"LIBERTATEA",
New York
Director: Nicolae Nitã
Anul VI, Nr. 57 Mai, 1987
TEODOR
BURADA (n. 15 Octombrie 1839 - d. 1923), folclorist, etnograf, nume de prestigiu
în istoria muzicii, descoperitorul
bocetului popular
Un pelerin neastamparat strabatea cu neostenire, intre anii 1878-1900, toate
meleagurile din lume pe unde se vorbea sau se mai vorbise in trecut limba romana,
pe unde adica se aflau Romani. O facea cu dragoste, cu pasiune si daruire, cum
n'a facut nimeni altul pana azi, nici macar cu mintea, dupa cum pare.
Acesta era ieseanul Teodor T. Burada (1839-1923), un intelectual polivalent,
cunoscut muzician, jurist, folclorist si etnograf, nu mai putin istoric si literat,
animator al teatrului romanesc.
Luandu-si in mana nedespartita-i vioara, T. Burada pornea in drumetie de fiecare
data spre o alta provincie a "imparatiei limbii romanesti". Prin cate
un oras dadea concerte de muzica selecta, cultã. In sate insa, printre
fratii Romani de pretutindeni, nu se sfia nicidecum sa fie un lautar de hora,
cu priceperea sa si la melosul popular. Stabilea astfel repede comunicatiunea
necesara cu cei de un neam. Comunica melodii din tara, luand totodata altele
specifice romanesti pe corzile viorii sau pe foi de notatie. Nu aducea insa
de pe unde calatorea numai melodii, ci cara cu sine "bagaje" intregi
de comori folclorice si etnografice: balade, cantece de nunta, bocete: descrieri
de costume, de case, mod de viata; de obiceiuri practicate in difeite imprejurari;
lexic doveditor al unitatii limbii. Avea si avantajul de a cunoaste limbi straine,
printre acestea greaca si chiar turca. Nu a neglijat sa adune si crestaturi
de raboj, presupuse a fi fost scriere a Dacilor. Vechi notatii folclorice, acestea
erau in orice caz.
T. Burada se inarma in prealabil cu literatura de specialitate in cauza, isi
asigura baza de informatie stiintifica si apoi pleca la drum sau purcedea sa
scrie despre Romanii de pretutindeni. Mersese in 1878 peste Prut, pe urma in
Transilvania si mai apoi in Dobrogea. Ca rezultat din aceasta din urma a dat
cea dintai cercetare folclorica de tip monografic. A inaugurat apoi seria de
calatorii mai departate.
In 1882 T. Burada merge la Muntele Athos. De acolo intreprinde o calatorie de
cercetare folclorica in Macedonia, printre Aromani. Afiand de la niste calugari
de existenta Romanilor in gubernia Cherson din Rusia, iata-l pe T. Burada ajuns
acolo in 1883.
In toamna anului 1890 el face o calatorie prin satele Romanilor istrieni, cei
atat de izolati in vestul extrem al Peninsulei Balcanice. Peste un an se deplaseaza
in apropiata insula Vegliea (Carc), unde gaseste vestigii de limba si de datini
romanesti. In 1892 poposeste in Bitinia (Asia Mica), printre urmasii Aromanilor
asezati acolo intr'un trecut indepartat. Peste alt an de zile T. Burada calatoreste
"la Romanii din Moravia", cum se exprima el; de fapt insa la pronuntatele
vestigii a tot ce a fost odinioara romanesc si s'a slavizat in regiunea numita
si azi Valahia Moraviei. Al doilea strat de cultura veche, cel vlah, cum scrie
autorul ceh din vremea noastra, Milan Kundera, aflat in exil. Indata, in vara
anului 1894, calatorul nostru e pe urmele populatiei romanesti din Carpatii
Poloniei, in speta in regiunea Szczecin. Nu vrea sa scape marea expozitie slava
dela Praga (1895), cu o sectie speciala a Valahilor din Moravia, pe care T.
Burada o studiaza si apoi va scrie pe larg despre aceasta. Se intoarce in 1897
iarasi spre vestul Balcanilor, cercetand la fata locului romanitatea din Croatia,
Craina (confinia) Croatiei si Dalmatia.
Pelerinul truditor n'a lasat nici una din cele 17 calatorii ale sale in total,
fara o minutioasa relatare scrisa. Aceste descrieri nu erau, dupa cum mentionam,
simple reportaje ci studii cuprinzatoare alcatuind toate laolalta o inventariere
a romanismului de pretutindeni, la data respectiva. Acestea in numar de 20,
sunt publicate intre 1880-1915 in revistele: Archiva, Convorbiri Literare, Macedonia,
(ziarul) Romanul, buletinul Societatii de Geografie, Analele Academiei Romane,
Buetinul de Arheologie, Istorie si Folclor. Sase din aceste scrieri trateaza
in special despre Macedo-Romani, completate fiind de studii mai largi privind
scolile romanesti din Macedonia, altul despre acestea in toata Turcia europeana
(1890). Alte descrieri se refera la grupuri razlete de Romani pe care autorul
nu i-a cunoscut direct, insa a tinut sa le semnaleze existenta, precum: Romanii
din Galitia, din Schlezwig-Holllstein, chiar si din Arabia.
Ca orice calatorie, acelea ale lui T. Burada mai ales n'au putut fi lipsite
si de peripetii, inclusiv arestari. Patitul T. Burada nu a neglijat sa descrie
si asemenea momente.
A citi toate aceste relatari despre lumea Romanilor de pretutindeni, a lua cunostinta
de comoara datinilor si folclorului lor, a cunoaste graiurile lor patrunse adesea
adanc in vorbirea elementelor alogene vecine -intr'adevar cat se poate de interesant
si totodata instructiv pentru toti aceia caroara marea Patrie le este Poporul
romanesc de pretutindeni. Aceste scrieri ale marelui pelerin roman ar trebui
reeditate in corpore.
Incontestabil, T. Burada a binemeritat pentru romanism. Cu tristete trebue sa
spunem insa ca daca noi, si desigur oricare Roman, credem aceasta, nu tot asa
puteau gandi si detinatorii dosarelor de cadre ale tuturor celor care au fost
truditori pe un asemenea ogor national si in asemenea mina a comorilor traditiei
populare. De aceea, pe fiica marelui ostenitor intru romanism T. Burada o intalnisem
simpla manuitoare de carti la o biblioteca, degradata acolo spre "restructurare".
Aceasta doar pe motivul ca dansa era pe lista cu "nomina odiosa" (pentru
comunisti), daca dispunatorii de soarta vor fi "inghitit" si aceasta
expresie latineasca. Mai cert este ca pe eticheta dosarului va fi fost scris
rusescul: "Nepodobnia" (necorespunzatoare-dusman).
Sava GARLEANU
Imnul Istro-Romanilor Roma, Roma-i mama noastra |
Imno Istro-Romeno |