|
||
|
|
|
Ion Mota si Vasile Marin
Rareori se întâlneste în istoria unui neam o moarte atât de semnificativă ca moartea acestor doi fruntasi legionari, căzuti pe frontul spaniol. În războiul civil din Spania – devenit repede un război între ideologii politice si interese economice extra-nationale – au murit, fără îndoială, sute de mii de oameni, de ambele părti; oameni si mai buni si mai răi, desperati sau mercenari, eroi sau asasini. E greu de crezut, totusi, că printre acele câteva sute de mii de morti de pe fronturile spaniole – se mai pot număra jertfe atât de voluntare ca a lui Ion Mota si Vasile Marin. Revolutia nationalistă – ca si rezistenta guvernului democrato-comunist – a găsit desigur, încă din primele zile, aderente fanatice. S-au înscris voluntari pentru ambele tabere si din toate tările. Dar plecarea celor sapte comandanti legionari români în Spania – unde au luptat ca simpli voluntari în trupe de soc – a fost simbolică. Simbolică ar fi fost de asemenea înrolarea contelui Ciano, a lui Litvinof sau a Generalului Goering – într-una din acele trupe de soc care au 70 la sută pierderi… Problematica morală a unui sef este întotdeauna mai dură ca a unui simplu fanatic. De foarte multe ori un sef nu are dreptul să se jertfească direct, personal, misticei pe care o promovează. Atât Ion Mota cât si Vasile Marin dăduseră nenumărate probe de spiritul lor de jertfă: închisori, suferintă, prigoană morală; o tinerete trăită eroic, responsabil, ascetic. Această ultimă si fatală încercare – plecarea în Spania – si-o aleseseră ei singuri, ca o supremă dovadă de credintă si eroism crestin. Nici cea mai aspră morală omenească nu-i silea să se jertfească; pentru că tineretea lor fusese o jertfă continuă si fanatismul lor crestin si nationalist fusese de nenumărate ori încercat. Semnificatia mortii lor trece, deci, deasupra valorilor si eroismului viril. Moartea voluntară a lui Ion Mota si Vasile Marin are un sens mistic: jertfa pentru crestinism. O jertfă care să verifice eroismul si credinta unei întregi generatii. O jertfă menită să fructifice; să întărească crestinismul, să dinamizeze un tineret. Ion Mota avea adversari, dar nu avea nici un dusman. Era un tânăr palid, calm, concentrat; nici un gest frenetic, nici un fel de eroism ostentativ în cuvintele si privirile lui. Avea priviri limpezi, orizontale. Ghiceai însă o lungă si nedomolită maceratie lăuntrică; siguranta lui în lumea de dincolo, în viata sufletului după moarte, îl făcea să sufere si mai mult de putinătatea acestei scurte vieti pământene. Nu se temea de moarte, a dovedit aceasta cu mult înainte de plecarea lui în Spania. Astepta nerăbdător să se jertfească, să învete pe altii drumul unei vieti eroice, impersonale. “Martir” înseamnă “martor”; cel care moare pentru o credintă mărturiseste pentru ea, dovedeste celorlalti că o asemenea credintă te mântuieste de spaima mortii, că în ea găsesti un sprijin, după ce ai găsit un sens al existentei. Ion Mota dovedise de mult că îsi găsise sensul suprem al existentei. Sângele lui ardelenesc, familia lui de aspri si încercati nationalisti, educatia lui de luptător – totul contribuise ca Ion Mota să-si ghicească menirea si să-si mărturisească cinstit sensul pe care întelege el să-l dea existentei sale, încă de pe băncile Universitătii. În viata politică a României de după război – intransigenta si demnitatea lui Ion Mota îl făcuseră admirat chiar de adversari. Bărbătia luptei lui îsi avea rădăcinile într-o sinceră si bogată viată religioasă. România puternică, cinstită si creatoare, pentru care era gata să se jertfească încă din cea dintâi zi a luptei sale – era înainte de toate o Românie crestină. Ca si seful si prietenul său, Corneliu Codreanu, Ion Mota credea că misiunea generatiei tinere este să împace România cu Dumnezeu. Să transforme litera moartă în viată crestină. Să lupte cu orice mijloace împotriva puterilor întunericului. În ceasul când a simtit că Lucifer se înclestează din nou în lupta cu Cristos – Ion Mota, cruciat ortodox, a plecat dârz, cu inima împăcată, să se jertfească pentru biruinta Mântuitorului. Alti voluntari, în Spania, au căzut pentru un ideal omenesc – fascismul sau comunismul. Ion Mota a fost dintre aceia care au căzut pentru un ideal supra-uman – pentru biruinta lui Cristos. O asemenea moarte fructifică - chiar si aici, pe pământ… Vasile Marin apartinea unei alte structuri spirituale: era bătăios, ironic, pasionat de lecturi si de controverse, întotdeauna dispus să asculte un pamflet, o glumă, o pagină frumos scrisă si curajos gândită. Aprecia înainte de toate inteligenta, căuta pretutindeni talentul. De când l-am cunoscut, acum vreo 12-13 ani, era un cetitor pasionat al “reactionarilor” francezi, era abonat la Action française si cunostea toate cărtile lui Leon Daudet si Maurras. Avea temperament de luptător si fenomenul politic l-a pasionat încă din liceu. Nu bănuiai totusi, în figura lui râzătoare, sub vorbele lui totdeauna ironice – hotărârea unei jertfe atât de cumplite. Vasile Marin nu mi-a spus niciodată ce crede despre moarte. Plecarea lui în Spania a dovedit însă tuturor că nu se teme de ea; a căutat moartea cu înversunare, cu bucurie, ca si unul care stie că de-abia din ceasul mortii începe adevărata viată vesnică. Jertfa lui e tot atât de semnificativă si tot atât de fertilă ca si a lui Ion Mota. Doi oameni de structuri sufletesti atât de deosebite – primesc moartea cu aceeasi bucurie. Destinul i-a ales pe ei ca să mărturisească; să arate celorlalti seninătatea pe care ti-o dă credinta, sensul crestin si eroic pe care îl capătă viata atunci când esti gata, în orice clipă, să renunti la ea. [Vremea, an X (1937), Ianuarie 24, nr. 472, p.3.] |
Libertate si creatie în literatura legionară
Confuzia de planuri, care stă la temelia marxismului, făcea pe anumiti scribi si comisari ai poporului să compare pe Maxim Gorki cu un oarecare Ivanovici pentru simplul motiv că amândoi “au cunoscut si s-au inspirat din viata proletarilor”. Critica literară marxistă valorifica pe Goethe pentru “atitudinea sa anticapitalistă” si accepta, cu rezerve, pe Flaubert în panteonul artei numai pentru că acesta era “împotriva burgheziei”. S-a petrecut multă vreme, în toată lumea, pe seama acelei savante bolsevice care interpreta Tristan si Isolda ca pe o prefigurare a dragostei antiburgheze. Literatura critică si istoria marxistă abundă în asemenea delicioase confuzii. Nu spunea un tânăr rus – din aceia editati de N.R.F. – că literatura proletară din U.R.S.S. a întrecut, în câtiva ani, pe toti titanii Rusiei tariste în cap cu tolstoi, Dostoievski si Gogol?! Am amintit toate aceste orori, ca să ne dăm si mai bine seama de grava primejdie a confuziei planurilor. Să învătăm din monstruoasa sterilitate spirituală a marxismului aplicat în artă cum nu trebuie să judecăm o operă de artă revolutionară. Astăzi, în plină ofensivă legionară si cu câtiva scriitori legionari ajunsi la maturitate – suntem datori să facem câteva observatii în legătură cu o eventuală confuzie de planuri. Spuneam altădată: nu orice poezie cu fagi sau stejari este o poezie “specific românească”. Astăzi putem preciza: nu orice pagină scrisă cu verde este o pagină legionară. Talentul scriitoricesc, fără a fi cea mai de seamă virtute pe care o poate avea omul, este totusi un talent anevoie de întâlnit pe toate cărările. Nu trebuie să ne îndoim de sinceritatea celor care scriu versuri si proză literară “legionară”. Dar simpla sinceritate si bună intentie nu e de ajuns. Acesti tineri scriitori pot fi excelenti legionari, pot avea o viată morală si spirituală exceptională; dar dacă n-au talent, nu sunt scriitori. Spun toate acestea limpede si cinstit. De altfel omul nou pe care îl creează Legiunea, îsi deschide siesi probleme atât de vaste si realizări spirituale atât de hotărâtoare – încât a fi sau a nu fi un scriitor devine un lucru de secundară importantă. Un om care are în centrul fiintei sale problema mântuirii – fireste că va privi cu oarecare detasare creatia artistică. Asta nu înseamnă că o va dispretui sau deprecia, înseamnă însă că nu o va mai socoti ca scopul final al existentei sale. Dar tocmai în această detasare văd eu cea mai bună perspectivă care se cuvine operei de artă. Detasarea acordă o perfectă autonomie operei de artă. Esti acum, în sfârsit, liber s-o contempli în planul său original de existentă, adică exclusiv în planul artistic. Când centrul de greutate al omului nou cade pe mântuire si pe desăvârsire spirituală – omul devine liber. Liber să contemple si să judece opera de artă după cum se cuvine. Liber să practice o stiintă sau o tehnică, să cerceteze o filosofie, să pretuiască o operă de artă – fără să-si simtă fiinta sa angajată total în această activitate. Pe de altă parte, bărbătia si sinceritatea, virtuti legionare, vor schimba curând fata tării! Esti astăzi aproape obligat să spui adevărul în fată – ca să înveti oamenii, si în primul rând pe camarazii tăi cu aspra disciplină a adevărului. Cât ar fi de neplăcut adevărul acesta, el trebuie spus: si el poate fi spus astăzi în România. Laudele reciproce, ipocrizia, minciuna, interesele de coterie si prieteniile de cafenea – care alimentau altădată gloriile literare bucurestene – îsi pierd eficienta în noua viată legionară. Un legionar este destul de tare ca să primească adevărul în fată. Spuneam mai sus că unii dintre scriitorii legionari au ajuns la maturitate si au realizat opere într-adevăr de seamă. Să nu ne facem iluzii însă asupra numărului imens de poeti si prozatori legionari. Ei sunt încă departe de a fi numiti scriitori. Atâta timp cât pana lor este instrument de luptă – prin gazete si reviste – nu le putem cere să scrie capodopere. Lupta cere alte calităti decât cele necesare marilor creatii literare. În lupta ta se cere să dovedesti o înaltă viată spirituală, curaj, informatie si putere de muncă. Se schimbă însă lucrurile când scrisul tău nu mai e născut din luptă – ci din contemplatie. Talentul si geniul (sau spuneti-le cum voiti) sunt, aici, hotărâtoare si dacă nu ai nici una, nici alta – poti evoca oricâti eroi si voievozi, poti chema toti codrii lui Stefan cel Mare în pagina ta, poti mărturisi cele mai bune intentii patriotice si legionare – nu esti, totusi, un bun scriitor. [Sânziana, an I (1938), 29 Ianuarie, nr. 16, p. 1.]
[Fără titlu]
Ion Mota si Vasile Marin, desi de familie spirituală deosebită, au crezut în moarte cu aceeasi tărie si au căutat-o cu aceeasi ardoare. Ei, care-si închinaseră tineretea Legiunii – adică închisorilor si prigoanei – n-au pregetat să-si jertfească viata ca să grăbească mântuirea neamului întreg. Moartea aceasta a fructificat. A pecetluit sensul vietii si al creatiei generatiei noastre. Primatul spiritualului, împotriva primatului temporarului, în care au crezut generatiile precedente. Si ne-au arătat ce rămâne de făcut si ceea ce se poate face cu această trecătoare viată omenească: O REVOLUTIE CRESTINĂ! [Buna Vestire, an II, nr. 262, 14 Ianuarie 1938, p.4] În grupajul Prinos de lacrimi si rugăciuni pentru sfânta jertfă de la Majadahonda. |