapte similare"1). Ma simt dator sa starui asupra acestor realitati pentruca
nevorbind de ele, asa cum procedeaza autorii asa-zisii "Istorii a
Transilvaniei", se creaza confuzii, tinerele generatii
sunt induse în eroare. Aici nu-i vorba de o simpla omisiune. A
prezenta holocaustul evreilor din Ungaria si teritoriile cotropite de ea ca un
fapt accidental, a sugera fie si indirect ideea ca el
a fost exlusiv urmarea intrarii trupelor naziste în Ungaria
reprezinta o grava eroare politica si istorica, o încercare condamnabila de a
micsora - daca nu chiar de a absolvi - ras-punderea statului ungar de atunci. O
astfel de pozitie din partea unor istorici nu poate decât sa dezinformeze opinia
publica, tinerele generatii care au obligatia morala sa vegheze
sa militeze activ ca niciodata, nicaieri în lume asemenea
dezastre sa nu se repete.
________
1). Randolph Braham,
Genocid and Reward, (Genocid si pedeapsa), Boston, Haga, Dordrecht
Lancaster, 1983, p, 17. "Trebue sa scriem, daca nu pentru noi, care am fost
martorii acestor orori, care am vazut cu ochii nostri varsarea de sânge
dezlantuita de monstri cu chip de om, am simtit salbaticia jandarmilor cu pene
de cocos la palarie... atunci pentru urmasi, care peste una-doua generatii nu
vor crede ca asa ceva s'a putut întâm-pla. Trebuie sa scriem pentru ca lumea
sa stie si peste zece mii de ani ca au existat cândva si asemenea tari care au
vazut ca începe sfârsitul, ca frontul a sosit la granita lor si ele totusi, în
momente critice, nu s'au preocupat decât de lichi-darea
evreilor." Este, cred, semnificativ faptul ca Ianko Peter,
prese-dintele Tribunalului Popular din Budapesta, care a functionat în primii
ani de dupa cel de al doilea razboi mondial, caracte-rizând nocivitatea si
pericolul propagandei soviniste si rasisto-horthyste, urmarile dezastruoase ale
atâtarii patimilor, s'a simtit dator sa sublinieze:
"In ciuda prezentei trupelor germane
si a violentelor pretentii ale lui Hitler, aceasta actiune sânge-roasa
(deportarea, nn) n'ar fi putut fi efectuata atât de complet, daca din partea
populatiei crestine s'ar fi manifestat o împotrivire mai mare, asa cum s'a
întâmplat în alte parti. Dupa opinia mea, aceasta actiune rusinoasa, inumana,
a fost posibila nu numai datorita guvernului Sztojay, ci si datorita inducerii
în eroare si exacerbarii urii poporului ungar printr'o propaganda antisemita
de decenii si, nu în primul rând, datorita atâtarii instinctelor gregare ale
lepadaturilor flamânde de prada..."1) _______
1) Levai Ieno. Zsidosors Magyarorszagon
(Destin evreiesc în Ungaria), Magyar Teka, p. 139.
Cred ca si autorii Istoriei Transilvaniei erau
datori sa releve nocivitatea ideologiei horthyste, tocmai pentru a
sublinia adevarul ca vina pentru cele întâmplate n'o poarta
poporul în ansamblu ci, în primul rând, regimul horthyst, exponentii si
ideologii lui care, pe diferite trepte ierarhice, au propagat si exacerbat
vrajba, ura rasiala, teroarea.
BERLINUL TEMPEREAZĂ BUDAPESTA Revenind la omisiunile condamnabile la care m'am refe-rit,
consider de asemenea ca trebuia si trebuie spus, în al doilea rând, ca aplicarea
"solutiei finale", cu alte cuvinte, "rezolvarea definitiva a problemei
evreiesti în stil horthyst" s'a facut în Ungaria si teritoriile cotropite de
ea cu un zel si o cruzime fara asemanare, întrecând în multe privinte tot ce s'a
întâmplat în alte tari europene, inclusiv Germania hitlerista.
"Nu, ungurii nu i-au vândut pe evrei
nazistilor - exclama Singer Zoltan în cartea sa - ci pur si simplu
le-au platit ei ca sa-i ia si sa-i duca. (Eichmann a marturisit ca guvernul
ungar a platit 5.000 de marci pentru deportarea fiecarei familii de evrei - nn).
Putem afirma cu inima curata ca nu a existat popor în Europa care sa se fi
purtat mai cumplit, mai inuman cu evreii decât ungurii".2)
In volumul A Ieruszalemi per (Procesul de la
Ierusalem), Schoen Dezsoe arata ca a avut o discutie cu câtiva oameni de la
"Liska 06", cu aceia care aproape de-a lungul unui an, zi si noapte au studiat
exclusiv holocaustul în vederea procesului intentat lui Eichmann. Asa a ajuns la
concluzia ca: "Ungurii au fost cei mai neînduratori. Atâta salbaticie, atâta
inumanism fata de evrei n'am constatat la nici un popor din Europe... Este
dureros sa consemnezi aceasta constatare, îndeosebi este du-reros sa consemnezi
acest lucru în limba maghiara."
________
2) Singer Zoltan,
Volt egyszer egy Dezs... (A fost odata la Dej)...Tel Aviv, Vol II, p.
411
Dupa reconstituirile lui Stern Samu, pe atunci presedinte
al Consiliului Central Evreiesc din Budapesta, situatia devenise atât de
insuportabila, încât "La mijlocul lui Aprilie, ne-am adresat pentru ajutor
lui Eichmann împotriva lui Endre Laszlo. I-am zugravit ororile din ghetourile
din provincie si am solicitat - în numele minimei omenii - sa ne ajute în
situatia data. Fireste, raspunsul a fost un raspuns rece. Atunci a facut
Eichmann faimoasa afirmatie: - Endre will die Juden mit Paprika fressen"
(Endre vrea sa-i înfulece pe evrei cu paprika.1)
Cu prilejul unei întâlniri cu Freudiger Fueloep, presedintele
comunitatii evreiesti din Budapesta, Wisliceny, colaborator al lui Eichmann, a
remarcat: "Ungurii par a fi cu adevarat descendenti ai hunilor; nu am fi
reusit niciodata o asemenea performanta fara ei". Krumey, loctiitor al lui
Echmann, s'a exprimat în acelas sens: "Jandarmii unguri isi fac treaba cu o
brutalitate asiatica autentica"2).
Levai, unul din expertii în holocaustul din Ungaria, a rezumat
astfel realitatea: "Datorita numarului lor redus, nazistii nu erau practic
capabili nici macar sa supravegheze deporta-rile, cu atât mai putin sa le
efectueze. Marcarea evreilor cu steaua lui David, strângerea lor în ghetouri si
lagare de concentrare au fost posibile numai pentruca jandarmeria - bine pusa la
punct cu situatia si având cca 20.000 de oameni la dispozitie - putea fi sigura,
oriunde, si de ajutorul politiei locale" 3).
Uimit de zelul horthystilor, Veesenmeyer, împuternicitul
lui Hitler la Budapesta, raporta înca la începutul actiunii, la 31 martie 1944,
lui Ribbentrop ca "tinând seama de împrejurarile de aici (Ungaria, nn)
evolutia poate fi neobisnuit de
rapida". La numai câteva zile subliniaza din nou, într'o tele-grama, ca în
privinta masurilor antivreiesti "guvernul ungar procedeaza deosebit de activ
si cu o rapiditate deosebita."
Este de altfel semnificativ ca nazistii de la Berlin.,
examinând legile antievreiesti din Ungaria, au constatat ca "unele prevederi
sunt chiar mai severe decât cele germane."
____________
1). Tanacsi feljegyzes 1944 majus - 16 rol
(Stern Samu Koezlese ) (Proces-verbal al Consiliului din 16 mai 1944
- Comunicarea lui Stern Samu.
2). Levai Jeno, Op. cit. p. 110
3). Ibidem, p. 117
Zelul guvernului de la Budapesta al horthystilor în
gene-ral în aplicarea "solutiei finale", a atins asemenea proportii, încât nu
numai ca i-a surprins si uimit pe fratii lor mai mari, - nazistii de la Berlin -
dar nu odata i-a silit pe acestia sa tempereze lucrurile, sa intervina ei - ce
ironie a sortii ! - pentru a-i "apara" pe evrei de unele excese care puteau sa
ricoseze si sa le aduca prejudicii pe plan mondial.
Este graitor în acest sens procesul-verbal al sedintei
Consiliului de Ministri de la Budapesta din 3 Mai 1944, care a dezbatut
administrarea avutului cetatenilor-dusmani evrei si neevrei, precum si a
evreilor de cetatenie straina: primul mini-stru a aratat, printre altele, ca
este în interesul comun al celor doua popoare (german si maghiar, nn) ca
administrarea avutului cetatenilor-dusmani (este vorba în deosebi de evrei nn)
si a evreilor de cetatenie straina sa se faca pe baze principiale, în mod
corespunzator.
"Unul din consilierii ambasadei germane din
Budapesta s'a prezentat de trei ori la Ministerul de Externe si a atras
atentia cu pregnanta ca reprezinta un interes comun (nazisto-horthyst, nn), sa
nu se comita excese politienesti care ar putea genera contramasuri pe plan
extern nu numai împotriva cetate-nilor unguri, ci si a cetatenilor germani...
In mod deosebit i-a atras atentia guvernului ungar asupra tratamentului
corespun-zator care trebue aplicat cetatenilor considerati dusmani si averii
acestora; s'a transmis sinteza reglementarilor germane în acest domeniu,
exprimând dorinta ca din partea ungara sa nu se întreprinda masuri care sa le
depaseasca (subl. ns) pe acestea"1).
Nmic nu încrimineaza mai coplesitor zelul horthystilor decât
graba cu care au organizat ghetoizarea, decât ritmul infernal cu care au
expediat transporturile spre crematorii.
Primarii horthsti, pe baza unor indicatii verbale, fara
sa astepte dispozitii scrise, s'au pus pe treaba cu un zel fanatic. Cu o graba
inexplicabila au îngramadit zeci de mii de evrei în niste perimetre imposibile,
fara sa asigure în prealabil nici cele mai elementare masuri de igiena, apoi
agitând pericolul epide-miilor, al infectarii împrejurimilor, au început sa
ceara forurilor superioare , inclusiv celor germane, urgentarea
îndepartarilor
"acestor aglomerari nedorite si periculoase, lichidarea
acestor focare de infectie". Primarul orasului Ungvar îsi încheia astfel memoriul
trimis Ministerului de Interne: "Cu respect va rog sa dispuneti cât mai urgent ca
evreii adunati în Ungvar si dispusi în sistem de lagar, sa fie cât mai urgent
expediati" 2). ________
1). Vadirat a nacizmus ellen, p. 288.
2). Magyar Nemzet (Natiunea ungara), din 24 Aug.
1984.
In declaratia pe care o va face în 1946, în închisoarea
din Bratislava, SS-Hauptsturmfuehrer Dieter Wisliceny va arata:
"Eu am trecut la începutul lui Aprilie prin Munkacs
sa supraveghez ghetoizarea. S'a prezentat la mine comandantul jandarmeriei din
Sighetul Marmatiei si mi-a spus ca nu este în stare sa efectueze ghetoizarea
în Sighetul Marmatiei deoarece lipsesc cladirile corespunzatoare, instalatiile
sanitare . Trebue sau sa-si abandoneze activitatea, sau sa i se ia "surplusul
de oameni" (de evrei, nn) si sa fie dusi în Ungaria de Apus, sau chiar
în Germania... Cum am sosit la Budapesta, m'am îndreptat spre Eichmann,
si i-am atras atentia ca Baki îl va chema în curând la telefon si-i va cere sa
decida. La prînz, între orele 2 si 3 ne-am întâlnit în cabinetul lui Baky
(...) Secretarul de stat Baky i-a povestit
lui Eichmann care este situatia în Maramures, apoi a spus:
- Te întreb deci, draga Adolf, sa abandonam
ghetoi-zarea ori esti dispus sa-i preiei de la noi pe evrei?
- Mein lieber Laci, (dragul meu Laci) cu
aprobarea pe care mi-a avansat-o forul meu superior pot sa-ti declar imediat,
acum, ca suntem gata sa-i preluam pe toti evreii."
Intreaga discutie (care a pecetluit soarta evreilor
din nord-vestul României - nn), n'a durat nici 15 minute" 1). Fireste, nazistii însisi au dorit o actiune rapida. Dupa
cum s'a exprimat Eichmann la procesul de la Ierusalim. s'a urmarit:
"Evacuarea accelerata a tuturor evreilor si deportarea lor la Auschwitz, în
care scop Ungaria trebuia scotocita de la rasarit spre apus. Accelerarea a
constituit o cerinta esentiala. pentru a evita repetarea evenimentului umilitor
(pentru nazisti, nn) al rascoalei ghetoului din Varsovia."
_____ 1). Ibidem
HORTHY; 'AFARĂ CU EI DIN
TARĂ' Cu toata preocuparea lor pentru a imprima un ritm accelerat
deportarilor, autoritatile naziste preconizasera initial sa se transporte la
Auschwitz zilnic 2.000 de evrei cu câte un tren de 50 de vagoane. In consecinta,
Veesenmayer reportase la Berlin : "(...) Au început tratativele privind
transportarea lor (a evreilor, nn) si începând cu 15 mai ne-am planificat sa
transportam zilnic 3.000 de evrei (...). Gara de destinatie:
Auschwitz."
Supralicitând pe nazisti în aplicarea "Solutiei finale"
horthystii, în conditiile încordate ale razboiului, când conta fiecare vagon,
s'au angajat ca ei pot asigura - era vorba doar de lichidarea evreilor ! - nu un
tren, ci patru trenuri a 50 de vagoane. Asa se face ca din nordul Ardealului au
fost transportati zilnic spre Auschwitz nu 3.000 ci 12.000 (uneori chiar 14.000)
de evrei.
N'am înteles nici atunci si nici în cei peste 40 de ani
care au trecut, de ce atâta graba? Cum s'a putut ca o tara în-treaga, si înca în
timp de razboi, sa subordoneze totul, forte si mijloace, nu necesitatilor
frontului, nu echilibrarii economiei, nu aprovizionarii populatiei, ci
strângerii, îmbarcarii si trimiterii la moarte a sute de mii de oameni
nevinovati? Nu existau sufi-ciente locomotive pentru transportul alimentelor, nu
se puteau asigura vagoane pentru raniti, trenurile se împotmoleau, circu-latia
persoanelor si bunurilor se degrada într'una. Dar trenurile mortii aveau "libera
trecere" zi si noapte; în niciun ghetou nu s'a întârziat cu nici un transport
din lipsa de vagoane. Graficul sosirii trenurilor din nord-vestul României pe
rampa mortii de la Birkenau, datorita zelului horthyst, nu s'a dat peste cap
nici macar o singura data.. De unde atâta ura fata de om? De ce noi, evreii din
nord-vestul României cotropit de horthysti, a trebuit sa intram în camerele de
gazare în cel mai mare procen-taj în comparatie cu deportatii din toate tarile
Europei?
Nu-mi pot explica nicicum, de ce autorii Istoriei
Transilvaniei nu amintesc nimic despre toate acestea? Nici macar nu simt
nevoia sa pomeneasca în acest context numele lui Horthy, al carui nume a
devenit, de-a lungul a 25 de ani, sinonim cu teroarea si care nu odata a dat
expresie publica - prin vorbe, si mai ales prin fapte - urii sale fata de
evrei...
Este adevarat ca Horthy, dându-si seama de gravitatea fara
precedent a monstruoasei crime ce se organiza împotriva evreilor, si-a pregatit
un alibi imbatabil, credea el. Sedinta Consiliului de Ministri din 29 martie
1944, care a declansat avalansa legilor antievreiesti menite sa dea - culmea
cinismului ! - un "cadru legal" exterminarii evreimii din Ungaria si teritoriile
cotropite, a început, - potrivit procesului verbal - cu "transmiterea" unei
"decizii" a lui Horthy: "Potrivit declaratiei domnului prim-ministru,
excelenta sa regentul da mâna libera guvernului de sub conducerea sa în legatura
cu toate ordonan-tele evreiesti (antievreiesti, nn) si în privinta aceasta nu
doreste sa exercite influenta" 1). 1). Vadirat a nacizmus ellen, p. 13
Apreciind cele ce se savârseau de horthysti în Ungaria,
Churchill îi scrie în acele zile lui Eden" "Prigonirea evreilor din Ungaria
este, probabil, crima cea mai mare si cea mai abjecta din întreaga istorie a
omenirii".
Participarea nemijlocita a lui Horthy la conceperea si
savârsirea acestei crime este incontestabila. Faptul ca si-a declinat orice
prerogativa în rezolvarea problemei evreiesti nu denota decât lasitatea lui.
Pentru ca el "s'a dat la o parte" doar "de jure", "de facto" s'a îngrijit ca
oribila crima sa fie savârsita fara îndurare. In consecinta s'a grabit sa
numeasca la Ministerul de Interne în functii de secretari de stat cu misiunea de
"a rezolva problema evreiasca" pe Baky si pe Endre, oamenii lui de încredere, pe
care-i stia înca de la Seghedin, bine cunoscuti în toata tara ca fiind cei mai
salbatici si vehementi antisemiti.
De altfel, în fata Tribunalului Poporului din Budapesta, Baky
va reda cuvintele pe care i le-a adresat Horthy când l-a investit în functia de
secretar de stat la interne: "Te numeri printre ofiterii mei vechi din
Seghedin, si stiu ca îmi esti devotat, ma încred total în tine, de aceea te
numesc, în aceste zile grele, secretar de stat la Ministerul de Interne . Azi
avem nevoie de cei mai buni unguri... Urasc evreii galitieni si comunisti. Afara
cu ei din tara ! Afara ! Afara !"2) 2). Levai Jeno, Zsidosors Magyarorszagon,
p. 99-100
Si apoi cu ce drept un conducator de stat poate sa se
dezica pur si simplu de soarta unui milion de cetateni ai sai ? Cum poate el sa
priveasca nepasator batjocorirea, schingiuirea si lichidarea în masa a unui
milion de cetateni ai tarii pe care o guverneaza si sa se considere nevinovat,
invocând motivul absurd ca "n'a dorit sa exercite nici o influenta ?!"
Cine si cum ar putea sa absolve un dictator asa cum a
fost Horthy de faradelegile savârsite din ordinul guvernului numit chiar de el ?
Iar guvernele numite de Horthy, începând mai ales cu cel prezidat de Sztojay
Doeme, au initiat, patronat si acoperit crime inimagnabile, sfidând protestele
unei lumi întregi.
Dupa Eliberare, Tribunalul Poporului din Budapesta va pune în
evidenta fara echivoc atitudinea lipsita de orice urma de umanitate, graba
febrila, duritatea si abuzurile, înfioratorul zel în savârsirea crimelor ce au
caracterizat ghetoizarea si deportarile. In sentinta nr. B.X.4419 din 7 Ianuarie
1946. în procesul Endre, Baky, (secretari de stat) si Iaross (ministru de
interne), referindu-se la strângerea si expedierea la moarte a evreilor,
Tribunalul va arata:
"Nu poate exista nici o îndoiala ca efectuarea
concentrarii si deportarii peste granita a unui numar de 434.351 persoane, cu
locuinte raspândite în diferite parti ale tarii în numai doua luni a fost
posibila exclusiv datorita colaborarii active a autoritatilor ungare
cunoscatoare a situatiei locale... La timpul sau, mai multe personalitati
germane (Eich-mann, Wisliceny), au declarat ca situatia în Ungaria este
speciala, pentru ca Endre si Baky dicteaza un tempo mai rapid în afacerile
evreiesti decât însisi nemtii. Iar, potrivit depozitiei lui Veesenmayer,
Eichmann Adolf, specialistul Berlinului în Ungaria pentru rezolvarea problemei
evreiesti, i-a comunicat ca, în esenta desfasurarea deportarii se bazeaza pe
jandarmeria si administratia ungara, pentru ca el nu dispune decât de un mic
comandament". 1). Randolph Braham, Op. cit. p. 29
MARTIRII DE LA SĂRMAS, IP, TRĂZNEA Dupa razboi se vor gasi, cum spuneam, voci care vor cauta sa
atenueze zelul horthystilor, mergând pâna la încercarea de a le diminua
raspunderea, împingând pledoaria pâna aproape de absolvire, aruncând vina pe
nazisti. Din pacate au-torii lucrarii nu fac nici ei exceptie. Marturiile si
documentele vremii - marturiile exclusiv ale guvernantilor de la Budapesta si
Berlin, documentele elaborate si stampilate în capitalele de mai sus - acuza
însa fara drept de apel. Dar chiar daca n'ar fi ramas nici un document, chiar
daca nu s'ar fi gasit nici un martor din fostii deportati care sa-i încrimineze
si tot nu s'ar fi putut ascunde adevarul, pentruca în cruzimea si neîndurarea
lor au savârsit, în ultimul moment, în ultima lor svâcnire, o crima strigatoare
la cer, o crima imposibil de acoperit, de negat - îngrozitoarea crima de la
Sarmas.
Era în Septembrie 1944. Suferintele populatiei din
nord-vestul României se apropiau de sfârsit. Inaintarea victorioasa a trupelor
române si sovietice aducea libertatea si alinarea durerilor. Dar pe alocuri,
de-a lungul frontierei vremelnic impuse, trupele nazisto-horthyste au reusit sa
patrunda pentru câteva zile în sudul Transilvaniei, dincolo de granita nedreapta
fixata prin odiosul dictat de la Viena. Aici toti evreii, fara exceptie,
ramasesera în viata. In comuna Sarmas, la câteva zeci de kilometri de Cluj, au
patruns subunitati ale armatei horthyste. "Cavalerii" horthysmului au constatat
cu surprin-dere ca mica localitate avea 126 de evrei. Si toti în viata ! N'au
stat nici o clipa pe gânduri. Fara sa le ceara sau sa le ordone cineva ceva din
partea germana, fara sa întrebe macar Budapesta, ei, cavaleri ai armatei
horthyste, din proprie ini-tiativa, mânati de sentimentele sadite în ei în cel
aproape un sfert de veac de guvernare fascisto-horthysta, s'au napustit asupra
celor 126 de barbati, femei. copii si batrâni si au savârsit una din cele mai
cutremuratoare crime din perioada holocaustului, care avea sa devina cunoscuta
în toata lumea sub numele "oribila crima de la Sarmas".
Am vazut la Birkenau-Auschwitz, la Landsberg si
Kaufe-ring, în toate lagarele prin care m'a purtat destinul harazit de
horthysti, mii si mii de cadavre. Am fost martor ocular la moar-tea multor
camarazi care au pierit de foame, de frig, de boli, ucisi prin asfixiere,
împuscare sau spânzurare; înecati, înghe-tati ori aruncati de pe schele.
Marturisesc însa ca nici odata nu m'am înfiorat ca atunci când am vazut
fotografiile victimelor de la Sarmas. Redau un singur fragment din procesul
verbal întocmit cu prilejul deshumarii efectuate de autoritatile româ-nesti la 1
februarie 1945:
"...Foarte multe cadavre - în special cele din
groapa a doua, unde s'au aflat mai mult femei si copii - prezentau urme de
violente din cele mai salbatice, având craniile zdrobite si chiar sfarâmate de
pe urma loviturilor puternice provocate cu corpuri tari sau ascutite (paturi
de arma, târnacoape, lopeti, etc.); multe corpuri erau strapunse sau chiar
sfâsiate de arme albe; altele aveau oasele membrelor superioare sau inferioare
fracturate.
Cadavrele au fost aruncate de-a valma, unele peste altele,
gasindu-se totusi corpuri înlantuite, un sot îmbratisându-se cu sotia, un tata
strângându-si la piept copilasul..."1) 1). Matatias Carp, Sarmas, una din cele mai
oribile crime fasciste, Bucuresti, 1945, pp. 30-31
Este de-a dreptul curios ca autorii Istoriei
Transilvaniei, în timp ce despre holocaustul evreilor din nord-vestul
României aflat sub ocupatie horthysta n'au gasit de cuviinta sa scrie decât
patru rânduri si jumatate, despre soarta evreilor din România s'au hotarît sa
scrie ceva mai mult - sase rânduri. Autorii le-au folosit din plin pentru a
spori confuziile, a con-tinua cu mistificarile si denaturarile.
Pentru a întelege mai bine jocul periculos al falsificarii
istoriei la care se dedau autorii acestei improvizatii istorice, e necesar sa
reproducem un citat anterior, care arata viziunea pe care doresc s'o acrediteze.
Potrivit autorilor, dupa dictatul fascist de la Viena a început asa numita
"politica fata de nationalitati de reciprocitate; la expulzari s'a raspuns cu
expulzari de cealalta parte, la internari cu internari, la închidere de scoli
s'a raspuns cu închidere de scoli, creindu-se o totala nesiguranta a soartei
românimii din Nord, respectiv a maghiarimii din Sud" 2).
Se încearca, asadar, sa se sugereze cititorilor existenta
unui paralelism între situatia din nordul si sudul Transilvaniei. Dar o asemenea
încercare este mai mult decât revoltatoare. Când si unde, în care comuna din
sudul Transilvaniei au fost macelariti 155 de oameni nevinovati - femei gravide
si mame cu copii la sân, barbati în floarea vârstei si batrâni de-a valma -asa
cum s'a întâmplat în nordul Transilvaniei în noaptea de 13 spre 14 Septembrie
1940 în comuna Ip ? Când si unde, în care comuna din sudul Transilvaniei a avut
loc un masacru asema-nator celui savârsit de horthysti la 9 Septembrie 1940 în
comuna Traznea, soldat cu 81 de victime ? Când, unde, în ce comune din sudul
Transilvaniei s'au comis asemenea crime cutremuratoare ca acelea savârsite de
horthysti la Moisei, Sarmas sau Leordina ?
Autorii încearca sa lanseze ideea unui paralelism si în
atitudinea fata de evrei. O anunta lapidar, ca un lucru care, chipurile, este
firesc: "Politia fascista a mers mâna în mâna de ambele parti (adica si în
nordul si în sudul Transilvaniei - nn) cu antisemitismul" 3). Urmeaza apoi fraza pe care am reprodus-o la
începutul articolului, în carte autorii înfatiseaza, în cele patru rânduri si
jumatate, tot ce le-au dictat inima si constiinta sa scrie despre exterminarea
evreilor din Nordul Transilvaniei Mai mult, aceste orase ca de altfel orasele din întreaga
Românie, au oferit adapost sigur tuturor evreilor din nordul Transilvaniei - si
chiar din orasele Ungariei - care au reusit sa evadeze din ghetouri si sa fuga
In România. 1). Erdely
tortenete , p. 1754.
Este bine cunoscuta, frecvent citata în literatura de
specialitate, telegrama din Budapesta expediata la Berlin, în care Veesenmayer
raporteaza: "... Din cercurile consulatului general român din Cluj s'a aflat
ca evreii din Ungaria refiugiati în România sunt tratati acolo ca refugiati
politici, urmând a li se înlesni de catre guvernul român emigrarea în
Palestina"2). Ibidem, p. 1758.
POPORUL ROMAN ÎMPOTRIVA 'SOLUTIEI
FINALE' In discutie este acum Istoria Transilvaniei,
falsurile si denaturarile pe care le contine, nu destinul evreilor sub
regimul lui Antonescu. Totusi, pentru ca autorii ei au facut o asemenea
apreciere, câteva precizari se impun.
Nu este prima data când, autori din Ungaria, cu o simpla
trasatura de condei, trec în totalitate numarul evreilor din nord-vestul
României cazuti victima aplicarii în stil horthyst a "solutiei finale" în seama
regimului antonescian. Mistificarea se petrece în felul urmator: Din datele
recensamântului oficial din 1930 rezulta ca în România traiau 728.115 evrei.
Datorita sporului demografic natural se estimeaza ca la începutul anului 1940
România avea o populatie evreiasca de aproximativ 760.000. Dupa eliberarea de
sub dominatia nazista în România mai traiau peste 350.000 de evrei. Deci numarul
lor s'a micsorat cu cca 400.000 de oameni. Numai ca aceasta cifra cuprin-de
evident si pe cei peste 166.000 de evrei deportati de autoritatile horthyste,
dintre care 84,5% au pierit . Apoi este vorba de soarta evreilor - cca 280.000 -
din Basarabia si Bucovina. Fara a minimaliza cu nimic raspunderea lui Antonescu
pentru moartea în Transnistria a 70-80.000 de evrei din Basarabia si Bucovina,
stramutati acolo în vâltoarea razboiului mondial, trebuie aratat ca în România
de sub autoritatea guvernului român, în cadrul granitelor stabilite în vara lui
1940, în ciuda marilor si repetatelor presiunmi ale Berlinului, "solutia finala"
nu s'a aplicat.
Profesorul universitar Dr. Israel Gutman din Izrael. într'un
referat întitulat "Situatia evreilor din România pe fondul Europei cucerite
sau dominate de nazisti, arata ca planurile naziste de a-i deporta pe evrei
din România în lagarele de exterminare din Polonia au întâmpinat
"o opozitie energica din partea poporului român si a
autoritatilor românesti, inclusiv a guvernului si dictatorului Ion
Antonescu... Refuzul lor de a-i preda pe evrei a crescut cu timpul si aceasta
rezistenta este factorul care a salvat majoritatea evreilor români de
<solutia finala> de conceptie nazista. Mi se pare ca aceasta nu a fost
doar consecinta unor pozitii oportuniste si a schimbarilor de front, ci, în
mare masura, si în parte în mod decisiv, rezultatul deosebirilor de pozitii si
conceptii care existau între Germania nazista si România de sub dictatura lui
Antonescu în privinta evreilor" 1). 1). Simpozion stiintific româno-izraelian. în
Anale de Istorie, Nr. 6/1984, p. 53.
Potrivit documentelor originale aflate în arhiva Iad
Vashem-ului din Ierusalim, la 15 septembrie 1942 Hauptsturm-fuehrer-ul Gustav
Richter, sosit la Bucuresti ca specialist în "problemele evreiesti" al
Berlinului, semneaza planul german de deportare a evreilor din România.
Nerabdator Bukarester Tageblatt, editat de legatia germana din Bucuresti,
anunta ca în cursul anului 1942 vor fi evacuati evreii din sudul Transilvaniei
si Banat, iar în anul viitor toti evreii din vechiul regat vor fi deportati, asa
încât nu va mai exista nici un evreu în România. Ziarul afirma, sigur de
informatiile pe care le detinea, ca "România va servi de asta data drept
exemplu pentru alte tari". Intentia de deportare devenind publica, un val de
proteste ale celor mai diferite cercuri politice, economice, culturale si
religioase din România au început sa-si faca simtita presiunea.
Intr'un protest al Românilor din sudul Transilvaniei si
din Banat -intelectuali, comercianti, industriasi si meseriasi - înaintat
Ministerului de Interne de la Bucuresti - se spunea :
"Oricare ar fi conceptia noastra despre evrei,
suntem crestini si oameni si noi, care am suferit atât sub dominatia ungara si
care stim cât sufera astazi ai nostri sub aceeasi dominatie, ne cutremuram la
gândul ca cetatenii unui stat ar putea, fara nici o vina, sa fie despuiati de
tot avutul lor si alungati din tara în care s'au nascut si în care zac de
secole osemintele parintilor, bunicilor si strabunilor
lor." Planul de deportare n'a putut fi pus în aplicare . A
esuat.1). 1). Jean Ancel, Documents concerning the fate
of Romanian Jewry during the holocaust, Vol. IV. pp. 113-114. Pentru
atitudinea solidara a poporului român. Vezi si Magazin Istoric Nr.
6/1976.
Intr'un studiu întitulat "Regimul antonescian si
salvarea evreilor din Transilvania (de Sud, nn) si Banat poate fi considerat ca
o prima ciocnire serioasa între planurile guvernului nazist si dârzenia unui
poopor mic. Daca consideram Stalin-gradul ca eveniment hotarîtor în istoria
celui de al doilea razboi mondial un moment care marcheaza începutul sfârsitului
do-minatiei naziste în Europa, atunci refuzul guvernului român de a-si preda
evreii poate fi considerat ca unul din marile acte de rezistenta din Europa,
într'un moment când Germania ase afla în culmea puterii sale." 2). 2). Simpozion stiintific româno-izraelian,
p. 90.
Desigur, nici evreii din România nu a fost scutiti de un
sir întreg de masuri antisemite, de vexatiuni si prigoniri. La rebeliunea
legionara din Bucuresti din Ianuarie 1941, printre victime s'au numarat si 130
de evrei. Apoi în pogromul de la Iasi 3) au pierit
câteva mii. Cifra exacta din lipsa de docu-mente nu s'a putut stabili.
Referindu-se la rebeliune si la pogromul de la Iasi, profesorul universitar Dr.
Israel Gutman de la Iad Vashem arata: "Este de presupus ca nazistii au fost
ini-tiatorii si atâtatorii acestor evenimente tragice, însa nu se poate trece cu
vederea faptul ca anumite elemente antisemite din rândul localnicilor au luat
parte la ele" 4). 3). Magazin Istoric, Nr. 6/1976
_________
4). Simpozion stiintific româno-izraelian,
p. 88.
Am mai spus-o si cu alt prilej si ma simt nevoit sa repet: ca
supravietuitor al holocaustului din nordul Transil-vaniei îmi vine extrem de
greu sa compar cifre care exprima vieti strivite, sa apreciez gravitatea
crimelor în raport cu numarul victimelor, când uciderea unui singur om numai
pentru ca este de alta etnie reprezinta un act ce merita o condamnare capitala.
Totusi consider ca este nedrept , este inadmisibil sa pui pe acelas plan - asa
cum fac autorii Istoriei Transilvaniei - unde 84,5% au fost exterminati - cu cea
a celor din sudul Transilvaniei unde, se stie, toti au ramnas în viata. Este
nedrept, este inadmisibil sa pui pe acelas plan destinul evreilor din Ungaria
horthysta - despre care cunoscutul istoric american Randolph Braham spune ca
"au fost nimiciti cu o viteza fara precedent prin cea mai crâncena deportare
si cel mai nemilos program de masacrare întâlnit pe timpul razboiului" - cu
cel al evreilor din România, tara care, apreciaza acelas istoric, a reprezentat
"o oaza, un liman pentru refugiatii evrei din Ungaria" 1), 1). Randolph Braham, Op. cit. p. 905
Insusi Endre Laszlo, secretar de stat la Ministerul de
Interne, în raportul sinteza prezentat în fata Consiliului de Ministri de la
Budapesta, în sedinta sa din 21 Iunie 1944, arata: "Pentru a scapa de
ghetoizare a început fuga evreimii peste granita, în strainatate, MAI ALES IN
ROMANIA (sn). Dintre tarile vecine cu noi România a fost aceea care, printr'o
indulgenta paza a granitei a facilitat strecurarea evreilor în interiorul ei...
In aceasta privinta l-am si solicitat pe domnul ministru de externe sa dea
dispozitii organismelor sale repre-zentative de peste hotare sa întreprinda
actiunile diplomatice ce se impun." 2)
________
2). Levai Ieno, Fekete konyv, (Cartea
neagra), Oficina 1946, p. 266.
Dupa cum se stie, guvernantii de atunci de la Budapesta
n'au vrut în nici un chip sa recunoasca public crima pe care au initiat-o si pe
care au savârsit-o cu meticulozitate sadica si salbaticie gregara.
Cu încapatinare si nerusinare stupefianta, guvernul
horthyst, apoi cel szalasist, au negat crima savârsita împotriva Raspunsul la nota a fost remis Ambasadei Elvetiei la Budapesta
la 15 Noembrie. Guvernul nazist afirma ca evreii din Transilvania de Nord - ale
caror trupuri de luni de zile fusesera transformate în fum si cenusa în
crematoriile Berkenau-Au-schwitz - nu au fost deportati, ci mobilizati la munca
la fel ca toti cetatenii unguri. In continuare se scria negru pe alb :
"nu numai ca (pe evrei, nn) nu-i ameninta niciun
pericol, ci din contra, ei se bucura de un bun tratament (sn), de o
aprovi-zionare regulata, acordându-le munci sigure si importante. Asemanatoare
este si situatia românilor care efectueaza munci
obligatorii." Generatiile de azi, asa cum am mai spus, nu pot raspunde
pentru faradelegile de atunci. Au însa datoria morala de a le recunoaste
- de altfel ele nici nu pot fi scoase din istorie - de a le analiza cauzele
care le-au generat, de a le combate si a face totul ca sa nu se repete.
In acest demers, istoricii au mari obligatii. Constat cu amaraciune si indignare
ca autorii Istoriei Transilvaniei nu s'au achitat de ele.
_________
_______
______
Au perfecta dreptate supravietuitorii ghetoului Gherla când,
destainuindu-si gândurile cele mai intime în volumul întitulat Gherla,
Iclod si împrejurimile spun:
__________
_______
_______
________
cotropit. O logica
elementara ar fi pretins ca, în continuare, sa se arate ce s'a întâmplat în
sudul Transilvaniei pentru a sustine ideea lansata privind similitudinea "în
ambele parti". Autorii sacrifica însa fara remuscari orice logica si, spre
stupoarea cititorului, nu fac nici cea mai mica referire la starea de lucruri
din sudul Transilvaniei, ci sar, fara nici o legatura, la situatia evreilor din
întreaga Românie. Fireste, autorii au facut acest salt pentru ca n'au avut taria
sa consemneze adevarul istoric: în sudul Transilvaniei, sub regimul lui
Antonescu, viata nici unui evreu n'a fost periclitata. In timp ce evreii din
Cluj, din Oradea si Satu Mare, din toate orasele si satele Transilvaniei de Nord
au fost strânsi si, toti, pâna la ultimul batrân, pâna la ultimul sugar, au fost
mânati sub amenintarea baionetelor horthyste spre crematoriile si camerele de
gazare din Birkenau-Auschwitz, evreii din Turda si Alba Iulia, din Arad si
Timisoara n'au purtat nici macar steaua galbena.
Autorii
sustin ca "In timpul celui de al doilea razboi mondial - potrivit
aprecierilor - în România, mai ales la est de Carpati, au fost asasinati cca
337.000 de evrei"1).
________
________
2). Ibidem,, p. 1757.
________
__________
_________
_________
_________
________
evreilor. La 7 Noembrie 1944, ambasada Elvetiei, care repre-zenta si
interesele României la Budapesta, a prezentat Minis-terului de Externe ungar o
nota în care guvernul român solicita Crucii Rosii Internationale sa cerceteze
autenticitatea stirilor privind intentia guvernelor german si ungar de a-i
lichida pe evreii deportati din nordul Transilvaniei si comunica, totodata,
faptul ca studiaza masuri menite sa determine guvernele amintite sa se abtina de
la masuri extreme fata de evrei.
INAPOI LA
PAGINA ROMÂNIEI
NATIONALISTE