MIRCEA
ELIADE | ||
Pilotii orbi
Imoralitatea clasei conducătoare românesti, care detine “puterea” politică de la 1918 încoace, nu este cea mai gravă crimă a ei. Că s-a furat ca în codru, că s-a distrus burghezia natională în folosul elementelor alogene, că s-a năpăstuit tărănimea, că s-a introdus politicianismul în administratie si învătământ, că s-au desnationalizat profesiunile libere – toate aceste crime împotriva sigurantei statului si toate aceste atentate contra fiintei neamului nostru, ar putea – după marea victorie finală – să fie iertate. Memoria generatiilor viitoare va păstra, cum se cuvine, eforturile si eroismul anilor cumpliti 1916- 1918 – lăsând să se astearnă uitarea asupra întunecatei epoci care a urmat unirii tuturor românilor. Dar cred că este o crimă care nu va putea fi niciodată uitată: acesti aproape douăzeci de ani care s-au scurs de la unire. Ani pe care nu numai că i-am pierdut (si când vom mai avea înaintea noastră o epocă sigură de pace atât de îndelungată?!) – dar i-am folosit cu statornică voluptate la surparea lentă a statului românesc modern. Clasa noastră conducătoare, care a avut frânele destinului românesc de la întregire încoace, s-a făcut vinovată de cea mai gravă trădare care poate înfiera o elită politică în fata contemporanilor si în fata istoriei: pierderea instinctului statal, totala incapacitate politică. Nu e vorba de o simplă găinărie politicianistă, de un milion sau o sută de milioane furate, de coruptie, bacsisuri, demagogie si santaje. Este ceva infinit mai grav, care poate primejdui însăsi existenta istorică a neamului românesc: oamenii care ne-au condus si ne conduc nu mai văd. Într-una din cele mai tragice, mai furtunoase si mai primejdioase epoci pe care le-a cunoscut mult încercata Europă – luntrea statului nstru este condusă de niste piloti orbi. Acum, când se pregăteste marea luptă după care se va sti cine merită să supravietuiască si cine îsi merită soarta de rob – elita noastră conducătoare îsi continuă micile sau marile afaceri, micile sau marile bătălii electorale, micile sau marile reforme moarte. Nici nu mai găsesti cuvinte de revoltă. Critica, insulta, amenintarea – toate acestea sunt zadarnice. Oamenii acestia sunt invalizi: nu mai văd, nu mai aud, nu mai simt. Instinctul de căpetenie al elitelor politice, instinctul statal, s-a stins. Istoria cunoaste unele exemple tragice de state înfloritoare si puternice care au pierit în mai putin de o sută de ani fără ca nimeni să înteleagă de ce. Oamenii erau tot atât de cumsecade, soldatii tot atât de viteji, femeile tot atât de roditoare, holdele tot atât de bogate. Nu s-a întâmplat nici un cataclism între timp. Si deodată, statele acestea pier, dispar din istorie. În câteva sute de ani după aceea, cetătenii fostelor state glorioase îsi pierd limba, credintele, obiceiurile – si sunt înghititi de popoare vecine. Luntrea condusă de pilotii orbi se lovise de stânca finală. Nimeni n-a înteles ce se întâmplă, dregătorii făceau politică, negutătorii îsi vedeau de afaceri, tinerii de dragoste si tăranii de ogorul lor. Numai istoria stia că nu va mai duce multă vreme povara acestui stârv în descompunere, neamul acesta care are toate însusirile în afară de cea capitală: instinctul statal. Crima elitelor conducătoare românesti constă în pierderea acestui instinct si în înfiorătoarea lor inconstientă, în încăpătânarea cu care îsi apără “puterea”. Au fost elite românesti care s-au sacrificat de bună voie, si-au semnat cu mâna lor actul de deces numai pentru a nu se împotrivi istoriei, numai pentru a nu se pune în calea destinului acestui neam. Clasa conducătorilor nostri politici, departe de a dovedi această resemnare, într-un ceas atât de tragic pentru istoria lumii – face tot ce-i stă în putintă ca să-si prelungească puterea. Ei nu gândesc la altceva decât la milioanele pe care le mai pot agonisi, la ambitiile pe care si le mai pot satisface, la orgiile pe care le mai pot repeta. Si nu în aceste câteva miliarde risipite si câteva mii de constiinte ucise stă marea lor crimă, ci în faptul că măcar acum, când încă mai este timp, nu înteleg să se resemneze. Să amintim numai câteva fapte si vom întelege de când ne conduc pilotii orbi. Cel dintâi lucru pe care l-au făcut iugoslavii după război a fost să colonizeze Banatul românesc aducând în masă de-a lungul frontierei cele mai pure elemente sârbesti. Iugoslavii, atunci ca si acum, erau departe de a avea linistea si coheziunea politică pe care am fi putut-o avea noi: problema croată isbucnise cu violentă. Cu toate acestea, stiind că adevărata granită nu e cea însemnată pe hărti ci limita până unde se poate întinde un neam (Nae Ionescu) – au făcut tot ce le-a stat în putintă ca să deznationalizeze judetele românesti. Si se pare că au reusit. În orice caz, acum, la granita Banatului, stau masive colonizări sârbesti, sate care nu existau la conferinta păcii… La “plebiscitul” din 1918-1919, toate satele svăbesti au votat alipirea la România Mare. S-a obtinut astfel o impresionantă majoritate. Nici un guvern român n-a făcut, însă, nimic pentru aceste elemente germanice, singurii aliati sinceri pe care i- am fi putut avea pentru ca să contrabalansăm elementele maghiare. Dimpotrivă, de la unire încoace sasii si svabii au fost necontenit umiliti – iar ungurii favorizati.(Ce imbecil complex de inferioritate am dovedit, fiindu-ne teamă de unguri!). În 1918 sasii nu se întelegeau cu svabii. Am fi putut profita de aceste neîntelegeri. N-am profitat. Dimpotrivă, am făcut tot ce ne-a stat în putintă ca să accelerăm unirea tuturor elementelor germanice. Si astăzi, sasii si svabii sunt uniti – si sunt împotriva noastră. Ungurii au colonizat granita încă din 1920, desi si astăzi se găsesc înapoia acestei centuri de fier nu stiu câte sute de mii de români. Noi n-aveam nevoie de colonizări, pentru că toate satele de pe frontieră sunt românesti. În schimb, am stat cu mâinile în sân si am privit cum se întăreste elementul evreiesc în orasele din Transilvania, cum Deva s-a maghiarizat complet, cum tara Oasului s-a părăginit, cum s-au făcut colonizări de plugari evrei în Maramures, cum au trecut pădurile din Maramures si Bucovina în mâna evreilor si maghiarilor etc. etc. Cei 10.000 de tărani români veniti din Ungaria continuă să moară de foame. Am luat sate de români din Banat si am colonizat Cadrilaterul – în loc să păstrăm pe bănăteni acolo umde sunt si să aducem la frontiera bulgară numai macedoneni, singurii care răspund la cutit cu toporul si la insulte cu carabina. Astăzi româncele bănătene cersesc în Balcic… Dintre toate minoritătile noastre, în afară de armeni, numai turcii erau cei mai inofensivi; i-am lăsat să plece. Pământurile lor, în bună parte, au intrat în stăpânirea bulgarilor. Bazargicul este complet bulgarizat. Ceva mai mult. Am lăsat pe bulgari să-si cumpere si să cultive pământ până la Gurile Dunării. Pilotii orbi s-au făcut unealta celei mai înspăimântătoare crime împotriva fiintei statului românesc: înaintarea elementului slav din josul Dunării spre Deltă si Basarabia. N-a fost un singur om politic român care să înteleagă că ultima noastră nădejde, asa cum suntem înconjurati de oceanul slav, este să ne împotrivim cu toate puterile unirii slavilor dunăreni cu slavii din Basarabia. În loc să alungăm elementul bulgăresc din întreaga Dobroge – noi am colonizat pur si simplu Gurile Dunării cu grădinari bulgari. În acelasi timp, pilotii orbi au deschis larg portile Bucovinei si Basarabiei. De la război încoace, evreii au cotropit satele Maramuresului si Bucovinei si au obtinut majoritatea absolută în toate orasele Basarabiei. Ceva mai grav: rutenii s-au coborât de- a lungul Basarabiei si astăzi mai au foarte putin să- si dea mâna cu bulgarii care au suit pe Dunăre. Reni este punctul de unire a celor două populatii slave – pe pământ românesc. Imediat după război, în Basarabia românii reprezentau 68 la sută din populatie. Astăzi, după statistici oficiale, ei sunt numai 51 la sută. Elitele politice românesti, în loc să se intereseze de-aproape de problema Ucrainei prin încurajarea agitatiilor separatiste – asa cum au făcut guvernele austriece până la război, încurajând sistematic pe ruteni ca să lovească în români si poloni – s-au multumit să tolereze întinderea ucrainienilor nu numai în Bucovina, dar si în Basarabia. În anul 1848, rutenii din Galitia revendicau o parte din Bucovina pentru provincia lor (Galitia), care ar fi trebuit să devină semi-autonomă în reorganizarea Austriei pe baze federale (planul Palacki). Românii bucovineni de atunci au stiut să se apere (în Constituanta austriacă de la Kremsir). Dar rutenii, după războiul cel mare, au găsit un neasteptat aliat în pilotii orbi ai României care, în loc să lupte pentru revendicările ucrainiene dincolo de Nistru (crearea statului-tampon Ucraina) si-au arătat prietenia fată de acesti slavi lăsându-i să se înmultească peste măsură în Bucovina si să coboare cât mai jos în Basarabia. Astăzi, un savant ucrainean de la universitatea din Varsovia, refugiat politic, expune la seminarul de geografie din Berlin hărti ale viitorului stat ucrainean în care se găsesc înglobate Bucovina si Basarabia. Nădăjduiesc că la ceasul când stiu lucrurile acestea, prietenul care mi- a atras atentia asupra hărtilor profesorului ucrainean (profesor la universitatea din Varsovia) a izbutit să le fotografieze pe toate – pentru ca să facem amândoi dovada, dacă va fi nevoie. Inutil să mai continui. Si am fost stăpânit de acest înspăimântător sentiment al inutilitătii în tot timpul cât am scris paginile de fată. Stiu foarte bine că ele nu vor avea nici o urmare. Stiu foarte bine că evreii vor tipa că sunt antisemit, iar democratii că sunt huligan sau fascist. Stiu foarte bine că unii îmi vor spune că “administratia” e proastă – iar altii îmi vor aminti tratatele de pace, clauzele minoritătilor. Ca si când aceleasi tratate au putut împiedica pe Kemal Pasa să rezolve problema minoritătilor măcelărind 100.000 de greci în Anatolia. Ca si când iugoslavii si bulgarii s-au gândit la tratate când au închis scolile si bisericile românesti, deznationalizând câte zece sate pe an. Ca si când ungurii nu si-au permis să persecute fătis, cu închisoarea, chiar satele germane, ca să nu mai vorbesc de celelalte. Ca si când cehii au sovăit să paralizeze, până la sugrumare, minoritatea germană! Cred că suntem singura tară din lume care respectă tratatele minoritătilor, încurajând orice cucerire de-a lor, preamărindu-le cultura si ajutându- le să-si creeze un stat în stat. Si asta nu numai din bunătate sau prostie. Ci pur si simplu pentru că pătura conducătoare nu mai stie ce înseamnă un stat, nu mai vede. Pe mine nu mă supără când aud evreii tipând: “antisemitism”, “Fascism”, “hitlerism”! Oamenii acestia, care sunt oameni vii si clarvăzători, îsi apără primatul economic si politic pe care l-au dobândit cu atâta trudă risipind atâta inteligentă si atâtea miliarde. Ar fi absurd să te astepti ca evreii să se resemneze de a fi o minoritate, cu anumite drepturi si cu foarte multe obligatii – după ce au gustat din mierea puterii si au cucerit atâtea posturi de comandă. Evreii luptă din răsputeri să-si mentină deocamdată pozitiile lor, în asteptarea unei viitoare ofensive – si, în ceea ce mă priveste, eu le înteleg lupta si le admir vitalitatea, tenacitatea, geniul. Tristetea si spaima mea îsi au, însă, izvorul în altă parte. Pilotii orbi! Clasa aceasta conducătoare, mai mult sau mai putin românească, politicianizată până în măduva oaselor – care asteaptă pur si simplu să treacă ziua, să vină noaptea, să audă un cântec nou, să joace un joc nou, să rezolve alte hârtii, să facă alte legi. Acelasi si acelasi lucru, ca si când am trăi într-o societate pe actiuni, ca si când am avea înaintea noastră o sută de ani de pace, ca si când vecinii nostri ne-ar fi frati, iar restul Europei unchi si nasi. Iar dacă le spui că pe Bucegi nu mai auzi româneste, că în Maramures, Bucovina si Basarabia se vorbeste idis, că pier satele românesti, că se schimbă fata oraselor – ei te socotesc în slujba nemtilor sau te asigură că au făcut legi de protectia muncii nationale. Sunt unii, buni “patrioti”, care se bat cu pumnul în piept si-ti amintesc că românul în veci nu piere, că au trecut pe aici neamuri barbare etc.Uitând, săracii că în Evul Mediu românii se hrăneau cu grâu si peste si nu cunosteau nici pelagra, nici sifilisul, nici alcoolismul. Uitând că blestemul a început să apese neamul nostru odată cu introducerea secarei (la sfârsitul Evului Mediu), care a luat pretutindeni locul grâului. Au venit apoi fanariotii care au introdus porumbul – slăbind considerabil rezistenta tăranilor. Blestemele s-au tinut apoi lant. Mălaiul a adus pelagra, evreii au adus alcoolismul (în Moldova se bea până în secolul XVI bere), austriecii în Ardeal si “cultura” în Pricipate au adus sifilisul. Pilotii orbi au intervenit si aici, cu imensa lor putere politică si administrativă. Toată Muntenia si Moldova de jos se hrăneau iarna cu peste sărat; cărutele începeau să colinde Bărăganul îndată ce se culegea porumbul si pestele acela sărat, uscat cum era, alcătuia totusi o hrană substantială. Pilotii orbi au creat, însă, trustul pestelui. Nu e atât de grav faptul că la Brăila costă 60-100 lei kilogramul de peste (în loc să coste 5 lei), că putrezesc vagoane întregi cu peste ca să nu scadă pretul, că în loc să se recolteze 80 de vagoane pe zi din lacurile din jurul Brăilei se recoltează numai 5 vagoane si se vinde numai unul (restul putrezeste), grav e că tăranul nu mai mănâncă, de vreo 10 ani, peste sărat. Si acum, când populatia de pe malul Dunării e secerată de malarie, guvernul cheltuieste (vorba vine) zeci de milioane cu medicamente, uitând că un neam nu se regenerează cu chinină si aspirină, ci printr-o hrană substantială. Nu mai vorbiti, deci, de cele sapte inimi în pieptul de aramă al românului. Sărmanul român, luptă ca să-si păstreze măcar o inimă obosită care bate tot mai rar si to mai stins. Adevărul e acesta: neamul românesc nu mai are rezistenta sa legendară de acum câteva veacuri. În Moldova si în Basarabia cad chiar de la cele dintâi lupte cu un element etnic bine hrănit, care mănâncă grâu, peste, fructe si care bea vin în loc de tuică. Noi n-am înteles nici astăzi că românul nu rezistă băuturilor alcoolice, ca francezul sau rusul bunăoară. Ne lăudăm că “tinem la băutură”, iar gloria aceasta nu numai că e ridiculă, dar e în acelasi timp falsă. Alcoolismul sterilizează legiuni întregi si ne imbecilizează cu o rapiditate care ar trebui să ne dea de gândit. …Dar pilotii orbi stau surâzători la cârmă, ca si când nimic nu s-ar întâmpla. Si acesti oameni, conducători ai unui popor glorios, sunt oameni cumsecade, sunt uneori oameni de bună-credintă, si cu bunăvointă; |
numai că, asa orbi cum sunt, lipsiti de singurul instinct care contează în ceasul de fată – instinctul statal – nu văd suvoaiele slave scurgându- se din sat în sat, cucerind pas cu pas tot mai mult pământ românesc; nu aud vaietele claselor care se sting, burghezia si meseriile care dispar lăsând locul altor neamuri… Nu simt că s-au schimbat unele lucruri în această tară, care pe alocuri nici nu mai pare românească. Uneori, când sunt bine dispusi, îti spun că n- are importantă numărul evreilor, căci sunt oameni muncitori si inteligenti si, dacă fac avere, averile lor rămân tot în tară. Dacă asa stau lucrurile nu văd de ce n-am coloniza tara cu englezi, căci si ei sunt muncitori si inteligenti. Dar un neam în care o clasă conducătoare gândeste astfel, si-ti vorbeste despre calitătile unor oameni străini – nu mai are mult de trăit. El, ca neam, nu mai are însă dreptul să se măsoare cu istoria… Că pilotii orbi s-au făcut sau nu unelte în mâna străinilor – putin interesează deocamdată. Singurul lucru care interesează este faptul că nici un om politic român, de la 1918 încoace, n-a stiut si nu stie ce înseamnă un stat. Si asta e destul ca să începi să plângi. [Vremea, Nr. 505, 19 Septembrie 1937, p. 3]
Anchetele Bunei Vestiri “De ce cred în biruinta Miscării Legionare?” Răspunsul domnului Mircea Eliade Dl. Mircea Eliade, membru al Societătii scriitorilor romăni, a binevoit să ne răspundă următoarele la ancheta ziarului nostru: “De ce cred în biruinta Miscării Legionare?”: Cred în destinul neamului românesc – de aceea cred în biruinta Miscării Legionare. Un neam care a dovedit uriase puteri de creatie, în toate nivelurile realitătii, nu poate naufragia la periferia istoriei, într-o democratie balcanizată si într-o catastrofă civilă. Putine neamuri europene au fost înzestrate de Dumnezeu cu atâtea virtuti ca neamul românesc. Unitatea lingvistică este aproape un miracol (limba română este singura limbă romanică fără dialecte). Românii au fost cei mai buni creatori de State din sud-estul Europei. Puterea de creatie spirituală a neamului nostru stă mărturie în folclor, în arta populară, în sensibilitatea religioasă. Un neam hărăzit cu atătea virtuti – biologice, civile, spirituale – poate el pieri fără să-si fi împlinit marea sa misiune istorică? Poate neamul românesc să-si sfârsească viata în cea mai tristă descompunere pe care-ar cunoaste-o istoria, surpat de mizerie si sifilis, cotropit de evrei si sfârtecat de străini, demoralizat, trădat, vândut pentru cîteva sute de milioane de lei? Oricât de mare ar fi vina părintilor nostri, pedeapsa ar fi prea neînduplecată. Nu pot crede că neamul românesc a rezistat o mie de ani cu arma în mână, ca să piară ca un las, astăzi, îmbătat de vorbe si alcool, imbecilizat de mizerie si paralizat de trădare. Cine nu se îndoieste de destinul neamului nostru, nu se poate îndoi de biruinta Miscării Legionare. Cred în această biruintă pentru că, înainte de toate, cred în biruinta duhului crestin. O miscare izvorâtă si alimentată de spiritualitatea crestină, o revolutie spirituală care luptă în primul rând împotriva păcatului si nevredniciei – nu este o miscare politică. Ea este o revolutie crestină. Cuvântul Mîntuitorului a fost înteles si trăit în felurite chipuri, de către toate neamurile crestine, de-a lungul istoriei. Dar niciodată un neam întreg n-a trăit o revolutie crestină cu toată fiinta sa; niciodată cuvântul Mântuitorului n-a fost înteles ca o revolutie a fortelor sufletesti împotriva păcatelor si slăbiciunilor cărnii; niciodată un neam întreg nu si-a ales ca ideal de viată călugăria si ca mireasă moartea. Astăzi lumea întregă stă sub semnul revolutiei. Dar în timp ce alte popoare trăiesc această revolutie în numele luptei de clasă si al primatului economic (comunismul) sau al Statului (fascismul) sau al rasei (hitlerismul), Miscarea Legionară s-a născut sub semnul Arhanghelului Mihail si va birui prin harul dumnezeiesc. De aceea, în timp ce toate revolutiile contemporane sunt politice, revolutia legionară este spirituală si crestină. În timp ce toate revolutiile contemporane au ca scop cucerirea puterii de către o clasă socială sau de către un om, revolutia legionară are drept tintă supremă: mântuirea neamului, împăcarea neamului românesc cu Dumnezeu, cum a spus Căpitanul. De aceea sensul Miscării Legionare se deosebeste de tot ceea ce s-a făcut până astăzi în istorie, si biruinta legionară va aduce după sine nu numai restaurarea virtutilor neamului nostru, o Românie vrednică, demnă si puternică – ci va crea un om nou, corespunzător unui nou tip de viată europeană. Omul nou nu s-a născut niciodată dintr-o miscare politică – ci întotdeauna dintr-o revolutie spirituală, dintr-o vastă prefacere lăuntrică. Asa s- a născut omul nou al Crestinismului, al Renasterii etc., dintr-un desăvârsit primat al spiritului împotriva temporalului, dintr-o biruintă a duhului împotriva cărnii. Omul nou se naste printr-o adevărată trăire si fructificare a libertătii. Cred în biruinta Miscării Legionare pentru că cred în libertate, în puterea sufletului împotriva determinismului biologic si economic. Cei care vin în Legiune vin pentru că se simt liberi. Instinctele de conservare, lasitătile care zac în sufletul fiecăruia, frica – toate acestea sunt înfrânte. Legionarul nu mai e robul determinismului si al instinctelor biologice. El stie că “n-are nici un interes”, că “n-are nimic de câstigat”, integrându- se în Legiune. Dimpotrivă, stie că va fi lovit în interesele lui, că viata va fi mai grea, că poate va intra în temnite, sau poate va da piept chiar cu moartea. toate “interesele” si instinctele acestea, care “determină” viata fiecărui om, sunt înfrânte prin marele gest de libertate al aderării la Miscarea Legionară. Se poate spune, fără urmă de paradox, că singurii oameni care cunosc si trăiesc libertatea sunt astăzi, în România, legionarii. Cei care nu cunosc Legiunea, ca si cei care luptă împotriva ei, continuă să vorbească despre “dictatură” si se miră că tinerii intelectuali aderă cu atâta spontaneitate la o miscare în care “personalitatea” este strivită si libertatea suprimată. Am avut prilejul să mă ocup altădată de subita admiratie a oamenilor nostri politici pentru “personalitate”, de teama lor că în România nu se vor mai putea ridica “personalitătile”. Îi întrebam atunci câte “personalităti” a creat regimul libertătii lor. Unde sunt? Care sunt? Si mai întrebam ce au făcut politicienii nostri pentru oamenii cu adevărată “personalitate”, care au iesit la lumină prin munca, geniul sau talentul lor, si au fost osânditi la o viată de mediocritate si jertfă. Ce au făcut politicienii nostri, din toate partidele, pentru un Lucian Blaga sau Aron Cotrus, un Camil Petrescu, un Perpessicius si altii? Ce-au făcut politicienii pentru generatia tânără de cărturari, artisti, tehnicieni si gânditori? Care este tânărul cu “personalitate” pe care l-a descoperit vreun partid politic si l-a pus la locul pe care-l merită, i-a dat putinta să-si fructifice inteligenta sau talentul pentru binele obstesc? Eu stiu că au fost “descoperiti” o sumă de afaceristi precoci, secretari “inteligenti” si lichele domestice, cu care s-au “întinerit” cadrele partidelor. Apologetii acestia de ultimă oră ai “personalitătii” sunt tot atât de ridiculi pe cât sunt de ipocriti. Le aminteam cu alt prilej că în cele mai disciplinate si mai severe ordine călugăresti catolice s-au putut înălta totusi destule personalităti. Un thomas din Aquino nu seamănă cu un Francisc din Assisi, un Bonaventura cu un François de Salle. Personalitatea creste si rodeste pretutindeni, si cu cât e mai severă disciplina, cu atât “personalitatea” se defineste mai precis. Disciplina nu e totuna cu “dictatura”, cum lasă a se înselege ponegritorii Legiunii. Disciplina creste si promovează personalitătile – pentru că orice act de ascultare poate fi un act de comandă asupra ta însuti, asupra instinctelor sau anarhiei tale lăuntrrice. Actul de ascultare îti dă tie comanda asupra bestiei din tine, asupra vietii biologice care încearcă să te mentină în evaziv, în comoditate, în căldicel. Disciplina te întăreste pe tine, îti făureste peronalitatea. De aceea cavalerii medievali si feudali au fost atât de liberi si de dârji; pentrru că juraseră credintă (fides, trust, treve) unui sef… Cred în biruinta Miscării Legionare pentru că cred în dragoste. Dragostea singură preface bestia în om, înlocuind instinctele în libertate. Dilige et quod vis fac, spunea Fericitul Augustin: “iubeste si fă ce vrei!”. Cel care iubeste cu adevărat e liber. Dar dragostea transfigurează pe om si libertatea pe care si-o dobândeste insul iubind nu va stânjeni pe nimeni, nu va face să sufere pe nimeni. Legionarii nu sunt numai camarazi, sunt frati. Si este atât de puternic valul de dragoste, încât dacă n-ar fi decât el singur, si tot ar trebui să nădăjduim în învierea neamului românesc, adică în biruinta Miscării Legionare. Cred în destinul neamului nostru; cred în revolutia crestină a omului nou; cred în libertate, în personalitate si în dragoste. De aceea cred în biruinta Miscării Legionare, într-o Românie mândră si puternică, într-un stil nou de viată, care va transforma în valori spirituale de universală circulatie bogătiile sufletului românesc…. [Buna Vestire, An I, 1937, Decembrie 17, nr. 244, pp1 – 2]
Contra dreptei si contra stângii
Acum vreo câtiva ani erau la modă criticile aduse stângii marxiste si a întregii sale ideologii, pe un motiv foarte simplu si, în fond, foarte cuminte: stânga marxistă si comunismul în spetă, reprezintă o ideologie împrumutată, calchiată după modele străine (apusene sau rusesti. Ca urmare este o maimutăreală de copii bine intentionati, care au citit până la surmenare pe Marx si Lenin, alături de o propagandă subversivă a Marelui Sanctuar de la Moscova, si de o luptă de clasă de ridicolă importantă socială, a unui grup de marxisti autohtoni semidocti si fără nici o întelegere pentru realitătile de aici. Asa se spunea acum câtiva ani, când se încerca înfiriparea unei ideologii străine, marxiste, la noi în tară. De vreun an încoace, se încearcă introducerea altei ideologii străine, poate mai primejdioasă ca cea dintâi: ideologia fascisto- hitleristă, bazată pe lupta de rasă si de religie, pe sovinism fără omenie si pe un patriotism ridicol. Istoria acestei ideologii de dreapta se cunoaste. Ce a încercat ea si cum a rătăcit ea mintile cu maimutăreala hitleristă, nu mai e nevoie să repetăm; o stie toată lumea, si în gazeta acesta s-a vorbit adesea de ea. Românii au avut acest destin funest al împrumuturilor străine cu orice pret. Nu e vorba de cultură, aici, pentru că valorile culturale, oricât ar fi ele de etnice, au întotdeauna o esentă universală. Nu e vorba, de asemenea, de împrumuturi materiale; pentru că progresul nu poate începe fără bani, si o tară bogată nu este întotdeauna în lipsă de bani. Mă gândesc însă la împrumuturile de doctrină politică, la copia ideologiei politice a altor tări. Doctrina noastră politică trebuie să iasă din chiar realitătile noastre românesti. Totusi, după cum se stie, de la originile statului nostru modern, doctrina politică a fost întotdeauna împrumutată. Ce să mai vorbim de groaznicele doctrine băgate cu de-a sila în ,mintea surtucarilor nostri, de la bonjurism si liberalism până la sindicalism si “Cultul Patriei”? Să ne oprim numai la ultima dintre aceste bâlbâieli în stil mare; la “dreapta” si la “stânga” noastră. Am văzut că există “dreaptă” si “stângă” în Apus – am inventat si noi una. Să avem si noi “dreapta” noastră! Să avem si noi “stânga” noastră! În fond, ce avem noi de-a face - cu nevoile neamului nostru – cu asemenea scheme apusene?! Pentru noi, pentru istoria si realitătile noastre de azi, există numai două drumuri: înainte si înapoi, revolutie sau reactiune. Să nu se confunde “stânga” cu revolutia si “dreapta” cu reactiunea, să nu se confunde realităti cu formule, fenomene organice cu ideologii abstracte. Stânga poate fi tot atât de reactionară ca si dreapta – si vice-versa. Ce căutăm noi la dreapta sau la stânga, n-am înteles niciodată. Cum putem noi imita hitlerismul care persecută crestinătatea sau comunismul care incendiază catedralele (vezi telegramele de la Paris de acum două zile) – îmi stă mintea în loc, dar nu înteleg. Huligani si barbari sunt si comunistii incendiatori de biserici – ca si fascistii prigonitori ai evreilor. Si unii si altii calcă în picioare omenia, credinta intimă pe care e liber s-o aibă fiecare individ. Si unii si altii se răscoală teluric contra sâmburelui dumnezeiesc din fiecare om, contra credintei si omeniei lui. Priviti dreapta: oameni decapitati în Germania, gânditori prigoniti în Italia, preoti crestini schingiuiti în Germania, evrei expulzati. Priviti stânga: preoti crestini pusi la zid în Rusia, libertatea de gândire pedepsită cu moartea, huliganismul comunistilor de la Paris, acei bravi comunisti francezi, care militează pentru un înalt ideal umanitar si-si inaugurează Evul incendiind catedralele. Frumos ideal! Frumoase perspective! Amintiti-vă cazul Spaniei. După odioasa dictatură a imbecilului Primo de Rivera – autor al atâtor crime politice, care a expulzat pe Miguel de Unamuno – vine revolutia “de stânga”, cu catedrale incendiate, cu preoti schingiuiti, cu călugărite violate. Parcă n-ar mai exista omenie. Parcă o mahala de bieti ovrei coplesită de necazuri – sau o mănăstire de maici ar fi capul răutătilor. Si totusi, oameni inteligenti se încăpătânează să introducă această tară blândă în Codul Bunului Călău hitlerist sau Codul Bestiei Rosii marxist. Nu, domnilor, nu vă lăsati păcăliti de vorbe. tot atâta sânge nevinovat se va vărsa pe străzi, fie că “puterea” va fi cucerită de “stânga”, fie de “dreapta”. Vom vedea bătrâni cu capetele sparte, oameni pusi la zid si femei necinstite – si într-un caz , si în celălalt. Si ne vom trezi mai păcătosi, mai îngreunati de viata aceasta tristă – si în dimineata steagului rosu, ca si în dimineata cămăsilor verzi. Este aceeasi barbarie în amândouă părtile. Aceeasi dictatură a brutei, a imbecilului, si a incompetentului – si în Rusia, si în Germania. Cine simte înapoia lui Istoria, cine simte Dacii loiali si modestia voievozilor si dârzenia răzesilor, cine simte că pe acest pământ românesc s-a vărsat atâta sânge numai pentru a păstra nestirbită omenia – si în care cauză am pierdut cultura si civilizatia, în veacuri de luptă – acela nu-si poate uita mintea nici la stânga, nici la dreapta. Pentru acela, există numai un drum: înainte. [În Credinta, An II, 14 Februarie 1934, nr.59, p.2]
|