CIMITIRUL
LEGIONAR DELA PREDEAL Monumentul ridicat în 1998 la cimitirul legionar din Predeal în memoria camarazilor asasinati în timpul dictaturii carliste
Cimitirul legionar dela Predeal în toamna anului 1940. După instaurarea comunismului, cimitirul legionar dela Predeal a fost profanat de noile autorităti, troitele ridicate în memoria eroilor distruse, crucile arse si pângărite de atei.
Tâncăbesti, 30 Noembrie 1993: pelerinaj la locul unde a fost ucis miseleste Căpitanul împreună cu alti 13 legionari cu prilejul aniversării a 55 de ani dela odiosa crimă Kilometrul 31, sos. Bucuresti-Ploesti Tâncăbesti, 18 Februarie 1998 Tâncăbesti, 2000 |
|||
Altarul de la Tâncăbesti O cruce pitita intr-o margine de padure, si langa ea o troita adusa de departe. Fusesera ucisi acolo in mod ritual 14 barbati legati in lanturi, scosi dintr-o temnita si purtati spre o groapa comuna care-i astepta nesatioasa, pregatita de mai inainte. De ani de zile treceau prin locul acela multe masini, si unii se opreau sa aprinda o lumanare pentru sufletele celor batjocoriti acolo si ale caror morminte nici azi nu sunt cunoscute. Nu suparau pe nimeni, in modestia lor neostentativa. Erau un memento, un reper reconfortant pentru noi, urmasii victimelor, si un deget acuzator care tulbura linistea slugilor lui Antihrist, ca un nou mane-tekel-fares. De aceea soarta crucii si a troitei era pecetluita dinainte. Stiam asta. Ne si miram sa le mai gasim acolo, semnele acelea. Si iata, faptul s-a implinit. E asa de usor sa te lupti cu niste barne... Spuneam undeva ca lupta cu osemintele nu va inceta niciodata. Nu era destul ca prin toate mijloacele mass-media legionarii sunt aratati ca niste trogloditi, analfabeti si vanduti unor ideologii totalitare straine. Trebuiau ca si locurile lor de popas spiritual sa fie demolate... Dar cum trebuia sa fi aratat mainile acelea care au infaptuit distrugerea recenta a celor doua cruci? Cruci, nu stele cu cinci sau sase colturi, aici in Romania, purtatoarea de stindard a Ortodoxiei. Ce calificativ se poate acorda gestului anonimilor care profitand de pozitia retrasa a troitei si a crucii, le-au vandalizat zilele trecute? Troita, cel putin, n-a supravietuit acolo nici doua saptamani. Acum, eroii faptei se pot odihni, pot sa-si frece mainile satisfacuti: "...si sa vedem noi daca mai indraznesc ei, huliganii legionari sa mai inalte cruci in tara lui Pavel Tcacenco, a lui Toader de la Rusca, a lui Dan Lazarovici, Chaia Lipschitz sau Donca Simo!" Sa intelegem ca in tara lui Mircea si Tepes, a lui Mihai si Tudor, in tara asta nu mai e loc de o cruce? Vai, de s-ar fi produs ceva asemanator in dauna vreuneia dintre religiile conlocuitoare, s-ar fi ridicat desigur proteste de la Colina Capitoliului pana la Colina Primaverii. Iar intelighentia noastra atee si transsexuala n-ar mai fi escamotat evenimentul, asa cum o face acum, tacand complice. Pe cand asa ... niste bete, acolo si pe deasupra purtand semnul Spanzuratului pe ele. Au ramas acum ca niste fecioare pangarite, despuiate de vesmantul lor. Nu ati obosit, fratilor? Ca noi credem ca s-a umplut paharul, si ne temem. ... sau vom spune ca Andrei Cornea: "bine le-au facut!"?? 3.11.1999 PERMANENTE, Nov. 1999 Nicolae Nicolau
Cimitirul legionar dela Predeal în ziua reînhumării osemintelor celor ucisi în marele măcel din noaptea de 21-22 Septembrie 1939 Nov. 1940 Icoana Sf. Arhanghel Mihail dela Mânăstirea Văcăresti (reproducere) |
30 Noiembrie '38 La 30 Noiembrie s-au comemorat 62 de ani de la incredibila crimă comisă în împrejurări care au cutremurat întreaga opinie publică românească. La îndemnul unor forte ostile neamului si unei camarile aservite total regelui scelerat, vietile a 14 tineri bărbati au fost curmate într-un mod înfiorător. Era pace, iar cei 14 erau de mult condamnati, se aflau sub ocrotirea unor legi, care operează într-un stat democratic. Nu comiseseră nici un act de rebeliune, nu li se intentase vreun nou proces, nici o nouă sentintă nu căzuse asupra lor, adică nici o nouă sentintă scrisă, semnată atunci de vreun tribunal ori de vreo altă instantă legală. În plus, erau toti cu sănătatea zdruncinată după atâtia ani de detentie dură, iar în clipa în care au fost ucisi erau legati de mâini si de picioare. Toate rationamentele care să justifice articulatiile acestei nemaiîntâlnite crime, toate speculatiile subtile, toate jurisprudentele criminaliste, totul, aproape totul, e contrazis si depăsit de împrejurările în care ea s-a produs, de resorturile morale ale celor care au comis-o, de regia de culise a întregii drame. Aspectele juridice sau politice ale faptei îsi au analistii lor, îsi au judecătorii lor, îsi au locul lor în istoria contemporană românească. Să-mi fie îngăduit să prezint determinantele etico-religioase ale evenimentului pe care-l comemorăm. Analiza acestui aspect, acestui unghi din care poate fi considerat tristul fapt, mi se pare deosebit de importantă, fără ca prin aceasta să apărem cumva doar niste eterni autori de panegirice, de recviemuri si cortegii si cărora, la vârsta senectutii nu ne-a mai rămas decât să ne îngrijim rănile vechi si să plângem pe ruinele unui trecut de luptă si sacrificiu. Reîntregită la sfârsitul primului război mondial, România devenise câmp de întreceri pentru îmbogătire peste noapte si de etalare a descompunerii si turpitudinii politicianiste. Atunci a apărut Miscarea Legionară, ca o frână încinsă până la incandescentă în calea disparitiei noastre ca neam. Nu din senin, ci ca expresie a grijii lui Dumnezeu si a Binecuvântării Lui, care a vrut să scoată din nou la suprafată un luptător si, în jurul său, o armată de viteji care să apere fiinta natională. Sământa odată aruncată a rodit, însutit si înmiit, si a îngrozit pe dusmanii Neamului si ai Crucii. De aceea ea trebuia să dispară „numele ei să se steargă si memoria ei să piară“, iar crima a cărei făptuire o evocăm azi este atât de abjectă si comisă în conditii atât de inumane, încât chiar unora dintre instigatorii ei li s-a părut a fi fost o „stângăcie“. Se stia de mult că „bate-voi păstorul si se va risipi turma“. Se spusese undeva, la nivel înalt, „mai bine să piară un om decât un întreg popor“ si „dacă vrei să scapi de dusmani, ucide mai întâi pe cel care-i conduce“. În sfârsit, în tratate vechi de morală religioasă ale unui popor care se luptă de mult cu Dumnezeu, scrie: „dacă e să se aplice o sentintă capitală si nu este făcută o altă mentiune ca: lapidare, crucificare, înec, sau altele, atunci se va sugruma victima“. Iată-ne, deci, în prezenta unui adevărat omor ritual, în plin secol al XX-lea, conceput în detaliu, cu o întreagă tesătură de executanti si roluri bine stabilite. Dar victimele? De partea lor ce se poate spune? Încă de la început stă scris că dintre cele patru puncte care le caracterizau existenta, primul era credinta în Dumnezeu. Si tot de atunci, la icoană si la altar ne întoarcem, ca la singura sursă de reconfort, căci „noi avem o credintă si în focul ei ne mistuim“. Nu erau afirmatii de circumstantă, sloganuri trecătoare, căci mai târziu se spune: „asa am înteles datoria vietii mele: am iubit pe Hristos si am mers fericit la moarte pentru El... Se trăgea cu mitraliera în obrazul lui Hristos, se zguduia temelia crestină a lumii, puteam noi să stăm indiferenti?“ Iar deasupra dreptătii tale, a Legiunii, a neamului, este dreptatea lui Dumnezeu, ca ultima si infailibila instantă morală. Nu ne substituim Bisericii, lui Dumnezeu. Biserica este la infinit deasupra noastră. Afirmatii de felul acestora se găsesc răspândite peste tot, în gândirea si lucrările conducătorilor nostri, si a prelungi însiruirea citatelor ni se pare prezumtios. Si oare au rămas aceste afirmatii vorbe goale? Dar urmăriti lista ctitoriilor la care s-au angajat bărbatii aceia. Nenumărate sunt bisericile în care intrati si care sunt zidite de ei. Dar drumurile spre sihăstrii, ca la Arnota, dar troitele ridicate, dar cimitirele pentru îngroparea osemintelor de ostasi uitate din război prin văgăuni de munti? Toate în spiritul dragostei de Dumnezeu. În acest spirit, ritualul sedintelor începea cu o rugăciune. Duminica se mergea in corpore la biserică, la liturghie. Ce altă formatiune politică se gândea măcar la asa ceva? De aceea trebuiau să fie sugrumati, apoi împuscati, apoi arsi cu vitriol, apoi ascunsi sub lespede de beton legionarii aceia. Din pricina atasamentului lor la valorile eterne ale învătăturii cresti-ne, pe lângă titulatura de mistici exaltati, de teroristi ori de lumpeni disperati, trebuia să li se spună că ar fi fost o sectă, cea mai periculoasă sectă a secolului XX, o organizatie cu ierarhii secrete si cult al mortilor si, în general, al violentei distructive. Si dacă nu o sectă, cel putin un ordin călugăresc militar, cu voturi de extremă angajare, cu arme si cruci, cu blazoane, cu sacrificiul voluntar al propriei persoane, cu posturi îndelungi, flagelări, pelerinaje si violente. Mai ales violente. Căci, nu-i asa, se spunea acolo să iertăm pe toti dusmanii, dar pe cei care ne-au prigonit din pricina credintei în învierea Neamului în numele lui Iisus Christos, să-i lovim fără crutare; aceia „vor purta numele de trădători, si vor fi blestemati din neam în neam“. Dar împreună cu Mota declarăm înaintea lui Dumnezeu că violentele noastre au fost pasive, de apărare, nu noi am avut initiativa. Să nu uităm că după ani si ani, un act de legitimă apărare încă mai apăsa constiinta unui om (a Căpitanului), considerând ca „fatală“ ziua în care curmase viata unei bestii. Însă nu pentru violentele acelea, câte au fost, nu din pricina lor trebuia să fie lichidată Miscarea Legionară, ci pentru pericolul pe care-l prezenta fată de clasa politicianistă si pletora străină care stăpânea economia, comertul, industria, finantele si însăsi cultura românească, precum si pentru efortul reabilitării omului românesc pe linia moralei crestine. Dar oare nu ispăsiseră cei a căror moarte o evocăm azi, faptele de violentă la care fuseseră constrânsi să apeleze? Nu au fost de ajuns perchezitiile, confiscările, arestările, bătăile, împuscările ca ale unor câini turbati, n-au fost de ajuns puscăriile pe care le-au înfundat? Ei, tărani cuminti, ei, studenti si intelectuali de valoare, toti cu fruntea ca un iezer carpatin. N-au ispăsit îndeajuns ei, care în locul literaturii pornografice, stiau pe dinafară acatiste, paraclise, psalmi si evanghelii întregi, pe care le rosteau în hrubele aresturilor si închisorilor. Ce mai trebuia ca să se sature odată setea de sânge, setea de moarte a lui Antihrist? Consternati, înmărmuriti de grozăvia faptelor pe care le reamintim, nouă ne rămâne totusi bucuria ascunsă, mândria de a fi fost si noi mici si neînsemnati printre cruciatii aceia, de a fi sesizat adevărul luptei lor, de a fi răspuns „prezent!“ la apelul lor, si de a fi pus si noi o picătură de sânge la jertfa ce s-a cerut pentru învierea României. Iar dacă pe lângă cei cu crestetele ninse de ani si suferintă se vor găsi si ochi tineri si inimi tinere care să soarbă din adevărurile luptei legionare, înseamnă că jertfa Căpitanului, care se cerea răzbunată si care a fost răzbunată, jertfa aceea n-a fost în zadar, si că, într'adevăr, cum spune Tertulian: „... sământă, sământă roditoare este sângele martirilor“. PERMANENTE, Nov.-Dec.2000 Macarie Lungu |