"LIBERTATEA",
New York Director:
Nicolae Nită Anul
VI, Nr. 53-54, Ian.-Feb. 1987
Mos-Radul Stirban, cu acest nume al lui
curat românesc, era un român din dreapta Dunării. Nu aci pe marginea
fluviului, cum s'ar întelege, ci hăt departe undeva mai afund în vasta
regiune populată acolo de români, în sus pe apa Timocului.
Satul lui era mixt, juma' - juma', români si bulgari; nu români sârbi,
desi satul e cuprins în granitele Serbiei. Dar, parcă i-a întrebat careva pe
locuitori atunci când s'au stabilit acele granite! Asa s'a făcut de către
vreunii "mai mari" pe acolo si "gata". Mos-Radu, când
trebuia să treacă prin partea bulgărească a satului, ceea ce lui i se
întâmpla extrem de rar, zicea, ca si alti bătrâni, ca trece "prin
Bugărie". Nu prin "bulgarie", cum se obisnuia a se zice în
tară pentru "gradinarie", ci prin curata bulgărime ethnică, din a
cărei limbă dacă deprinsese numai câteva cuvinte în lunga lui viată de 100
de ani, un secol. Când trecea pe lângă vreun bulgar cu lucrul la holda lui,
el îi zicea: "Măi bun lucru", iar acela îi răspundea: "Bog ti
pomogal!" -Dumnezeu să-ti ajute! Altfel, mereu gresea pe bulgăreste si
sârbeste seara cu dimineata si ziua. Era scris el acolo prin actele primăriei
ca "Stirbanovici", dar pentru toată lumea el era Stirban si familia
lui ramificată erau: Stirbănestii.
Asa că mi s'a năzărit mie, ascultând nu odată povestea lui, să si scriu
despre el, despre petrecerea lui în această viată. Aceasta e în toate cele o
viată de român. Nu e suficient, considerăm, a declara pompos că acolo în dreapta Dunării
există români, ci cată mai mult chiar a descrie viata lor zilnică, simplă, apucatura
lor, as zice, din care se vede că stilul de viată al acestor oameni este [sau
era] unul românesc.
Mos-Radul Stirban era unul dintre cei mai înstăriti, cei mai buni gospodari
în sat. Ca atare se bucura de bună vază în ochii tuurora. Avea holde peste tot
si la fiecare holdă, aceasta era caracteristic, avea câte un cires. Mai grupate
îi erau pământurile colo în "Ciresac"; adică partea din hotarul satului
numitã astfel dupa multii săi ciresi de odinioara. Tot pe acolo pe undeva
era si un "Dealul viilor" [ca la Bucuresti!]. Casa lui era mare, cu
tindă românească, odăi vaste, pivnită spatioasă. O păstrase si pe cea veche
"bătrânească", mult mai mică, deasemeni cu tindă, vatră si casã
a mare [cameră de zi, adică]. In amintitul Ciresac" îsi avea sălasul sau
coliba, viile, un izor bogat în apă proaspătă, turmã de oi de care niciodată
nu s'a lipsit.
Avusese doi feciori, dar acestia au pierit în primul rãzboi
mondial si Mos-Radu a rămas cu nurorile, Chiva [Paraschiva] si Rada, si cu toatã
gospodăria multã vreme pe umerii săi. Nurorile nu s'au recãsãtorit,
deoarece se considera, potrivit datinii de atunci, ca ele sunt legate pe viată
de sotii lor acum doar trecuti "Dincolo", la cealalta viatã,
unde Antr'o zi vor merge si ele. Avea un nepot, Ranghel, nume asa de des la
românii din dreapta Dunarii, care, cred, va fi vrând să însemne "arhanghel".
A fost o istorie intreaga cu insuratoarea acestui nepot Ranghel. Pentru
că era bun gospodar si bogat, îi veneau lui Mos-Radu propuneri numeroase, aproape
petiri, multe din partea bulgarilor, să ia pe cutare drept "noră bună".
Până la urmă el s'a oprit asupra uneia care stia bine amândouă limbile. Nu-i
vorbă, învăta ea si una-alta limba lui, a vlahului Radu Stirban si a nepotului
său Ranghel ; mă, vezi tu, să astepti până atunci si să nu te poti între timp
întelege cu o astfel de noră, când aci în gospodărie este mult de lucru!
O trasatura caracteristica avea Mos-Radu, aceea de a fi bun povestitor.
Numai să fi dispus tu de timp să-l poti asculta câte avea el de povestit. Despre
ce povestea? Pãi, în primul rând si cel mai mult despre cărăusie
[el zicea când cărăus, când chirigiu] cu care s'a îndeletnicit în tineretile lui si a cutreierat
multe localitãti, târguri, bâlciuri. Cunostea toate localitatile romanesti
din Serbia si din Bulgaria, parte din Oltenia. A fost partial si prin Macedonia.
La vremea aceea, carausia aceasta insemna totodata bună instruire, acumulare
de experientă. Cu putin se deosebeau aceste povestiri ale lui Mos-Radu de cele,
bunãoarã, din "Hanul Ancutei" ale lui M. Sadoveanu.
Atâta numai, ca Mos-Radu nu stia sã scrie, cã de ar fi stiut si
asta, cine stie.
Si asa a trecut vremea si Mos-Radul Sirban a ajuns la adânci bãtrâneti,
singurul din generatia lui, când de acuma si alti bătrâni erau mai tineri ca
el. Până la un timp a obisnuit el să iasă până colo la cafenea, ca să stea "de
vorbă" cu bătrânii. De la un timp însă n'a mai făcut-o. Bătrânii aceia
ceilalti deveniseră si ei "niste copii", pe lângă vârsta lui venerabilă.
Se cam izolase acum la turma lui colo si în familie unde acum cresteau
si niste strãnepoti. Cedase nepotului Ranghel, parte si nurorilor, din
"prerogativele" sale, nu mai dădea ordine, nu mai planifica el munca
în gospodãrie. A retinut pentru sine în afarã de îndeletnicirea
cu turma, treaba cositului în fiecare varã. Trãgea cu coasa,
îi plãcea; si fãcea aceastã treabã tot asa de bine
ca si în trecut. Era încã viguros.
Cu o faptã a rãmas vestit Mosul Radu, cam în vremea
aceasta: a scãpat el casa si butoaiele sale de rusii cei "eliberatori".
Au sosit rusii "eliberatori", întrebând si pe acolo de Berlin, poate
că o fi fiind "colo după deal". ;precoupati deasemeni de "haziaica"
si de vodca. Fireste, au pus ochii pe casa arătoasă a "chiaburului",
sa facã din ea "cvartir". Erau vreo 4 -5. Când au dat
si de buoaiele în pivnitã pline cu tuica si cu vin, iar pe batran
l-au vãzut pe aci singur [familia fugisese, adãpostindu-se], au
hotărît să-l îmbete si apoi sã-si faca ei voia, dupa cum stim cu totii
ca procedau, în cazul de fata vizând mai ales butoaiele acelea.
Ii dăm vodca tare într'un stacan de al nostru si-l
aranjem pe bătrân, si-au zis zis rusii. Deci, îl "invită" la
pahar mare de vodca si îi spun fraza aceea nouã binecunoscutã:
"Starik, slava nasa, mi pabiedili". Bem! Au ciocnit si acum rusii
gusta mai cu retinere, ca astfel sã-l pãcãleascã
pe bãtrân. El rãstoarnã însã paharul
în gâtlej pânã la fund, îsi sterge mustata si
exclamã un usor: of! Rusii asteaptă să si cadă acum ca "trãsnit"
sau cel putin sã-l apuce toropeala, dar Mos-Radu nimic, nici măcar ochii
nu i s'au umezit. Era tare la bãuturã, dat cu ea. La el mergea asta cu
mâncare potrivită si cu munca. S'au privit rusii intre ei si au ramas cam nedumeriti.
Mai punem una, si-au zis intre ei. "Starik, esceo raz!", au strigat.
Pentru staricul nostru "raz" ăla rusesc [care însemna: încă odată]
să fie "ras," băut până la fund. Si el a fost bucuros că rusii ar
fi "rupând-o" pe româneasca lui. "Ras, frate, cum să nu!"
-le-a zis pe româneste. A rasturnat la fel si al doilea stacan si lui Mos-Radu
tot nu i se umezeau ochii, nu-l atingea bautura. S'au privit rusii între
ei mirati acum de-abinelea si si-au zis: nu facem cu ăsta nimic aici, sabiraite-s!
Si-au luat catrafusele si s'au cărat în satul vecin, cu speranta intr'un noroc
mai bun decât cel ce l-au avut cu Mos-Radu. S'au amuzat atunci sătenii copios.
Si a mai trecut putinã vreme si a ajuns Mos-Radul Stirban la ai
sãi 100 de ani împliniti si a tras si atunci otcosul. Terminat sezonul
cositului din acel an, numai ce se trezeste nora aceea a lui de nepot, când
erau aci singuri acasă, că Mos-Radu cere să-i scoată din ladă "toalele
ale de sus", adică cele demult pregătite pentru moarte. "A venit
vacul, a zis el nurorii. Unul s'a trăit si se isprăveste astăzi, celălalt începe.
Asa că tu să pregătesti si o lumânare".
"Nu se poate, taică, una ca asta! Nu esti beteag, nu nimica!"
-îi zicea nora, contrariată. "Ce a fost a fost, cu ziua de astăzi se încheie
vacul, rãspunde Mos-Radul impertubabil. Numai tu, scoti toalele colea, pregătesti lumânarea
si te duci repede dupa Ilie bărbierul să vină să mă radă".
S'a dus nora, l-a chemat pe bărbier. " Ce-i, Mos-Radule, asa te
lauzi", zice bărbierul obisnuit să glumeascã dupa natura meseriei
sale.
"Iete, Ilie, tu numai să mă bărbieresti acus a din urmă oară.
Stii, nu se cade să mă întâlnesc cu ficiorii mei Dincolo asa nerostuit",
îsi mărturisea Mos-Radu Stirban cât se poate de simplu credinta sa în viata
de apoi. "Si mâne te poftesc sa-mi vini la îngropăciune".
Odată termiat bărbieritul, urmeză acum pregătirea cu îmbrăcatul. Mos-Rada
a purtat toată viata sa, acum în ultima zi la fel, straie romanesti: pantaloni
de abŕ albă cu găitane, croială veche; cămase cu sân, chioptură si mâneci largi;
opinci cu obiele si pe cap căciula veche de lână. Cam la fel îi erau si straiele
demult pregătite, după datină, pentru înmormântare. Numai că erau noi, neîmbrăcate,
cu mai multe caracteristici românesti. Era printre piesele costumului
si un fel de zăbun, numit "cortel".
Priveste Mos-Radu acest "cortel" si decide să nu-l îmbrace. E vară
acum. Nora îi demonstrã, zice, că si acesta e parte componentă a portului
traditional. Atunci o să i-l pună alături.
Toate fiind acum pregatite, Mos-Radu cere lumânarea, aprinsă. Isi
face atunci, cruce, îi priveste flacãra. Transmite salutări si
sănătate tuturor din familie, cu scuze că nu i-a putut astepta, să
se salute cu ei pentru ultima dată. Strănepotii vor trebui cu orice pret
să meargã la scoală. Căci, vede el, ocupatiilor de altădată, cărăusia
bunăoară, păstoritul, le-a trecut si acestora vacul.
Si se culcă Mos-Radul pe patul aranjat aci sub castanul din fata casei,
îsi aranjează bine perina sub cap, tinând dreaptă lumânarea, inhaleazã
aer de doua ori si cu aceasta îsi dă sfârsitul. "Se stinse". Nora
îsi făcuse datoria îndatinată: prin bocet, care se cheamă "cântatul"
vesti satului moartea lui Mos-Radu Stirban, cel mai bătrân din sat.
Cu el un vestigiu al generatiei vechi de români sadea cobora în
mormânt. Cu generatiile mai noi nu se stie cum va fi.
Sava
GÂRLEANU