Director:
+
Gheorghe
Costea Pl. Republica Dominicana, 1-3 D MADRID-28016
Deposito Legal - M.3655 - 1965 - OFICINA AUXILIAR - Montera,
20
Anul XXVI, Nr. 1-2,
Noembrie - Decembrie 1989
O
BIOGRAFIE FOARTE APROAPE DE POVESTE!
de
Ana Maria Marin
Va
mai aduceti aminte de "Dacul care se coborîse de pe
Columna lui Traian in
mijlocul Romei? Badea Cârtan, caci de el e vorba, neavând un nume ca ori si
cine, reprezinta un "Tot", un neam intreg, o Transilvanie sau o tara a
Marginenilor din tinutul
Făgăras.
Bade, e o chemare, "omule!", "domnule!", "unchiule!",
sau "frate mai mare". Cârtan înseamnă că era din Cârta sau din
Cârtisoara, sat din Făgărasul transilvan. Deci, povestea unui bade, dintr 'un
sat, un anonim reprezentând un neam, neamul românesc, cu ceeace însemna viata
unui Român din Transilvania în secolul 19, sub dominatie ungurească.
Se
născuse la 24 Ianuarie 1849 în satul Cârtisoara, sub Negoi, din părinti
răzesi si ciobani. De pe la 10 ani l-a luat taica-su pe munte, ciobănas la oi.
Nu pe orice munte ci pe cei mai înalti, pe Carpatii plini de zăpezi vesnice,
cu zeci de lacuri, de torente înfricosetoare, de colti înveliti de furtuni.
Aici a învătat a doini din fluer si din frunză, aici a aflat tâlcul numelor
ce le poartă vârfurile, din vechimea cea de mult.
Se
oglindea adesea in lacul Bâlea, cel făr-de fund, ale cărui ape se împreună
pe dedesupt cu apa Oltului si împreună ajung la Marea cea Neagră. Pe "muchia
lui Fit " se născuse
Făt-Frumos
si-l scăldaseră în "valea Moasei". Negoiul i-a apărut mai întâi
pe "Ciortea", părea un castel cu totul de ghiată; aproape de poalele
lui era căsuta de lemn la care se adăposteau cei înghetati
si rătăciti dar si cei ce fugeau de poterile stăpânirii. Tot pe sub Negoi,
zânele lovind în stâncă cu nuele fermecate au făcut să tâsnească
valurile de apă din cascada Serbotei si a Miezuinei. Pe "Vânătoarea lui
Buteanu", locul unde pasc ciutele, stâncile s'au înnegrit de atâta praf
de puscă. Ileana Cosânzeana abea scăpată din mâna zmeului, îsi piaptănă
cositele, oglindindu-se in apa lacului "Căltun". Zmeul e frate cu
Ucigă-l Crucea, nu degeaba s'a prăvălit spre lacuri pe "Strunga Dracului
".
Florile
ce le culeg ciobanii sunt, Floarea Reginei, Floarea de Colt, flori ce nu se
ofilesc. Noaptea, ciobanii se strâng lângă foc, privesc în sus spre Calea
Lactee, Calea Impăratului Traian, doinesc si povestesc basme din bătrâni.
Acolo
află tânărul cioban Cârtan că Transilvania fusese demult cotropită de
Unguri, că Impăratul dela Viena era stăpânul cel mare si că dincolo de
munli trăiau Românii de acelas neam cu el. Pe la 16 ani trecu furis prin
"Vama Cucului" în tara românească si învătă poterile prin care
se va strecura regulat, de aici înainte, spre Piatra Craiului.
La
moartea tatălui rămase stăpân pe turmă si se întovărăsi cu un cioban
care făcuse Universitate, pe care o boală de piept il adusese în creerul
muntilor. Fu norocul băiatului care prinse drag de carte. Citea tot ce-i cădea
in mână: ziare, cărti. Tot atunci începu să care pe spinarea măgarilor
saci de cărti din Tara Românească spre Transilvania. Voluntar în războiul
româno-ruso-turc din 1877, dar nu apucă să lupte pe front căci el se termina
si România îsi câstigă independenta.
In
1881 luptă in Hertegovina sub steagul Impăratului. Ajunge la Viena cu o jalbă
către Impărat în care cerea dreptate pentru
Românii prigoniti de unguri,
jalbă fără succes.
Procesul
si condamnarea "Memorandistilor " il emotionează, le cântă o doină
din fluer la proces si la zidul închisorii unde Românii îsi ispăseau
pedeapsa. Este bătut si schingiuit ca agitator. Când scapă dă iar o fugă la
Impăratul. Petitia lui e trimisă să o rezolve Budapesta. In 1894-95 merge
clandestin la Bucuresti. Se opreste la Statuia lui Mihai Viteazul, se închină,
se înveleste în cojoc si se culcă la picioarele calului. A doua zi il găseste
un ardelean care-l duce la un "domn mare" si tare învătat. Era Prof.
Urechie care-l duce la "Liga Culturala", cunoaste intelectuali si
capătă desagi de cărti, pe care le trece in Transilvania pe poteci
necunoscute de cârmuire si le împarte tinerilor de acolo.
La
3 Ianuarie 1896 îsi ia toiagul si pleacă pe jos la Roma. Duce in traista lui
un pumn de grâu si un pumn de pământ din Cârtisoara ca să le depună pe
soclul Columnei lui Traian. Trece prin Budapesta, Tirol, Innsbruck, coboară în
câmpia Padului si de acolo la Roma. Intâlnirea lui Badea Cârtan cu Columna
s'a descris în alt număr al acestei reviste.
La
Roma, Marchizul Pandolfi dă o masă in cinstea Românului si-l duce la Senat.
La masă Badea le spune parabola celor 5 degete reprezentând Ginta Latina,
reunite toate într'un cot puternic. La Vatican, întrebat fiind care-i este
natia, răspunde: "civis Romanus sum". La Roma este din nou încărcat
cu cărti, i se dă bilet de tren ca să se întoarcă acasă, dar el rnai
vizitează înainte Neapole, Pompei, Bologna, Padova si Venetia.
Politia
austro-ungară nu-i permite să răspândească cărtile în Transilvania.
Supărat îsi vinde oile: nu mai e cioban, a devenit om politic. Pe afisul
reprezentatiei circului din Bucuresti stă scris drept reclamă: "Va asista
ciobanul român care a mers pe jos până la Roma ".
Ungurii
sărbătoresc un mileniu de când s'au stabilit în granitele europene. Intrebat
Badea Cârtan dece nu sărbătoresc si Românii, răspunde: "Păi noi nu am
venit de undeva, noi am fost totdeauna aici ".
Se
duce din nou la Viena, dar nu obtine audientă la Impărat. Trece apoi în
Italia, vizitează Franta si la întoarcere se opreste la Zurich, "cel mai
frumos si mai chibzuit oras din lume". La Sigmaringen este primit de mama
Regelui Carol I si de fratele acestuia. Intors in tară este primit de Rege si
Regină la Peles. Carmen-Sylva îi dărueste un volum din operele personale cu
dedicatie. Se fotografiază între Rege si Regină, el cu un pas mai înainte,
sprijinindu-se în bâtă.
Cum
ajunsese la originele latinitătii noastre, asa vrea să ajungă si la
începuturile crestinătătii. Pleacă deci la Ierusalim. Până la Tarigrad are
bilet de vapor, mai departe munceste pe un vapor rusesc care-l duce până la
Yaffa. Pornind spre Ierusalim, apostoleste, cum îi era obiceiul, e atacat de niste
banditi cărora
nu
are ce le da decât o sfântă de bătaie cu ciomagul lui ciobănesc. La
Ierusalim îl asteaptă o mare desiluzie: dărâmături si mizerie, iar
deasupra mormântului Mântuitorului negot si cămătarie.
Se
scaldă in apa Iordanului. In apă până la gât se trezeste cântând: In
Iordan botezându-Te Tu Doamne..."
Dorul
îl împinge spre casă. In biserica Streaza din Cârtisoara se păstrează
poate si astăzi, dacă n'o fi dărâmată, un sirag de pietre de calcar slefuite
aduse de Badea Cârtan din Ierusalim.
Cu
prilejul Congresului Orientalistilor dela Roma în 1899 (700 participanti din 40
de tări), România se hotărăste să trimită o coroană de bronz, ca omagiu,
care sa fie depusa langă soclul Columnei lui Traian.
Delegatia
noastră era compusă din: Urechie, Kalinderu,
Cazzavilan, Tocilescu. Badea Cârtan vine pe cont propriu, dar el
este însărcinat ca să depuna coroana. O face in aplauzele si ovatiunile
multimii, insotite de muzica romaneasca si un entusiasm pro-roman de nedescris.
Ungurii asistă furiosi.
In
1904 Badea Cârtan face doua luni de puscarie la Brasov. Cartile aduse din tara
îi sunt confiscate si arse in piata. In 1905 se petrece acelas lucru: cartile
îi sunt arse în fata lui.
In
toamna anului 1910 isi mai incearca opincile pe munti. Il prinde insa iarna si
inoata cu cazna prin nameti. Era pentru prima data ca nu purta carti. Ajunge in
sfarsit acasa. "M'oi spovedi crestineste, spune el, dar tot n'oi muri aici.
Vreau sa mor dincolo in tara libera".
A
durat pana in vara anului 1911, cand a pornit cu un nepot sa treaca muntii
dincolo. Dar e obosit. Se opreste la o stana si cu ciobanii pare mai inviorat.
Prinde mosul puteri si incearca sa spuna nepotului povesti despre Negoi, dar nu
ajunge sa le sfarseasca. Ajuns la Poiana Tapului e cu totul sfârsit. Se
inveleste in cojoc, caută cu ochii la cer si murmura pentru sine: "S'a
gătit oloiul, se stinge opaitul" si se stinge si el.
E
inmormântat la cimitirul din Sinaia.
Ana
Maria Marin